«Πλανήτης 9»: Νέα στοιχεία για την ύπαρξη ενός κρυμμένου πλανήτη στο ηλιακό μας σύστημα

Καλλιτεχνική απεικόνιση του υποθετικού Πλανήτη 9, του πιο μακρινού σε σχέση με τον Ήλιο μας

NASA/Caltech/R. Hurt (IPAC)

Νέες αποδείξεις για την ύπαρξη ενός κρυμμένου πλανήτη στο ηλιακό μας σύστημα, ισχυρίζονται ότι βρήκαν επιστήμονες.

Εδώ και χρόνια, ορισμένοι αστρονόμοι υποστηρίζουν ότι η ασυνήθιστη συμπεριφορά ουράνιων σωμάτων στην άκρη του ηλιακού μας συστήματος εξηγείται καλύτερα με την ύπαρξη ενός άλλου, ανεξερεύνητο πλανήτη. Η θεωρία αυτή βοηθά στην εξήγηση των τροχιών των αντικειμένων που βρίσκονται στο σημείο αυτό, πάνω από 250 φορές μακρύτερα από τον Ήλιο από ό,τι είμαστε εμείς.

Τώρα ο Konstantin Bogytin, ένας αστρονόμος που βοήθησε στην διάσωση της θεωρίας, λέει ότι ο ίδιος και η ομάδα του βρήκαν ακόμη περισσότερα στοιχεία που υποδηλώνουν την ύπαρξη αυτού του πλανήτη, αναφέρει ο Independent. Η νέα μελέτη αποτελεί «την ισχυρότερη στατιστική απόδειξη μέχρι στιγμής ότι ο Πλανήτης 9 είναι πραγματικά εκεί έξω», δήλωσε.

Πέρα από τον Ποσειδώνα

Στη νέα μελέτη, οι επιστήμονες εξέτασαν μια σειρά από μεταποσειδώνια αντικείμενα, όπως ονομάζονται τα αντικείμενα που βρίσκονται στην άκρη του ηλιακού συστήματος, πέρα από τον πλανήτη Ποσειδώνα. Η κίνησή τους γίνεται ασταθής επειδή αλληλεπιδρούν με την τροχιά του Ποσειδώνα. Αυτή η αστάθεια σημαίνει ότι είναι πιο δύσκολο να κατανοηθούν, οπότε συνήθως οι αστρονόμοι που μελετούν την ύπαρξη ενός πιθανού Πλανήτη 9 αποφεύγουν να τα χρησιμοποιούν στην ανάλυσή τους.

Αυτή τη φορά, όμως, οι ερευνητές επικεντρώθηκαν σε αυτά τα αντικείμενα και προσπάθησαν να κατανοήσουν τις κινήσεις τους. Και, υποστήριξε ο Δρ. Bogytin, η καλύτερη εξήγηση είναι ότι προέρχονται από έναν άλλο, ανεξερεύνητο πλανήτη.

Η ομάδα πραγματοποίησε μια σειρά από προσομοιώσεις για να κατανοήσει πώς οι τροχιές αυτών των αντικειμένων επηρεάζονται από μια ποικιλία πραγμάτων: τους γιγάντιους πλανήτες γύρω τους, όπως ο Ποσειδώνας∙ τη «γαλαξιακή παλίρροια» που προέρχεται από τον γαλαξία μας∙ και τα διερχόμενα άστρα.

Ωστόσο, η καλύτερη εξήγηση προέκυψε από το μοντέλο που περιλάμβανε τον Πλανήτη 9, δήλωσε ο Δρ. Bogytin. Υπήρχαν και άλλες εξηγήσεις για τη συμπεριφορά αυτών των αντικειμένων – συμπεριλαμβανομένης της υπόθεσης ότι άλλοι πλανήτες επηρέαζαν κάποτε την τροχιά τους, αλλά έκτοτε έχουν απομακρυνθεί – αλλά υποστηρίζουν ότι η θεωρία του Πλανήτη 9 παραμένει η καλύτερη εξήγηση.

Το νέο Αστεροσκοπείο που θα τον «δει»

Η καλύτερη κατανόηση της ύπαρξης ή μη του Πλανήτη 9 θα έρθει όταν ενεργοποιηθεί το Αστεροσκοπείο Vera C Rubin, σημειώνουν. Αυτό κατασκευάζεται επί του παρόντος στη Χιλή, και όταν τεθεί σε λειτουργία θα μπορεί να σαρώσει τον ουρανό για να κατανοήσει τη συμπεριφορά αυτών των μακρινών αντικειμένων.

«Αυτή η επερχόμενη φάση της εξερεύνησης υπόσχεται να προσφέρει κρίσιμες γνώσεις για τα μυστήρια των εξωτερικών περιοχών του ηλιακού μας συστήματος, γράφει η ομάδα στη μελέτη με τίτλο «Generation of Low-Inclination, Neptune-Crossing TNOs by Planet Nine», που είναι δημοσιευμένη στο arXiv.