ΕΛΛΑΔΑ

Κώδικας δεοντολογίας για τα ψηφιακά Μέσα

Κώδικας δεοντολογίας για τα ψηφιακά Μέσα
Το πάνελ στην παρουσίαση του Κώδικα Δεοντολογίας για τα ψηφιακά Μέσα EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Στην εποχή των ψηφιακών Μέσων, της μετάλλαξης της ενημέρωσης, του νέου οικοσυστήματος της πληροφορίας, της συμμετοχής των πολιτών στη διαμόρφωση των ειδήσεων, της διάχυσης αναξιόπιστων ή και ψεύτικων ειδήσεων, της ρητορικής του μίσους, των social media και όλων όσα θετικά και αρνητικά έχουν μεταλλάξει την ουσία, τον τρόπο διακίνησης της πληροφορίας και γενικώς την ίδια τη δημοσιογραφία, η ανάγκη για έναν κώδικα δεοντολογίας στο ψηφιακό δημοσιογραφικό περιβάλλον προβάλλει ως επιτακτική. 

Εδώ και αρκετό καιρό μια ομάδα ειδικών (ερευνητική ομάδα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Επικοινωνίας, ομάδα του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών «Ποιοτική Δημοσιογραφία και Νέες Τεχνολογίες» και του Κέντρου Διεθνούς Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου «Donau University Krems» της Αυστρίας, με το συντονισμό του Ερευνητικού Κέντρου Αθηνά), επεξεργάζονταν το σχέδιο ενός κώδικα δεοντολογίας ψηφιακών Μέσων ενημέρωσης, ο οποίος παρουσιάστηκε το μεσημέρι της Τρίτης 29 Νοεμβρίου στο Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης.

Πρόκειται για το πρώτο μεγάλο και σημαντικό βήμα στο πλαίσιο της θέσπισης βασικών κανόνων ψηφιακής ενημέρωσης, μια πρωτοβουλία της ΕΝΕΔ (Ένωσης Εκδοτών Διαδικτύου). Ομιλητές κατά τη διάρκεια της παρουσίασης ήταν οι Tom Law (Director of Campaigns and Communications, Ethical Journalism Network), Γιάννης Γκιόκας (Αντιπρόεδρος Έρευνας και Ανάπτυξης PCCW Global Hong Kong Telecom) και Βασίλης Βασιλόπουλος (Web Content Manager ERT New Media). Χαιρετισμό απηύθυναν οι Δημήτρης Μάρης (Πρόεδρος Ένωσης Εκδοτών Διαδικτύου) και Λευτέρης Κρέτσος (Γεν. Γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας).

Ο Δ. Μάρης τόνισε ότι πρόκειται για ένα Καταστατικό Σύνταξης βασικών κανόνων λειτουργίας της διαδικτυακής δημοσιογραφίας, ένα σύνολο αυτοδεσμευτικών κανόνων.

Πρόκειται για ένα σχέδιο αυτορρύθμισης που περιλαμβάνει εκδοτικές και δημοσιογραφικές βέλτιστες πρακτικές για τα ελληνικά ψηφιακά μέσα ενημέρωσης. Ένα έργο που απαίτησε ένα μεγάλο χρονικό διάστημα για την σύλληψή και σύνταξή του, σε μια εξαιρετικά δύσκολη περίοδο για τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης, μια περίοδο αλλαγών και προσαρμογών σε μια νέα πραγματικότητα», ανέφερε, μεταξύ άλλων.

Και προσέθεσε:

Η ένωσή μας πρωτοπορεί και στοχεύει σε ένα Σύστημα Διασφάλισης Ποιότητας αναδεικνύοντας την ποιότητα ως καθοριστική έννοια για την υλοποίηση της αποστολής των μέσων ενημέρωσης. Το πλαίσιο έχει συνταχθεί με τρόπο που να διευκολύνει τον κάθε ενδιαφερόμενο μελετητή να εντοπίζει τις οδηγίες και να συγκρίνει την ποιότητα της δημοσιογραφίας του κάθε μέσου. Πρόκειται για ένα ζωντανό πλαίσιο, το οποίο θα ανανεώνεται διαρκώς, ενσωματώνοντας έγκαιρα τις διεθνείς τάσεις και ορθές πρακτικές. Σκοπός είναι να γνωρίζει ο χρήστης – αναγνώστης τις κοινές μας δεσμεύσεις και το πως υπηρετούμε το Δημόσιο Συμφέρον, θέτοντας αυτοδεσμευτικούς άξονες που ενισχύουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των μέσων, διακηρύσσουν την σημασία της δεοντολογίας και αξιώνουν την εμπιστοσύνη που χάθηκε στη διαδρομή της μετάβασης από τα λεγόμενα παραδοσιακά στα ψηφιακά μέσα.

Ο γ.γ. Ενημέρωσης, Λευτέρης Κρέτζος ανέφερε ότι η πολιτεία στηρίζει κάθε προσπάθεια για την αυτορύθμιση των ψηφιακών Μέσων ενημέρωσης ενώ, εκτίμησε, ότι έχει έρθει η ώρα οι εργαζόμενοι σε αυτά καθώς και οι συνδικαλιστικές τους οργανώσεις να πάρουν κάποια θέματα στα χέρια τους. Ανέφερε, επίσης, ότι για την ένταξη κάποιου διαδικτυακού Μέσου στο υπό κατασκευή μητρώο ενημερωτικών ιστοτόπων που ετοιμάζει η Γραμματεία, θα προσφέρονται κίνητρα, όπως συμμετοχή στα κονδύλια της κρατικής διαφήμισης καθώς και συμμετοχή σε πρόγραμμα προστασίας λογοκλοπής που αναπτύσσει η Γραμματεία σε συνεργασία με τον Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου.

3977211

Από την παρουσίαση του κώδικα δεοντολογίας για ψηφιακά Μέσα

φωτ.: EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Για τη συγκεκριμένη διαδικασία της αυτορύθμισης βάσει του κώδικα δεοντολογίας, ο Βασ. Βασιλόπουλος ανέφερε ότι πρόκειται για τις «καλύτερες πρακτικές που μπορεί να υιοθετήσει ένα Μέσο ενημέρωσης». Και ότι παρέχει τη διαβεβαίωση ότι «προσπαθεί να κάνει μια δημοσιογραφία προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος». Στις «νέες μορφές δημοσιογραφίας, έχουμε νέες μορφές αφήγησης στις οποίες το ψέμα πάει σύννεφο».

Όλοι οι ομιλητές συμφώνησαν ότι με τη σύνταξη του κώδικα δεοντολογίας έγινε μια σημαντική αρχή για την τόσο ευαίσθητη και αναγκαία συζήτηση που πρέπει να γίνει. Και ότι στα επόμενα βήματα θα διευρυνθεί η βάση της συζήτησης και θα καταρτισθεί ένα πολύ σοβαρό πλάνο ώστε η προσπάθεια να μην μείνει μόνο στο θεωρητικό επίπεδο.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ