ΚΟΣΜΟΣ

Ναυαγισμένα πλοία: Κρυμμένοι θησαυροί στο βυθό της Βαλτικής Θάλασσας

Ναυαγισμένα πλοία: Κρυμμένοι θησαυροί στο βυθό της Βαλτικής Θάλασσας
Τα αποτέλεσματα της έρευνας στο βυθό της Βαλτικής είναι εντυπωσιακά με τα ναυαγισμένα πλοία να εξακολουθούν να βρίσκονται εντελώς ανέγγιχτα AP Photo/Elena Becatoros (ΑΡΧΕΙΟ)

Εντυπωσιακά είναι τα ευρήματα ομάδας Δανών ερευνητών, στο βυθό της Βαλτικής. Στην έρευνά τους για ναυαγισμένα πλοία, χρησιμοποίησαν καταδυτικό ρομπότ.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της Deutsche Welle , το αποτέλεσμα της αποστολής της ομάδας, είναι εντυπωσιακό καθώς χιλιάδες είναι οι θαλάσσιοι θησαυροί που βρίσκονται στον βυθό της Βαλτικής. Ναυαγισμένα πλοία που έχουν βυθιστεί εδώ και εκατοντάδες χρόνια έχουν να διηγηθούν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία.

Τα ευρήματα ανατολικά του σουηδικού νησιού Γκότλαντ ήταν εντυπωσιακά: ένα πλοίο περίπου 300 ετών, εντελώς ανέγγιχτο, σαν να είχε μόλις βυθιστεί, όπως λένε οι ίδιοι.

Την ίδια άποψη συμμερίζεται και ο Ντέιβιντ Τζον Γκρέγκορυ από το Εθνικό Μουσείο της Δανίας. Χαρακτηριστικά, όπως λέει ο ίδιος: «Η στιγμή που βλέπεις ξαφνικά στα 150 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και μέσα στο βαθύ σκοτάδι μόνο με το φως του υποβρύχιου ρομπότ ένα τεράστιο πλοίο, είναι απερίγραπτη αλλά και τρομακτική». Μόλις λίγα ναυτικά μίλια πιο πέρα βρέθηκαν άλλα δύο πλοία εξίσου καλοδιατηρημένα. «Όταν βρίσκεις ναυάγιο σε ρηχά νερά, διατηρείται συνήθως μόνο το κάτω μέρος του πλοίου. «Μπορεί κανείς να περάσει ώρες κοιτάζοντας τις τόσες λεπτομέρειες των τριών αυτών πλοίων» δηλώνει ο ειδικός της υποβρύχιας αρχαιολογίας Κρίστιαν Λεμέε.

Διακρίνεται ακόμα και μια μικροσκοπική φιγούρα δράκου κάτω από την πλώρη του.

«Είναι μια παγκόσμια ιδιαιτερότητα της Βαλτικής Θάλασσας ότι υπάρχουν τόσα πολλά καλοδιατηρημένα ναυάγια» αναφέρει ο Φρίτς Γιούργκενς, ειδικός στην υποβρύχια αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο Κρίστιαν Άλμπρεχτς του Κιέλου. «Στα χαμηλότερα επίπεδα, η περιεκτικότητα σε οξυγόνο είναι τόσο χαμηλή ώστε ο νηοτρώξ να μην μπορεί να επιβιώσει». Το συγκεκριμένο είδος, το οποίο είναι ένα είδος σκλωληκοειδούς μαλακίου, αρέσκεται να καταστρέφει το παλιό ξύλο.

Σπανιότερες τέτοιες ανακαλύψεις στο μέλλον

Τα πλοία που βρίσκονται στη Βαλτική Θάλασσα φαίνεται πως έχουν γλιτώσει από αυτό το είδος αλλά από δω και πέρα τα πράγματα μάλλον αλλάζουν. «Τα σκουλήκια αυτά δείχνουν να προσαρμόζονται στην χαμηλή περιεκτικότητα αλατιού, το οποίο είναι επίσης επιβλαβές για τα ίδια, στην περιοχή του Κιέλου μάλιστα η προσαρμογή αυτή παρατηρείται ήδη» σημειώνει ο Γιούργκενς. «Ακόμα και αν ονειρεύομαι ένα τεράστιο μουσείο όπου θα εκτίθενται ναυάγια από όλες τις εποχές, η αποθήκευση και διατήρησή τους είναι απλώς πάρα πολύ ακριβή» λέει γελώντας ο αρχαιολόγος Κρίστιαν Λεμέε σκεπτόμενος πως είναι αδύνατη η ανάκτηση όλων των πλοίων.

Ο ένας εκ των τριών ξύλινων γιγάντων προκαλεί πολλά ερωτήματα στους ειδικούς ενώ για τους άλλους δύο είναι σίγουροι πως πρόκειται για ολλανδικά εμπορικά πλοία. Το μήκος τους κυμαίνεται από 16 έως 27 μέτρα ενώ οι ερευνητές θεωρούν πως χρονολογούνται από τον 17ο ως τον 18ο αιώνα.

Μυστήριο η ιστορία του τρίτου πλοίου

Το τρίτο πλοίο, το οποίο οι ερευνητές αποκαλούν «το ναυάγιο με τα κανόνια», πιθανότατα χρονολογείται από το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα. Ο Γκέρτ Νόρμαν Άντερσεν από το πολεμικό μουσείο Γιούτλαντ και η ομάδα του υποθέτουν ότι προέρχεται από τη Σκανδιναβία, πιθανότατα από τη Σουηδία αλλά για ποιο λόγο χρησιμοποιήθηκε και γιατί βυθίστηκε παραμένει μυστήριο.

Κατά τον Λεμέε, το πλοίο έχει πολλά ξύλινα βαρέλια στο κατάστρωμα και πέντε μικρά κανόνια που πιθανότατα χρησιμοποιούνταν μόνο για εκφοβισμό.

Τέλος, ο αρχαιολόγος πιστεύει πως το πλοίο δεν δέχθηκε επίθεση, καθώς δεν υπήρχαν τρύπες στον κορμό του. Αντίθετα πιστεύει ότι ταξίδευε πολύ γρήγορα και μια ξαφνική αλλαγή του καιρού σε συνδυασμό με δυνατό άνεμο το βύθισαν. Οι ερευνητές ανακάλυψαν ακόμα και τη σωσίβια λέμβο του πλοίου, μια ένδειξη πως το πλήρωμα δεν πρόλαβε να διαφύγει εγκαίρως.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ