ΧΡΗΜΑ

Φοροδιαφυγή από influencers: Πώς πέφτουν στο «δόκανο» της ΑΑΔΕ

Φοροδιαφυγή από influencers: Πώς πέφτουν στο «δόκανο»  της ΑΑΔΕ
Pixabay

Η διαδικτυακή παρουσία των πολιτών και ο ψηφιακός μετασχηματισμός των υπηρεσιών φαίνεται πως είναι τα πιο χρήσιμα «όπλα» στην φαρέτρα της ΑΑΔΕ, στο πλαίσιο των φορολογικών ελέγχων σε πρόσωπα που φιγουράρουν στην τηλεόραση και τα κοινωνικά δίκτυα.

Η «influencer» και ο «τηλεοπτικός παρουσιαστής» είναι μόνο δύο παραδείγματα, αποτέλεσμα των εντατικών ελεγχών που που πραγματοποιεί η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), με στόχο τη διασφάλιση των δημοσίων εσόδων τα οποία εκτιμάται πως θα φτάσουν τα 59,059 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους.

Ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, το φως της δημοσιότητας θα δουν και νέες υποθέσεις με αναγνωρίσιμα πρόσωπα, για «αδήλωτες» αποδείξεις και «μη έκδοση φορολογικών στοιχείων», καθώς σε εξέλιξη βρίσκεται έρευνα εκατοντάδων υποθέσεων φοροδιαφυγής μέσω Facebook, Ιnstagram και ΤikΤok, μεταξύ άλλων.

Πρόκειται για ένα «σαφάρι» ελέγχων το οποίο θα συνεχιστεί ακάθεκτο μέχρι το τέλςο της χρονιάς, όπως είχε παρουσιαστεί και στο Επιχειρησιακό Σχέδιο για το 2023, το οποίο θέτει στο επίκεντρο την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής, αλλά και τις ληξιπρόθεσμες οφειλές που αναμένεται να «γεμίσουν» τα κρατικά ταμεία.

Η διαδικασία του ελέγχου

  • Ο ελεγκτικός μηχανισμός της ΑΔΔΕ χρησιμοποιεί έναν ειδικό αλγόριθμο που «τρέχει» συνδυαστικές διασταυρώσεις.
  • Στην αρχή ελέγχονται και διασταυρώνονται όλοι οι λογαριασμοί που διατηρεί ο ελεγχόμενος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα στοιχεία που παρέχουν, όπως πώληση προϊόντων, πολυτελή διαβίωση, συνεργασίες.
  • Στη συνέχεια οι ελεγκτές βρίσκουν τα εισοδήματα που δηλώνει στην εφορία τα τελευταία χρόνια ο ελεγχόμενος και τον τζίρο που δηλώνουν οι – τυχόν – εταιρείες με τις οποίες συνδέεται.
  • Εφόσον, παρατηρηθούν ανακρίβειες ή ασυνέπεια στα στοιχεία, οι ελεγκτές επεκτείνουν τους ελέγχους τους και αν διαπιστωθεί φοροδιαφυγή προχωρούν στην επιβολή προστίμου.

Το επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ

H influencer και ο παρουσιαστής

Υπενθυμιζεται πως η Influencer που πιάστηκε στα δίχτυα του ειδικού αλγορίθμου της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, είναι γνωστό μοντέλο, το οποίο κατέχει σημαντικό ποσοστό σε επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου, μέσω της οποίας διαφημίζει ρούχα και αξεσουάρ στα social media, και τα πουλάει διαδικτυακά.

Οι ελεγκτές αξιοποίησαν πληροφορίες και από εταιρείες μεταφορών, μέσω των οποίων διαπιστώθηκε μεγάλης έκτασης φοροδιαφυγή από τη μη έκδοση φορολογικών στοιχείων.

Για δύο ελεγχόμενα φορολογικά έτη, διαπιστώθηκε αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη σχεδόν 350.000 ευρώ, με το συνολικό ύψος φόρων και προστίμων για τις δυο ελεγχόμενες χρήσεις να φτάνει στα 270.000 ευρώ.

Παράλληλα, αυτή την εβδομάδα, η ειδική ομάδα παρακολούθησης ψηφιακών επιχειρηματικών συναλλαγών εντόπισε ακόμα ένα περιστατικό φοροδιαφυγής επώνυμου προσώπου.

Πρόκειται για παρουσιαστή τηλεοπτικής εκπομπής, ο οποίος ταυτόχρονα διαθέτει εταιρεία τηλε-πωλήσεων, ο οποίος βρέθηκε στο μικροσκόπιο των ελεγκτών μετά από καταγγελίες καταναλωτών, με αποτέλεσμα να τεθεί υπό παρακολούθηση η συναλλακτική συμπεριφορά της επιχείρησης.

Οι αρμόδιες αρχές ζήτησαν στοιχεία των παραδόσεων από την εταιρεία ταχυμεταφορών, με την οποία συνεργαζόταν η επιχείρηση και βρήκαν ότι, για τέσσερις χρήσεις, δεν είχαν δηλωθεί 12.000 αποδείξεις, συνολικής αξίας 400.000 ευρώ.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ