Γονίδιο γερνάει απότομα τον εγκέφαλο μετά τα 65

Getty images/ideal images/ Sean Gallup/Staff

Ένα γονίδιο που κάνει τον εγκέφαλο του ανθρώπου να γερνάει απότομα μετά την ηλικία των 65 ετών εντόπισαν επιστήμονες στις ΗΠΑ.

Ο εγκέφαλος όσων έχουν το συγκεκριμένο γονίδιο, μόλις αυτοί μπουν στην τρίτη ηλικία, αρχίζει να δείχνει δέκα έως 12 χρόνια πιο γερασμένος σε σχέση με τους συνομηλίκους τους, που δεν έχουν την ίδια παραλλαγή του γονιδίου.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον αναπληρωτή καθηγητή παθολογίας και νευρολογίας 'Ασα Αμπέλιοβιτς του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό βιολογίας "Cell Systems", ανέλυσαν γενετικά δεδομένα από νεκροψίες 1.904 ατόμων που δεν είχαν νευροεκφυλιστικές παθήσεις όσο ζούσαν.

Η μελέτη αποκάλυψε ένα γονίδιο, το ΤΜΕΜ106Β, που είναι αρκετά κοινό. Περίπου το ένα τρίτο των ανθρώπων έχουν δύο αντίγραφά του, άλλο ένα τρίτο έχει μόνο ένα αντίγραφο, ενώ το υπόλοιπο ένα τρίτο κανένα αντίγραφο του συγκεκριμένου γονιδίου.

«Το ΤΜΕΜ106Β αρχίσει να ασκεί την επίδρασή του μόνο όταν οι άνθρωποι γίνονται 65 ετών. Μέχρι τότε, όλοι βρίσκονται στην ίδια βάρκα, αλλά μετά τα πράγματα αλλάζουν. Όποιος έχει δύο 'καλά' αντίγραφα του γονιδίου, δεν έχει πρόβλημα, αλλά όποιος έχει δύο 'κακά' αντίγραφά του, ο εγκέφαλός του αρχίζει να γερνάει γρήγορα» δήλωσε ο Αμπέλιοβιτς.

Το εν λόγω γονίδιο έχει στο παρελθόν συσχετισθεί με μια σχετικά σπάνια νευροεκφυλιστική πάθηση, τη μετωποκροταφική άνοια. Η ανακάλυψη ότι το γονίδιο αυτό επηρεάζει γενικότερα τη γήρανση του εγκεφάλου σε πολλούς ανθρώπους, μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη νέων θεραπειών στο μέλλον για διαταραχές όπως η νόσος Αλτσχάιμερ.

Προηγούμενες μελέτες έχουν εντοπίσει μεμονωμένα γονίδια όπως το APOE, που αυξάνουν τον κίνδυνο για Αλτσχάιμερ. Όμως, στην πραγματικότητα, ο κύριος κίνδυνος της νευροεκφύλισης του εγκεφάλου δεν φαίνεται να είναι κάποιο γονίδιο, αλλά η ίδια η γήρανση. Και, όπως αποκαλύπτεται, υπάρχουν γονίδια όπως το ΤΜΕΜ106Β, που μπορεί να επιταχύνουν δραματικά τη γήρανση του εγκεφάλου.

Οι ερευνητές αναρωτιούνται κατά πόσο είναι δυνατό να αναπτύξουν φάρμακα που θα στοχεύουν σε αυτό το γονίδιο και θα το διορθώνουν, έτσι ώστε ο εγκέφαλός να μη γερνά πιο γρήγορα. Αν το πετύχουν, μπορεί να μειώσουν επίσης την πιθανότητα εμφάνισης Αλτσχάιμερ και άνοιας σε ορισμένους ανθρώπους.