ΑΓΟΡΕΣ

Γερμανικές εξαγωγές και βιομηχανία οι χαμένοι του κινεζικού καύσωνα

Γερμανικές εξαγωγές και βιομηχανία οι χαμένοι του κινεζικού καύσωνα
Στιγμιότυπο από το εργοστάσιο της Volkswagen στο Βολφσμπουργκ, 22 Σεπτεμβρίου 2015. Η κινεζική κρίση ρίχνει στροφές στη γερμανική ατμομηχανή. REUTERS/Axel Schmidt

Τριπλέτα άσχημων αποτελεσμάτων σε εμπόριο και βιομηχανία και μια ανακοίνωση της Deutsche Bank έρχονται να κλονίσουν ακόμα περισσότερο το ηγεμονικό προφίλ της Γερμανίας.

Οι επιπτώσεις από την κάμψη της οικονομικής δραστηριότητας στις αναδυόμενες οικονομίες του πλανήτη καταφτάνουν στον ευρωπαϊκό πυρήνα. Τις τελευταίες τρεις ημέρες η Γερμανία ανακοίνωσε σερί αρνητικών αποτελεσμάτων σε εξωτερικό εμπόριο, βιομηχανική παραγωγή και βιομηχανικές παραγγελίες, εγείροντας ανησυχίες για τις ευρωπαϊκές εκκρεμότητες εν μέσω παγκόσμιας αστάθειας.

Βαρόμετρο η περιφέρεια για τις γερμανικές εξαγωγές

Όπως ανακοίνωσε σήμερα η ομοσπονδιακή στατιστική υπηρεσία (Destatis), ο όγκος των γερμανικών εξαγωγών αγαθών μειώθηκε τον Αύγουστο 5,2% (σε μηνιαία βάση) στα 97,7 δισ. ευρώ (σε εποχικά προσαρμοσμένες τιμές), περισσότερο από κάθε άλλη φορά από τον Ιανουάριο του 2009, όταν η κρίση βρισκόταν στο απόγειό της. Ίδια εικόνα και για τις εισαγωγές αγαθών που υποχώρησαν αντίστοιχα 3,1%, το περισσότερο από τον Νοέμβριο του 2012, συρρικνώνοντας το εμπορικό πλεόνασμα στα 19,6 δισ. ευρώ.

Τα παραπάνω αποτελέσματα υπολείπονται κατά πολύ των εκτιμήσεων της αγοράς που περίμενε μείωση μεν αλλά της τάξης του 1,2% με το εμπορικό πλεόνασμα να κάθεται στα 22,5 δισ. ευρώ.

Έρχονται δε μετά τα εντυπωσιακά αποτελέσματα του Ιουλίου, όπου καταγράφηκαν οι καλύτερες επιδόσεις για το εξωτερικό εμπόριο της Γερμανίας από το 1991, οπότε και ξεκίνησαν οι σχετικές στατιστικές καταγραφές.

Οι πρώτες ερμηνείες απέδωσαν τις παραπάνω επιδόσεις, κατ’ αρχάς, στις αργίες του Αυγούστου. Δεν παρέλειψαν, όμως, να συμπεριλάβουν την ασθενική ζήτηση από αγορές όπως αυτές της Βραζιλίας, της Ρωσίας και, κυρίως, της Κίνας.

Το θερμό καλοκαίρι της Κίνας, που προέκυψε μετά το χρηματιστηριακό κραχ των τελών Ιουνίου, αποτυπώνεται στα σχετικά νούμερα του καλοκαιριού, όπου οι γερμανικές εξαγωγές προς χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης έδωσαν ετήσιες μεταβολές (σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2014) +15,8% τον Ιούνιο, +6,4% τον Ιούλιο και +6,8% τον Αύγουστο.

Την ίδια στιγμή, και παρά την αντίστοιχη κάμψη, η Ευρώπη παραμένει ο σημαντικότερος υποδοχέας των γερμανικών προϊόντων στο πρώτο οκτάμηνο του 2015, με εξαγωγές αγαθών αξίας 287,1 δισ. ευρώ στην ευρωζώνη και 169,9 δισ. ευρώ στις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ, έναντι 333,2 δις. ευρώ σε τρίτες χώρες.

Η γερμανική ατμομηχανή στο ρελαντί

Το ίδιο απρόσμενα ήρθαν χτες τα αποτελέσματα για την βιομηχανική παραγωγή του Αυγούστου. H Destatis ανακοίνωσε δείκτη βιομηχανικής παραγωγής στο -1,2% σε μηνιαία βάση, έναντι +0,2% που ανέμεναν οι αναλυτές και +1,2% τον Ιούλιο αντίστοιχα.

Εκτός ενέργειας και κατασκευών –τομείς που επίσης κινήθηκαν πτωτικά-, ο δείκτης κατέγραψε ελάχιστα μικρότερη πτώση 1,1%, με την παραγωγή κεφαλαιουχικών (επενδυτικών) αγαθών να υποχωρεί 2,1% και την παραγωγή καταναλωτικών 0,4%. Με δεδομένο ότι τα αποτελέσματα αυτά αφορούν περίοδο πριν από το σκάνδαλο ρύπων Volkswagen, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι οι επόμενοι μήνες θα είναι δύσκολοι για τη βιομηχανική παραγωγή της Γερμανίας.

Ο συνδυασμός Κίνας-Volkswagen ενδέχεται να καταστεί εκρηκτικός, αν συνυπολογιστεί ότι η τα αυτοκίνητα είναι ο μεγαλύτερος κλάδος της γερμανικής βιομηχανίας, καθώς αντιστοιχεί, σύμφωνα με στοιχεία της Deutsche Bank, στο 17,9% των εξαγωγών της Γερμανίας συνολικής αξίας 1,13 τρισ. ευρώ για το 2014. Σημειώνεται πως οι εξαγωγές γερμανικών αυτοκινήτων παρουσίασαν πέρυσι με 6,5% τη μεγαλύτερη αύξηση από κάθε άλλο βιομηχανικό κλάδο της χώρας, σχεδόν διπλάσιο ποσοστό από τη συνολική αύξηση 3,7% των εξαγωγών για το ίδιο έτος.

Προάγγελος των αρνητικών αποτελεσμάτων υπήρξε η προχθεσινή ανακοίνωση για τις βιομηχανικές παραγγελίες που καταγράφηκαν στο -1,8% τον Αύγουστο, έναντι αύξησης 0,5% που ανέμεναν οι αναλυτές και έναντι μείωσης -2,2% τον Ιούλιο (σε μηνιαία βάση), νούμερο το οποίο αναθεωρήθηκε επί το χείρον σε σχέση με τη αρχική εκτίμηση -1,1%.

Αν έχουν νόημα όλα τα παραπάνω αποτελέσματα είναι η ολοένα και περισσότερες ενδείξεις ότι υπάρχει κάτι σάπιο στο βασίλειο της Ομοσπονδίας· εκτός από το ντίζελ. Από τις σελίδες της γερμανικής Tagesspiegel, ο επικεφαλής του συνδέσμου Γερμανών εξαγωγέων (BGA), Άντον Μπέρνερ (Anton Börner), δήλωνε την Τρίτη ότι οι γερμανικές εξαγωγές οδεύουν προς νέο ρεκόρ το 2015, παρά επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας, που αποτελεί την τέταρτη μεγαλύτερη αγορά για τα γερμανικά προϊόντα παγκοσμίως.

Τα αποτελέσματα δεν τον δικαιώνουν προς το παρόν, αλλά όπως ισχυρίζεται ο πρόεδρος του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών (DIW), Φέρντιναντ Φιχτνερ (Ferdinand Fichtner), οι 900.000 πρόσφυγες φέτος και άλλοι 600.000 που αναμένονται του χρόνου στη Γερμανία θα δώσουν ώθηση στην ιδιωτική κατανάλωση 11 δισ. ευρώ, λειτουργώντας ως πακέτο τόνωσης για τη γερμανική οικονομία και αντιστρέφοντας τις αρνητικές επιπτώσεις από μια κλιμάκωση της κινεζικής αστάθειας.

Σκελετοί στη ντουλάπα της Deutsche Bank

Χθες, η Deutsche Bank ανέφερε ότι θα καταγράψει στο γ’ τρίμηνο ζημιές από την απομείωση της συνολικής υπεραξίας (διαφορά κόστους επένδυσης και λογιστικής αξίας) των επενδύσεων που διατηρεί στο χαρτοφυλάκιό της και ορισμένων άυλων στοιχείων ενεργητικού, που αναμένονται στο ποσό ρεκόρ των 5,8 δις. ευρώ.

Εξήγησε δε την εξέλιξη αυτή, υποστηρίζοντας ότι οι υψηλότερες απαιτήσεις κεφαλαιακής επάρκειας από τις ρυθμιστικές αρχές μειώνουν την αξία του τομέα επενδυτικής της στρατηγικής. Χαρακτηριστικά, η τράπεζα ανέφερε την προ δεκαετίας επένδυσή της στην Hua Xia, όπου αναμένεται να διαγράψει 600 εκατ. ευρώ από το 19,99% της συμμετοχής της στην κινεζική τράπεζα. Παράλληλα, ανέφερε ότι βάζει στην άκρη 1,2 δισ. ευρώ για δικαστικά έξοδα.

Υπενθύμισε, βέβαια, πως τα παραπάνω αποτελούν προκαταρκτικές εκτιμήσεις με τις τελικές ανακοινώσεις να έχουν προγραμματιστεί για τις 29 Οκτωβρίου, οπότε και αναμένεται να παρουσιαστεί η λεγόμενη Στρατηγική 2020 και όπου αναμένεται να προταθεί η μείωση ή ακόμη και η μη διανομή μερίσματος για τις κοινές μετοχές το 2015.

Όλα αυτά προσωποποιούνται στο νέο αφεντικό της τράπεζας, Τζον Κράιαν (John Cryan) που ανέλαβε τον Ιούνιο, επιδιώκοντας να ξεκαθαρίσει τις αμαρτίες του παρελθόντος. Ο Βρετανός CEO είπε ότι θα μειώσει τα μπόνους των στελεχών, θα αποδεσμεύσει το χαρτοφυλάκιο της τράπεζας από ασύμφορες επενδύσεις, αλλά και θα απολύσει 23.000 υπαλλήλους, το ένα τέταρτο του προσωπικό της Deutsche Bank, το οποίο και ενημέρωσε για τα πλάνα του.

Κι αν αυτά συμβαίνουν στη μεγαλύτερη οικονομία της ευρωζώνης, τι μέλλει γενέσθαι για τους υπόλοιπους της μεγάλης ευρωοικογένειας;

ΔΗΜΟΦΙΛΗ