FOCUS

Οι εκδρομές στον Τιτανικό και η επικίνδυνη μόδα του ακραίου τουρισμού για υπερπλούσιους

Οι εκδρομές στον Τιτανικό και η επικίνδυνη μόδα του ακραίου τουρισμού για υπερπλούσιους
Το ναυάγιο του Τιτανικού όπως φαίνεται μέσα από βαθυσκάφος της OceanGate Expeditions OceanGate Expeditions/Twitter

Ελάχιστοι άνθρωποι έχουν δει από κοντά τα συντρίμμια του Τιτανικού, επειδή ελάχιστοι έχουν αυτό που χρειάζεται για να το επισκεφθούν: τους οικονομικούς πόρους, την πρόσβαση σε ειδικούς – και την προθυμία να αποδεχτούν το σημαντικό ρίσκο ασφαλείας.

Αλλά για όσους είναι πρόθυμοι να πληρώσουν, η εταιρεία τουρισμού και έρευνας OceanGate Expeditions προσφέρει οκταήμερες αποστολές που επιτρέπουν στους πελάτες να εξερευνήσουν το ναυάγιο του Τιτανικού σε βάθος άνω των 3.800 μέτρων κάτω από την επιφάνεια του ωκεανού, χρησιμοποιώντας πενταθέσια υποβρύχια σκάφη από ανθρακονήματα και τιτάνιο. Αυτή η μοναδική εμπειρία κοστίζει 250.000 δολάρια ανά άτομο, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της εταιρείας.

Ο ακραίος τουρισμός (extreme tourism) είναι μια όλο και πιο δημοφιλής τάση μεταξύ εκείνων που αναζητούν την αδρεναλίνη, ξεπερνώντας τα όρια των συμβατικών ταξιδιών και, μερικές φορές, της ασφάλειας. Η OceanGate Expeditions, για παράδειγμα, είναι μία από τις πολλές εταιρείες που απευθύνονται σε ιδιώτες που θέλουν να εξερευνήσουν τις θάλασσες, ακόμη και τα φαινομενικά απρόσιτα βάθη των ωκεανών του κόσμου.

«Για τους υπερπλούσιους τα χρήματα δεν παίζουν ρόλο όταν το ζητούμενο είναι οι εμπειρίες. Θέλουν κάτι που θα τους μείνει αξέχαστο", λέει ο Νικ Ντ΄Ανούντσιο, ιδιοκτήτης της TARA, Ink. εταιρείας δημοσίων σχέσεων που ειδικεύεται σε ιδιαίτερες εκδηλώσεις.

Η OceanGate ξεκίνησε επιτυχημένες αποστολές στα συντρίμμια του Τιτανικού το 2021 και το 2022. Την περασμένη Δευτέρα, η ακτοφυλακή των ΗΠΑ ξεκίνησε επιχείρηση έρευνας και διάσωσης για ένα σκάφος που ανήκει στην OceanGate και χάθηκε κατά τη διάρκεια μιας ιδιωτικής ξενάγησης στον Τιτανικό. Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι «διερευνά και κινητοποιεί όλες τις επιλογές για να φέρει το πλήρωμα πίσω με ασφάλεια».

Η OceanGate Expeditions, με έδρα το Έβερετ της Ουάσινγκτον, ιδρύθηκε το 2009 από τον αεροδιαστημικό μηχανικό Στόκτον Ρας, ο οποίος είναι ένας από τους επιβάτες του χαμένου υποβρυχίου.

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της εταιρείας, η OceanGate ανέπτυξε υποβρύχια για βάθη 4.000 μέτρων και 6.000 μέτρων για ναύλωση και επιστημονική έρευνα. Οι αποστολές που προσφέρει αφορούν ναυάγια, υδροθερμικές πηγές και φαράγγια βαθιάς θάλασσας.

Εκδρομές για λίγους

Τα παραπάνω ταξίδια εντάσσεται σε μια κατηγορία τουρισμού περιπέτειας που είναι προσβάσιμη μόνο για τους υπερπλούσιους – μια κατηγορία ανθρώπων που αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση για τον πλούτο της εταιρείας ακινήτων Knight Frank, ο αριθμός των ανθρώπων στον κόσμο με περιουσία που υπερβαίνει τα 30 εκατομμύρια δολάρια έχει αυξηθεί κατά 44% από το 2017.

Όσοι αδιαφορούν για το κόστος, μπορούν να κάνουν 24ήμερες εκδρομές με ιδιωτικό τζετ σε όλο τον κόσμο, να πετάξουν με ελικόπτερα στην Κατασκήνωση Βάσης του Έβερεστ, ακόμη και να ταξιδέψουν στο διάστημα. Την περασμένη εβδομάδα, η Virgin Galactic ανακοίνωσε ότι η υπηρεσία εμπορικών διαστημικών πτήσεων θα ξεκινήσει επίσημα αυτό το μήνα και θα ακολουθήσει ένα δεύτερο ταξίδι τον Αύγουστο. Η εταιρεία δήλωσε στο CNNi ότι ένα εισιτήριο κοστίζει 450.000 δολάρια και ότι μέχρι τώρα έχει πουλήσει περίπου 800.

Ο Ρίτσαρντ Μπράνσον της Virgin Atlantic, σε διαστημική πτήση τον Ιούλιο του 2021Virgin Atlantic

Η Blue Origin του Τζεφ Μπέζος και η SpaceX του Ίλον Μασκ έχουν επίσης πελάτες τους στο διάστημα τα τελευταία δύο χρόνια, ενώ η αμερικανική startup διαστημικής τεχνολογίας Orion Span σχεδιάζει να ανοίξει το πρώτο πολυτελές διαστημικό ξενοδοχείο στον κόσμο, το οποίο θα κοστίζει περίπου 10 εκατομμύρια δολάρια ανά άτομο για διαμονή δύο εβδομάδων.

Οι κίνδυνοι της περιπέτειας

Ωστόσο, ορισμένες υπερπολυτελείς εκδρομές κοστίζουν τόσο πολύ επειδή ενέχουν υψηλό κίνδυνο, πράγμα που σημαίνει πολλές ακριβές και προσεκτικές προετοιμασίες.

Ορισμένες είναι τόσο μοναδικές, που βρίσκονται εκτός ρυθμιστικών πλαισίων. Για παράδειγμα, το εξαφανισμένο υποβρύχιο Τιτάνας δεν υπόκειται σε κυβερνητικούς κανονισμούς από ανεξάρτητες ομάδες που θέτουν πρότυπα ασφαλείας, επειδή η τεχνολογία είναι τόσο καινούργια και δεν έχει ακόμη εξεταστεί.

«Εξ ορισμού, η καινοτομία βρίσκεται εκτός ενός ήδη αποδεκτού συστήματος», αναφέρει η εταιρεία σε ανάρτηση του 2019 στην ιστοσελίδα της. «Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι η OceanGate δεν πληροί τα πρότυπα όπου αυτά ισχύουν, αλλά ότι η καινοτομία συχνά βρίσκεται εκτός του υφιστάμενου πλαισίου της βιομηχανίας».

Ο Σαλ Μερκολιάνο, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κάμπελ της Βόρειας Καρολίνας και ιστορικός της ναυτιλίας, επιβεβαιώνει ότι το υποβρύχιο Τιτάνας δεν χρειάζεται να συμμορφώνεται με τους κανονισμούς ασφαλείας, καθώς λειτουργεί σε διεθνή ύδατα. «Πρόκειται για μια γκρίζα ζώνη», λέει..

Ο διευθύνων σύμβουλος της OceanGate, Στόκτον Ρας, έχει επίσης επανειλημμένα υποστηρίξει ότι οι υφιστάμενοι κανονισμοί για τα υποβρύχια δίνουν άσκοπα προτεραιότητα στην ασφάλεια των επιβατών έναντι της εμπορικής καινοτομίας.

Ο Στόκτον Ρας (αριστερά) σε βαθυσκάφος της OceanGate τον Ιούνιο του 2013AP Photo/Wilfredo Lee, File

«Δεν έχει υπάρξει τραυματισμός στην εμπορική βιομηχανία υποβρυχίων εδώ και πάνω από 35 χρόνια. Είναι εξωφρενικά ασφαλής, επειδή έχουν όλους αυτούς τους κανονισμούς. Αλλά επίσης δεν έχει καινοτομήσει ή αναπτυχθεί – ακριβώς επειδή έχουν όλους αυτούς τους κανονισμούς», είχε δηλώσει ο Ρας σε συνέντευξή του στο περιοδικό Smithsonian Magazine τον Ιούνιο του 2019.

Και στο podcast «Unsung Science» του ανταποκριτή του CBS Ντέβιντ Πόουγκ, ο Ρας είχε δηλώσει τον Νοέμβριο του 2022 ότι η εξερεύνηση είναι συνυφασμένη με τον κίνδυνο.

«Από κάποιο σημείο και πέρα, η ασφάλεια είναι απλά καθαρή σπατάλη. Αν θέλεις να είσαι ασφαλής, μην σηκώνεσαι από το κρεβάτι», είχε πει ο Ρας.

«Μην μπαίνεις στο αυτοκίνητό σου. Μην κάνεις τίποτα. Κάποια στιγμή, θα πρέπει να πάρεις κάποιο ρίσκο, και είναι πραγματικά ένα ερώτημα κινδύνου/απόδοσης. Νομίζω ότι μπορώ να το κάνω εξίσου ασφαλώς παραβιάζοντας τους κανόνες», είχε δηλώσει.

Με πληροφορίες από: Yes, Titanic tourism is a thing, and it’s dangerous by Samantha Delouya, CNN

ΔΗΜΟΦΙΛΗ