Είναι αυτό το πρώτο λουλούδι της Γης;

HERVE.SAUQUET@U-PSUD.FR, JUERG.SCHOENENBERGER@UNIV

Ένα άνθος 140 εκατομμυρίων ετών, το οποίο έχει εντυπωσιακή ομοιότητα με ένα νούφαρο, ήταν η μητέρα (και ο πατέρας) κάθε ανθισμένου φυτού που ζει σήμερα, σύμφωνα με νέα έρευνα.

Δεν έχουν εντοπιστεί απολιθώματα του, αλλά οι επιστήμονες κατέληξαν σε αυτό το συμπέρασμα μετά την ανάλυση μιας μάζας δεδομένων από βόταν. Η έρευνά τους, δημοσιεύτηκε στο Nature Communications και βασίστηκε στη μελέτη χαρακτηριστικών 800 ζωντανών απογόνων του συγκεκριμένου λουλουδιού.

Σύμφωνα με τη μελέτη, το πρώτο αγγειόσπερμα ή ανθοφόρο φυτό, είχε απλή διάταξη στρωματοειδών πετάλων και περιελάμβανε αρσενικά και θηλυκά αναπαραγωγικά όργανα.

Σήμερα, τα αγγειοσπέρματα αντιπροσωπεύουν το 90% όλων των χερσαίων φυτών και είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωση της χερσαίας ζωής.

Ωστόσο, λίγα απολιθώματα των πρώτων λουλουδιών υπάρχουν και επομένως, η προέλευσή τους είναι ακόμη ελάχιστα κατανοητή.

Οι επιστήμονες, με επικεφαλής τον Herve Sauquet, από το Πανεπιστήμιο του Paris-Sud της Γαλλίας, συνδύασαν μοντέλα εξέλιξης των άνθεων με πληροφορίες από μια τεράστια βάση δεδομένων των σημερινών λουλουδιών.

«Παρά τις ομοιότητες με μερικά σημερινά λουλούδια, ωστόσο δεν υπάρχει κανένα ζωντανό είδος που να μοιράζεται αυτόν τον ακριβή συνδυασμό χαρακτήρων», έγραψαν οι βοτανολόγοι στη μελέτη τους.

«Η προέλευση του αγγειοσπέρματος παραμένει μεταξύ των πιο δύσκολων και σημαντικότερων ανεπίλυτων θεμάτων στην εξελικτική βιολογία», τόνισαν, προσθέτοντας πως τα αποτελέσματα της έρευνας «είναι ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός για την κατανόηση της προέλευσης της ποικιλότητας και της εξέλιξης της χλωρίδας στα αγγειοσπέρματα».