Αρχαία μενταγιόν ζώων αλλάζουν όσα ξέραμε για την εμφάνιση των ανθρώπων στην Αμερική

Τα μενταγιόν —που πιστεύεται ότι είναι μεταξύ 25.000 και 27.000 ετών— είναι τα παλαιότερα γνωστά προσωπικά στολίδια που ανακαλύφθηκαν στην Αμερική Thais Rabito Pansani/AP

Μια άνευ προηγουμένου ανακάλυψη που έγινε από αρχαιολόγους που εργάζονται στη Βραζιλία κλονίζει όσα γνωρίζουμε για τους πρώτους κατοίκους της Αμερικής.

Τρία γιγάντια οστά ζώων που βρέθηκαν στο καταφύγιο Santa Elina στην κεντρική Βραζιλία ήταν πιθανώς διάτρητα και γυαλισμένα από ανθρώπινα χέρια προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για προσωπικό στολισμό - πιθανότατα ως μενταγιόν, σύμφωνα με μια νέα μελέτη.

Τα μενταγιόν —που πιστεύεται ότι είναι μεταξύ 25.000 και 27.000 ετών— είναι τα παλαιότερα γνωστά προσωπικά στολίδια που ανακαλύφθηκαν στην Αμερική και τα μόνα που είναι γνωστό ότι έχουν κατασκευαστεί από γιγάντιο κόκκαλο βραδύπου στο αρχαιολογικό αρχείο, σύμφωνα με την παλαιοντολόγο Thais Pansani, κύριο συγγραφέα του μια νέα μελέτη για τα τεχνουργήματα. Είναι μεταδιδακτορική ερευνήτρια στην οικολογία και τους φυσικούς πόρους στο Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο του Σάο Κάρλος στη Βραζιλία.

Τα τρία μενταγιόν από κόκκαλο προήλθαν από ένα εξαφανισμένο είδος γιγάντιου βραδύπου, γνωστό ως Glossotherium phoenesis. Η τοποθεσία διαθέτει επίσης βραχογραφίες ζωικών και ανθρώπινων μορφών, αν και η ακριβής ηλικία των σχεδίων είναι ακόμα ασαφής στους επιστήμονες.

230711113852-02-giant-sloth-bone-pendants-3d-slicer.jpg
Έχουν κατασκευαστεί από γιγάντιο κόκκαλο βραδύπου, σύμφωνα με την παλαιοντολόγο Thais Pansaniphoto/Thaís Pansani and Pierre Gueriau

Το πλάσμα της εποχής των παγετώνων θα ζύγιζε περίπου 600 κιλά (1.323 λίβρες) - μεγαλύτερο από τις περισσότερες καφέ αρκούδες της σημερινής εποχής. Ενώ ο G. phoenesis πιστευόταν ότι ήταν ένα σχετικά μεγάλο είδος βραδύπου, ορισμένα αρχαία είδη ήταν τόσο μεγάλα που τα απολιθωμένα λαγούμια τους είναι τώρα σπήλαια στη νότια Βραζιλία που μπορούν να χωρέσουν πολλοί άνθρωποι.

«Όλες αυτές οι ημερομηνίες συμφωνούν για ηλικίες μεταξύ 27.000 και 25.000 ετών πριν, επομένως μπορούμε να συμπεράνουμε ότι η ηλικία των αντικειμένων είναι σε αυτό το εύρος», είπε η Pansani.

Η Βόρεια και η Νότια Αμερική ήταν οι τελευταίες ήπειροι που κατοικήθηκαν από σύγχρονους ανθρώπους, αλλά το πότε ακριβώς ξεκίνησε αυτό είναι ένα θέμα που διχάζει τους αρχαιολόγους. Πολλοί ειδικοί είναι δύσπιστοι ότι οι άνθρωποι κατέλαβαν την Αμερική πριν από 16.000 χρόνια, σημείωσε η μελέτη.

230711113845-01-giant-sloth-bone-pendants-illo.jpg
Τα τρία μενταγιόν από κόκκαλο προήλθαν από ένα εξαφανισμένο είδος γιγάντιου βραδύπου, γνωστό ως Glossotherium phoenesis. Illustration/Júlia D'Oliveira

Ωστόσο, πρόσφατα στοιχεία, συμπεριλαμβανομένης της ανακάλυψης απολιθωμένων ανθρώπινων αποτυπωμάτων το 2021 στο Νέο Μεξικό που χρονολογούνται από 21.000 έως 23.000 χρόνια, υποδηλώνουν ότι οι πρώτοι άνθρωποι έφτασαν στη Νότια Αμερική νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε.

«Η επιβεβαίωση της ηλικίας αυτών των αντικειμένων από τη Santa Elina ενισχύει την υπόθεση των παλαιότερων ανθρώπινων κοσμημάτων στην Αμερική», είπε η Pansani.

Μια διεθνής ομάδα επιστημόνων παρουσίασε πρόσφατα έναν νέο τρόπο εξαγωγής αρχαίου DNA από τεχνουργήματα οστών με μη επεμβατικό τρόπο. Οι ερευνητές εφάρμοσαν την πρωτοποριακή τεχνική σε ένα τρυπημένο δόντι ελαφιού που βρέθηκε σε μια σπηλιά στη Ρωσία και το φορούσαν πιθανότατα ως μενταγιόν. Η ανάλυση αποκάλυψε το φύλο του χρήστη και άλλες ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες.

Ancient pendants made from giant sloth bones suggest humans were in Americas earlier than thought