Γιατί δεν πρέπει να πίνουμε καφέ όταν ξυπνάμε; Νέα έρευνα ανατρέπει όσα ξέρουμε

Σίγουρα δεν υπάρχει τίποτα πιο ωραίο από μια αχνιστή κούπα καφέ, όταν ξυπνάμε το πρωί. Οι επιστήμονες όμως δεν συμφωνούν πάντα με τις συνήθειες μας.

Σχεδόν όλοι έχουμε την τάση με το που "ανοίγουμε τα μάτια μας" να πίνουμε καφέ είτε για να ξυπνήσουμε είτε επειδή έχει εξελιχθεί σε ένα μικρό τελετουργικό. Αλλά όπως αποκαλύπτει έρευνα του πανεπιστημίου Uniformed Services University of the Health Sciences, ο καφές δεν σε ξυπνάει αυτή την ώρα και μάλιστα μπορεί και να σε αποσυντονίσει.

Δεν πρέπει να πίνουμε καφέ μεταξύ 08:00 -09:00

Ο λόγος είναι οι ορμόνες και ο κιρκάδιος ρυθμός ή κοινώς το βιολογικό ρολόι. Ο κάθε οργανισμός λειτουργεί διαφορετικά ωστόσο πάνω-κάτω οι ερευνητές αναφέρουν ότι υπάρχουν κάποια ωράρια που η κορτιζόλη λειτουργεί με όμοιο τρόπο σε όλους.

Ο κιρκάδιος ρυθμός λοιπόν είναι μια βιολογική διαδικασία που παρουσιάζει ενδογενή περιοδική μεταβολή στη διάρκεια ενός 24ώρου. Δηλαδή ελέγχει τις ουσίες του σώματος μεταξύ αυτών και την κορτιζόλη, η οποία είναι η κατεξοχήν ορμόνη του στρες.

via GIPHY

Όταν το στρες αυξάνει σε υψηλά επίπεδα για μεγάλο χρονικό διάστημα ή και άνω του μέσου όρου για πολύ μεγάλο διάστημα (όπως στην κατάθλιψη) τα επίπεδα της κορτιζόλης στον οργανισμό είναι υψηλά και προκαλούν ανεπιθύμητες ενέργειες, φθείροντας τον οργανισμό. Εκτός αυτών η κορτιζόλη είναι και η ουσία που μας τονώνει και δίνει την αίσθηση ότι ο οργανισμός έχει ξυπνήσει.

Οι ώρες που ενεργοποιείται είναι: από τις 8 το πρωί μέχρι τις 9, από τις 12 το μεσημέρι μέχρι τη 1 και από τις 5 το απόγευμα μέχρι τις 6 και μισή.

Εάν λοιπόν κάποιος πίνει καφέ αυτές τις ώρες και κυρίως το πρωί, η κορτιζόλη απορρυθμίζει το βιολογικό ρολόι ενός οργανισμού και αντί να λειτουργήσει όπως πρέπει, χάνει τον ρόλο της με αποτέλεσμα η νευρική διέγερση να μειώνεται.

via GIPHY

Ποια είναι η σωστή ώρα για μια κούπα καφέ

Οι επιστήμονες, δεν λένε όχι στον καφέ, ιδιαίτερα στον ελληνικό που έχει αποδειχτεί ότι κάνει καλό στο καρδιαγγειακό σύστημα. Μας συμβουλεύουν λοιπόν να απολαμβάνουμε τον καφέ μεταξύ 9:30 με 11:30 καθώς και 13:00 με 17:00.

via GIPHY

Αυτές είναι οι ασφαλής ώρες που μια διεγερτική ουσία δεν επηρεάζει το βιολογικό μας ρολόι και τις λειτουργίες του.