ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Λιανεμπόριο τροφίμων: Αύξηση πωλήσεων αλλά μείωση του όγκου «βλέπει» για το 2023

Λιανεμπόριο τροφίμων: Αύξηση πωλήσεων αλλά μείωση του όγκου «βλέπει» για το 2023
Τι δείχνει έρευνα του ΙΕΛΚΑ για τις εκτιμήσεις στελεχών του κλάδου, pixabay

Άνοδο των πωλήσεων με μείωση παράλληλα του όγκου τους εκτιμά η πλειονότητα των στελεχών του λιανεμπορίου και βιομηχανίας FMCG πως θα έχουν οι επιχειρήσεις του κλάδου το 2023, λόγω των πληθωριστικών πιέσεων.

Σύμφωνα με την κυλιόμενη Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) το 70% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι οι πωλήσεις του κλάδου θα αυξηθούν το επόμενο εξάμηνο, ενώ μόλις το 11% «βλέπει» μείωση.

Τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμούν ότι μεσοσταθμικά θα καταγραφεί αύξηση της τάξης του 2% στις πωλήσεις το εξάμηνο Ιανουάριος 2023-Ιούνιος 2023 σε σχέση με το ίδιο εξάμηνο του 2022, ενώ αντίστοιχη είναι και η εκτίμηση συνολικά για το 2023 με τα στελέχη να εκτιμούν αύξηση πωλήσεων της τάξης του 2,3% μεσοσταθμικά.

Αντίθετα, εκτιμούν πως θα δουν μείωση του όγκου πωλήσεων το Α’ εξάμηνο του 2023 (-2,2%) σε σχέση με το αντίστοιχο του 2022. Η διαφορά αυτή αποδίδεται στις πληθωριστικές πιέσεις και τις αυξήσεις τιμών σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2022.

Σύμφωνα πάντως με την έρευνα η αρνητική τάση που καταγράφηκε στην αποτίμηση της εξέλιξης της οικονομικής κατάστασης της χώρας το 2022 βελτιώνεται στην παρούσα μέτρηση.

Συγκεκριμένα, τον Μάιο 2022 μόλις το 7% θεωρούσε ότι η οικονομική κατάσταση βελτιώθηκε και η πλειοψηφία σε ποσοστό 87% ότι χειροτέρεψε ενώ τον Ιανουάριο 2023 το 50% θεωρεί ότι η οικονομική κατάσταση χειροτέρεψε και το 29% ότι βελτιώθηκε. Το οικονομικό κλίμα παρουσιάζει ακόμα πιο βελτιωμένη εικόνα, η οποία οφείλεται στις συνολικά σε όλες τις εκτιμήσεις των στελεχών (πωλήσεις, τιμές, οικονομικές συνθήκες). Ο δείκτης καταγράφεται στο 0,39, αρκετά βελτιωμένος σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση.

Οι επιπτώσεις των ανατιμήσεων

Οι επιχειρήσεις σε ποσοστό 34% αναμένουν καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα ως προς την κερδοφορία τους το 2023, ενώ το 17% χειρότερο οικονομικό αποτέλεσμα. Οι υπόλοιπες επιχειρήσεις του δείγματος, είτε δεν έχουν ακόμα σαφή εικόνα, είτε δεν αναμένουν μεταβολή.

Συμπερασματικά 1 στις 7 επιχειρήσεις του κλάδου του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας τροφίμων αναμένει ζημιές το 2023, λίγο περισσότερες από 1 στις 2 αναμένει κέρδη, αλλά και από αυτές που αναμένουν κέρδη, οι περισσότερες από τις μισές, οριακά κέρδη κάτω του 2%.

Η αύξηση του κόστους, οι ανατιμήσεις και η προσπάθεια συγκράτησης των τιμών επισημαίνονται ως οι κυριότεροι παράγοντας. Σύμφωνα με τα στελέχη του κλάδου το κόστος ενέργειας, οι τιμές των πρώτων υλών και το κόστος μεταφορών είναι οι σημαντικότεροι παράγοντες με το 100% των ερωτηθέντων να αναγνωρίζουν αυτό το κόστος ότι επηρεάζει τις τιμές. Το 97% δηλώνει ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία επιδρά αυξητικά στις τιμές των προϊόντων.

Οι υπόλοιποι παράγοντες που καταγράφονται στη μελέτη επιδρούν και αυτοί αυξητικά στις τιμές σύμφωνα με τα στελέχη της αγοράς, αλλά με μικρότερη ένταση όπως: οι έμμεσοι φόροι, το εργασιακό κόστος, η νομισματική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα κόστη της πανδημίας, το κόστος δανεισμού, αλλά και οι εκλογές.

Συνολικά 9 στις 10 επιχειρήσεις του κλάδου του λιανεμπορίου τροφίμων και της βιομηχανίας τροφίμων δηλώνουν πως έχουν απορροφήσει μέρος των ανατιμήσεων και δεν τις έχουν μεταφέρει στους πελάτες τους.

Το ποσοστό της αύξησης που έχει απορροφηθεί μεσοσταθμικά είναι 23%, δηλαδή το 1/4 της αύξησης. Το 27% έχει απορροφήσει έως 10%, το 42% έχει απορροφήσει 10-25%, το 20% έχει απορροφήσει 25-50% και το 12% πάνω από 50%.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ