FOCUS

Ο φωτογράφος του Πολυτεχνείου επιστρέφει στον τόπο της εξέγερσης

Ο φωτογράφος του Πολυτεχνείου επιστρέφει στον τόπο της εξέγερσης
Οι Αθηναίοι συγκεντρώνονται για να υποστηρίξουν τους φοιτητές Flippress

Τέτοιες μέρες πριν από 42 χρόνια, ο Καραγεώργος φορτωμένος με τις μηχανές του περιφερόταν στους δρόμους της Αθήνας φωτογραφίζοντας τα πάντα.

Μπροστά σε μία από τις εμβληματικές φωτογραφίες της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, ο Βασίλης Καραγεώργος μονολογεί:
-Ελευθερία.... Α ρε παιδάκια... α ρε παιδάκια ωραία...
Ο ίδιος θυμάται: "Από θωρακισμένα αυτοκίνητα ρίχνονταν βόμβες δακρυγόνων, οι διαδηλωτές άναβαν φωτιές για να εξουδετερώσουν τα δακρυγόνα, φωνάζοντας: «Λαέ, πολέμα, σου πίνουνε το αίμα». Από τις πολυκατοικίες οι ένοικοι πετούσαν κάθε λογής χαρτιά για να ενισχύσουν τις φωτιές.

Στις 16 του Νοέμβρη ο χώρος του Πολυτεχνείου μέσα και έξω ήταν γεμάτος κόσμο που συμπαραστεκόταν στα παιδιά. Βέβαια κι οι αστυνομικοί, ένστολοι ή με πολιτικά, ήταν πάρα πολλοί. Οι πρώτοι πυροβολισμοί έπεσαν γύρω στις 6.30 το απόγευμα. Μέχρι αργά το βράδυ περιφερόμουν φωτογραφίζοντας τη βίαιη προσπάθεια της αστυνομίας να απομακρύνει τον κόσμο από το Πολυτεχνείο".

Ο Καραγεώργος ήταν από τους πιο δυναμικούς φωτορεπόρτερ της γενιάς του και είχε προκαλέσει αντιπάθειες σε πολιτικούς αλλά και στο παλάτι στη δεκαετία του '60. Σήμερα στα 83 του χρόνια, έχει την χαρά αλλά και την ψυχραιμία να "ξαναδιαβάσει" τα γεγονότα που κατέγραψε με τον φωτογραφικό του φακό τις ημέρες της εξέγερσης του Πολυτεχνείου και μαζί με αυτόν και εμείς, στην έκθεση με τίτλο "Πολυτεχνείο 1973", που γίνεται στο κέντρο τεχνών του Δήμου Αθηναίων.

Ο Καραγεώργος μιλώντας στο CNN Greece, φέρνει στο μυαλό του τα δραματικά γεγονότα λεπτά προς λεπτό. "Κατά τις δώδεκα και τέταρτο ξημερώματα 17 Νοεμβρίου, μου τηλεφωνούν στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» που δούλευα, ότι βγήκαν τανκς στους δρόμους. Στις δωδεκάμιση παίρνω ένα δεύτερο τηλεφώνημα, ότι τα τανκς ήταν μπροστά στο ξενοδοχείο Χίλτον. Τρέχοντας σχεδόν βγήκα γωνία Πανεπιστημίου και Χρήστου Λαδά και τα ακολούθησα μέχρι το Πολυτεχνείο.

"Εδώ είναι η πόρτα του Πολυτεχνείου, που όταν έφτασαν τα τανκς, ήταν σκαρφαλωμένοι δεξιά και αριστερά στην πόρτα φοιτητές, και άλλοι... γιατί δεν ήταν μόνο φοιτητές ήταν και εργαζόμενοι" μας λέει o Βασίλης Καραγεώργος δείχνοντας την φωτογραφία με την κατεστραμμένη πύλη.

"Φώναζαν αδέρφια... είμαστε αδέρφια... για να μην σπάσουν τα τανκς την πόρτα.
Το τανκ πήγε μια δύο φορές να το κάνει, δεν το έκανε. Εγώ ήμουν απέναντι στα 15 μέτρα.
Είμαστε αδέρφια, είμαστε αδέρφια... το τανκ δίνει μια... και σπάει την πόρτα. Σε εκείνο το σημείο με συλλαμβάνουν. Με πήραν δύο αστυνομικοί και με κατέβασαν μέχρι την πλατεία Βάθη". Οι επόμενες στιγμές ήταν γεμάτες αγωνία. Ο Καραγεώργος θυμάται ότι δεν φοβήθηκε μήπως τον πάνε στην ασφάλεια, αλλά μήπως του πάρουν τα φιλμ, γιατί ήξερε πολύ καλά ότι αυτό που έχει τραβήξει είναι ανεκτίμητο.

"Οι αστυνομικοί με άφησαν να φύγω και εγώ έτρεξα στην εφημερίδα. Τυπώσαμε τις φωτογραφίες , περίπου 30 φωτογραφίες και τρέξαμε στο αεροδρόμιο και προλάβαμε τη Lufthansa και βάλαμε το φάκελο με τις φωτογραφίες στο σάκο της γερμανικής πρεσβείας. Κι έτσι την άλλη μέρα γέμισε όλος ο κόσμος φωτογραφίες και ευτυχώς, γιατί την επόμενη κηρύχθηκε στρατιωτικός νόμος.

Ο Καραγεώργος κάλυψε σαν φωτορεπόρτερ γεγονότα 45 ετών κάνοντας πολλές παγκόσμιες αποκλειστικότητες, όπως το αεροπορικό δυστύχημα στο Χελμό το 1966. Το 1967 η χούντα τον συνέλαβε με την κατηγορία συμμετοχής σε συλλαλητήριο και με την επιστροφή του Ανδρέα Παπανδρέου, γίνεται ο προσωπικός του φωτογράφος.
Οι φωτογραφίες της έκθεσης που γίνεται στο Κέντρο Τεχνών, έγιναν δωρεά στο Δήμο Αθηναίων από τον εκδοτικό οίκο Flippress που διαχειρίζεται το αρχείο του Βασίλη Καραγεώργου, ώστε να εκτίθενται κάθε χρόνο στην επέτειο του Πολυτεχνείου. Το σημαντικό είναι ότι η έκθεση περιλαμβάνει αδημοσίευτο υλικό από τα φιλμ του Καραγεώργου που ποτέ δεν αξιοποιήθηκαν από τις εφημερίδες και τα πρακτορεία για τα οποία εργαζόταν.
Η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι τις 29 Νοεμβρίου.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ