«Έτσι θα εντοπίσουμε εξωγήινη ζωή»: Μια νέα επιστημονική τεχνική

Φωτογραφία αρχείου NASA/JPL-Caltech/Handout via REUTERS

Μέχρι σήμερα, οι επιστήμονες, αναζητώντας πιθανά σημάδια εξωγήινης ζωής, προσπαθούσαν κυρίως να εντοπίσουν οξυγόνο στην ατμόσφαιρα πλανητών. Αν βρεθεί αυτό το στοιχείο τότε υπάρχουν πιθανότητες να υπάρχει ζωή. Πλέον, διαστημικοί οργανισμοί, όπως η NASA, δραστηριοποιούνται σε νέες τεχνικές και εργαλεία που θα μπορέσουν να βοηθήσουν στη μελέτη τους για το σύμπαν και να δώσουν απάντηση στο αιώνιο ερώτημα: είμαστε μόνοι στο σύμπαν;

Ένα σημαντικό εργαλείο είναι το τηλεσκόπιο James Webb που παρέχει στους ερευνητές πληροφορίες για την ατμόσφαιρα μακρινών πλανητών. Μία επιστημονική ομάδα από τις Ηνωμένες Πολιτείες, όμως, έκανε ένα μεγαλύτερο βήμα και μέσω μιας απλούστερης μεθόδου μπορούν να αναζητήσουν πιο εύκολα σημάδια εξωγήινης ζωής.

Η νέα τεχνική έχει να κάνει με την αναζήτηση ενός μείγματος αερίων που περιλαμβάνει άφθονο μεθάνιο και διοξείδιο του άνθρακα αλλά στερείται μονοξειδίου του άνθρακα.

Ο ερευνητής καθηγητής David Catling, από το Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον, δήλωσε: «Η μελέτη μας δείχνει ότι αυτός ο συνδυασμός (αερίων) μπορεί να υποδεικνύει σημάδια ζωής. Το συναρπαστικό είναι πως η πρότασή μας είναι εφικτή και μπορεί να οδηγήσει στην ιστορική ανακάλυψη μίας εξωγήινης βιόσφαιρας, στο όχι πολύ μακρινό μέλλον».

Στην έρευνα που δημοσίευσαν οι ερευνητές στο επιστημονικό περιοδικό Science Advances, επισημαίνουν πως είναι πολύ δύσκολο να δημιουργηθεί αρκετό οξυγόνο χωρίς ζωή.

Επομένως, η αναζήτηση ατμοσφαιρικού οξυγόνου ήταν μια λογική στρατηγική - αλλά περιορισμένη.

Ακόμη ένας ερευνητής του πανεπιστημίου, ο Joshua Krissansen-Totton, σημείωσε πως ακόμη και αν υπάρχει εξωγήινη ζωή, δεν είναι γνωστό ακόμη αν το οξυγόνο είναι ένα από τα κύρια στοιχεία της. Η βιοχημεία της παραγωγής οξυγόνου είναι πολύ περίπλοκη και μπορεί να είναι αρκετά σπάνια.

Οι επιστήμονες εξέτασαν όλους τους τρόπους με τους οποίους ένας πλανήτης θα μπορούσε να παράγει μεθάνιο και κατέληξαν στο συμπέρασμα πως είναι δύσκολο να παραχθούν μεγάλες ποσότητες μεθανίου σε έναν πλανήτη όπου δεν υπάρχουν ζωντανοί οργανισμοί.

Έτσι, η ανακάλυψη μεθανίου και διοξειδίου του άνθρακα μαζί, θα είναι ένα ισχυρό μήνυμα ύπαρξης ζωής, καταλήγουν οι ερευνητές.