Πώς το DNA του Νεάντερταλ εξηγεί γιατί ορισμένοι είναι «πρωινοί τύποι»

Έκθεση Νεάτερνταλ (ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ) AP Photo/Martin Meissner

Το μυστήριο του γιατί κάποιοι κοιμούνται και ξυπνούν νωρίς πιστεύουν ότι έλυσαν οι επιστήμονες

Όπως αναφέρει δημοσίευμα του Guardian η συνήθεια αυτή έχει ρίζες στους αρχαίους προγόνους μας ή τουλάχιστον τους Νεάντερταλ.

Πιστεύουν ότι το DNA που κληρονομήθηκε μπορεί να συνέβαλε στην τάση ορισμένων ανθρώπων να σηκώνονται και να πηγαίνουν για ύπνο νωρίτερα από άλλους.

Αν τα περισσότερα γονίδια που απέκτησαν οι σύγχρονοι άνθρωποι έχουν εξαλειφθεί από την πορεία εξέλιξης, ένα μικρό ποσοστό παραμένει, πιθανότατα επειδή βοήθησαν τους πρώτους σύγχρονους ανθρώπους να προσαρμοστούν στο νέο περιβάλλον όταν εγκατέλειψαν την Αφρική για την Ευρασία.

«Αναλύοντας τα κομμάτια DNA του Νεάντερταλ που παραμένουν στα γονιδιώματα των σύγχρονων ανθρώπων, ανακαλύψαμε μια εντυπωσιακή τάση», δήλωσε ο Τζον Κάπρα, επιδημιολόγος στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Σαν Φρανσίσκο. Πολλά από αυτά επηρέασαν γονίδια που ρυθμίζουν τα ρολόγια του σώματος στους σύγχρονους ανθρώπους, είπε, στις περισσότερες περιπτώσεις «αυξάνοντας την τάση να είναι κανείς πρωινός τύπος».

Οι Homo sapiens μετανάστευσαν από την Αφρική στην Ευρασία πριν από περίπου 70.000 χρόνια. Κατά την άφιξή τους συνάντησαν τους Νεάντερταλ, οι οποίοι είχαν ήδη προσαρμοστεί στη ζωή στο ψυχρότερο κλίμα, καθώς είχαν φτάσει στην περιοχή εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια νωρίτερα. Χάρη στη διασταύρωση μεταξύ των ομάδων, οι άνθρωποι που ζουν σήμερα φέρουν έως και 4% του DNA των Νεάντερταλ, συμπεριλαμβανομένων γονιδίων που συνδέονται με το χρωματισμό του δέρματος, τα μαλλιά, το λίπος και την ανοσία.

Ο Κάπρα και οι συνεργάτες του ανέλυσαν DNA από σύγχρονους ανθρώπους και Νεάντερταλ και διαπίστωσαν ότι διαφορετικές γενετικές παραλλαγές εμπλέκονται στους κιρκάδιους ρυθμούς των δύο ομάδων. Δεδομένου ότι οι πρόγονοι των σύγχρονων ανθρώπων ζευγάρωσαν με Νεάντερταλ, ήταν πιθανό κάποιοι άνθρωποι που ζουν σήμερα να φέρουν τις παραλλαγές του Νεάντερταλ, σκέφτηκαν.

Για να το ελέγξουν, οι ερευνητές στράφηκαν στη βρετανική βιοτράπεζα (UK Biobank), η οποία κατέχει γενετικές πληροφορίες, πληροφορίες για την υγεία και τον τρόπο ζωής μισού εκατομμυρίου ανθρώπων. Αυτό που διαπίστωσαν ήταν ότι όχι μόνο πολλοί άνθρωποι έφεραν τις παραλλαγές, αλλά τα γονίδια συνδέονταν σταθερά με το πρωινό ξύπνημα, όπως γράφουν οι επιστήμονες στο Genome Biology and Evolution.

Αλλά για να είσαι πρωινός άνθρωπος δεν απαιτούνται γονίδια του Νεάντερταλ. Εκατοντάδες διαφορετικά γονίδια επηρεάζουν το πότε οι άνθρωποι κοιμούνται και ξυπνούν, ενώ υπάρχουν και πολλές περιβαλλοντικές και πολιτισμικές επιρροές. Συνολικά, τα γονίδια του Νεάντερταλ έχουν μικρή μόνο επίδραση.

Ο Κάπρα υποψιάζεται ότι πολλοί σύγχρονοι άνθρωποι φέρουν τα γονίδια του Νεάντερταλ επειδή βοήθησαν τους προγόνους τους να προσαρμοστούν στη ζωή σε υψηλότερα γεωγραφικά πλάτη.

«Δεν πιστεύουμε ότι το να είσαι πρωινός άνθρωπος είναι στην πραγματικότητα αυτό που ήταν ωφέλιμο. Αντίθετα, πιστεύουμε ότι είναι ένα μήνυμα ότι έχουμε ένα ταχύτερο ρολόι που μπορεί να προσαρμοστεί καλύτερα στις εποχιακές διακυμάνσεις των επιπέδων φωτός», δήλωσε. «Σε υψηλότερα γεωγραφικά πλάτη είναι ωφέλιμο να έχουμε ένα ρολόι που είναι πιο ευέλικτο και μπορεί καλύτερα να αλλάξει ώστε να ταιριάζει με τα μεταβαλλόμενα εποχικά επίπεδα φωτός».

Ο καθηγητής Μαρκ Μάσλιν, του University College του Λονδίνου, ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη, δήλωσε: «Τώρα έχουμε γενετικές αποδείξεις ότι κάποιοι από εμάς είναι πραγματικά πρωινοί άνθρωποι.

Όταν οι άνθρωποι εξελίχθηκαν στην τροπική Αφρική, η διάρκεια της ημέρας ήταν κατά μέσο όρο 12 ώρες. Τώρα οι κυνηγοί - συλλέκτες ξοδεύουν μόνο το 30% του ξύπνιου χρόνου τους για τη συλλογή τροφής, οπότε οι 12 ώρες είναι πολύς χρόνος. Όσο βορειότερα όμως πηγαίνεις, οι μέρες γίνονται όλο και πιο σύντομες το χειμώνα, όταν η τροφή είναι ιδιαίτερα σπάνια, οπότε είναι λογικό για τους Νεάντερταλ και τους ανθρώπους να αρχίζουν να συλλέγουν τροφή μόλις υπάρχει φως για να δουλέψουν».