ΚΟΣΜΟΣ

Η τεχνητή νοημοσύνη στην υπηρεσία της τέχνης - Τι λέει για αριστούργημα του Ραφαήλ

Η τεχνητή νοημοσύνη στην υπηρεσία της τέχνης - Τι λέει για αριστούργημα του Ραφαήλ
Έκθεση με έργα του Ραφαήλ (ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ) AP Photo/Andrew Medichini

Η τεχνητή νοημοσύνη ίσως έδωσε απάντηση ένα μυστήριο ετών για ένα αριστούργημα του Ραφαήλ που εκτίθεται στο μουσείο Πράδο της Μαδρίτης.

Αλγόριθμος τεχνητής νοημοσύνης που αναπτύχθηκε στο Μπράντφορντ πιστεύει ότι κατέφερε αυτό που δεν κατάφεραν εδώ και αιώνες ειδήμονες και τους γνώστες της τέχνης που μελετούν την Madonna della Rosa (Μαντόνα του Ρόδου).

Ο πίνακας απεικονίζει τη Μαρία, τον Ιωσήφ και το μωρό Ιησού, μαζί με το βρέφος Ιωάννη τον Βαπτιστή. Είναι εντυπωσιακός πίνακας και θεωρούνταν ότι ήταν αποκλειστικά έργο του Ραφαήλ μέχρι που διατυπώθηκαν αμφιβολίες τον 19ο αιώνα.

Οι ιστορικοί τέχνης υποστήριξαν τότε ότι θα έπρεπε να αποδοθεί στους μαθητές του. Ορισμένοι είπαν ότι η μορφή του Ιωσήφ έμοιαζε με εκ των υστέρων και δεν θα μπορούσε να είναι από το χέρι του Ραφαήλ. Άλλοι πίστευαν ότι το κάτω τμήμα, με το τριαντάφυλλο, είχε ζωγραφιστεί από κάποιον άλλο. Στην Ισπανία, ο πίνακας αποδίδεται πάντα στον Ραφαήλ.

Ο πίνακας δοκιμάστηκε τώρα από την τεχνητή νοημοσύνη που ανέπτυξε ο Χασάν Ουγκαίλ, καθηγητής οπτικής πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο του Μπράντφορντ.

Το συμπέρασμά της είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος του πίνακα είναι του Ραφαήλ, αλλά το πρόσωπο του Ιωσήφ είναι από διαφορετικό χέρι. Το κάτω μέρος είναι «πιθανότατα» από τον Ραφαήλ.

Ο Ουγκέιλ δήλωσε ότι ο αλγόριθμος αναπτύχθηκε αφού εξέτασε με εξαιρετική λεπτομέρεια 49 αδιαμφισβήτητα έργα του Ραφαήλ και μπορεί, ως αποτέλεσμα, να αναγνωρίζει αυθεντικά έργα του καλλιτέχνη με ακρίβεια 98%.

«Ο υπολογιστής εξετάζει με πολύ μεγάλη λεπτομέρεια έναν πίνακα», δήλωσε για να προσθέσει: «Όχι μόνο το πρόσωπο, εξετάζει όλα τα μέρη του και μαθαίνει για την παλέτα των χρωμάτων, τις αποχρώσεις, τις τονικές αξίες και τις πινελιές. Κατανοεί τον πίνακα με σχεδόν μικροσκοπικό τρόπο, μαθαίνει όλα τα βασικά χαρακτηριστικά του χεριού του Ραφαήλ».

Στην περίπτωση της Μαντόνα, οι αρχικές δοκιμές έδειξαν ότι το 60% του πίνακα ήταν του Ραφαήλ. Στη συνέχεια, ο υπολογιστής εξέτασε τον πίνακα ανά τμήμα και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το πρόσωπο του Ιωσήφ δεν ήταν του Ραφαήλ.

Το εύρημα αποτελεί μέρος μιας νέας εργασίας που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Heritage Science.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ