ΑΠΟΨΕΙΣ

Ανισότητες στην εκπαίδευση: Μια μεγάλη πρόκληση για το ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κίνημα Αλλαγής

Ανισότητες στην εκπαίδευση: Μια μεγάλη πρόκληση για το ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κίνημα Αλλαγής
ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Των Κώστα Ανθόπουλου και Νίκου Τσούλια*

Θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντικό το γεγονός ότι το κόμμα μας και ο πρόεδρός μας Νίκος Ανδρουλάκης αναδεικνύουν το ζήτημα των ανισοτήτων ως κρίσιμο στοιχείο του πυρήνα της πολιτικής μας.

Όλοι γνωρίζουμε ότι βασική συνιστώσα της Σοσιαλδημοκρατίας, της ιδεολογίας της και της κοσμοθεωρίας της, ήταν πάντα η κοινωνική κινητικότητα – και η πολιτική της αυτή εδραιώθηκε σε μεγάλο βαθμό με την ενίσχυση της δημόσιας παιδείας και με την αντιμετώπιση των κοινωνικών ανισοτήτων.

Οι κοινωνικές ανισότητες είναι ένα σύνθετο εκπαιδευτικό και κοινωνικό πρόβλημα, πολιτικό και ιδεολογικό, και έχει τρεις αλληλένδετος όψεις: α) την εισαγωγή των κοινωνικών ανισοτήτων στην εκπαίδευση, β) τη «διαπάλη» μεταξύ αναπαραγωγής και άμβλυνσης των κοινωνικών ανισοτήτων μέσα στην εκπαίδευση και γ) την μερική υπέρβαση των κοινωνικών ανισοτήτων – με τα συνακόλουθα στοιχεία: τις ίσες ευκαιρίες και την κοινωνική κινητικότητα.

Ο Τομέας Παιδείας:

  • Πραγματοποίησε έρευνα για τις επιπτώσεις της πανδημίας στο ζήτημα αυτό και για τα μέτρα που απαιτούνταν.
  • Έστειλε στην Παγκόσμια Συνδιάσκεψη για την εκπαίδευση στη Νέα Υόρκη τον Σεπτέμβριο του 2021 σχετική θεώρηση – ο μοναδικός Τομέας ελληνικού κόμματος με πολλά σχόλια επί των θέσεών μας και των προτάσεών μας.
  • Σχεδιάζει να ανταλλάξει ιδέες και προτάσεις για την εκπαίδευση και την Ευρωπαϊκή διάσταση της εκπαίδευσης με τα Σοσιαλδημοκρατικά κόμματα το επόμενο διάστημα και μέσα στο πλαίσιο, σημαντικό κεφάλαιο θα αποτελεί η ενότητα «κοινωνικές ανισότητες και πολιτικές αντιμετώπισής τους».

Ήδη, ως Τομέας Παιδείας, διαμορφώσαμε και δημοσιοποιήσαμε τις βασικές προτάσεις μας για την άμβλυνση των ανισοτήτων στην εκπαίδευση.

Φιλοδοξία του Τομέα μας και του Στέφανου Παραστατίδη, Τομεάρχη Παιδείας του κόμματος και βουλευτή του Κιλκίς, στην πανελλαδική πορεία μας, που ξεκίνησε με τον τίτλο «ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΌ» από την Ήπειρο με συζητήσεις και διαλόγους και στις τέσσερις πρωτεύουσες: Άρτα, Πρέβεζα, Ηγουμενίτσα, Γιάννενα - από την Περιφέρεια που είναι από τις πιο φτωχές περιφέρειες στην Ε.Ε. – είναι η απόλυτη προτεραιότητα του σημαντικού προβλήματος των ανισοτήτων.

Παράλληλα, πιστεύουμε στη διαμορφωτική συμμετοχή των βασικών υποκειμένων της εκπαίδευσης. Γιατί μόνο η σχολική αίθουσα, το σχολείο, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να επωάσουν και να καλλιεργήσουν την αλλαγή στο «μορφωτικό παράδειγμα» της χώρας μας. Γιατί, χωρίς την ενεργό συμμετοχή των βασικών υποκειμένων στο σχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής - όπως άλλωστε τονίζουν η UNESCO, ο ΟΟΣΑ, η Education International αλλά και η επιστημονική βιβλιογραφία -, δεν μπορεί να υπάρξει μεταρρύθμιση στην παιδεία.

* Ο Νίκος Τσούλιας είναι γραμματέας και ο Κώστας Ανθόπουλος μέλος του Τομέα Παιδείας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κινήματος Αλλαγής

ΔΗΜΟΦΙΛΗ