BREAKING NEWS

Οι μεγάλες προκλήσεις για τον ελληνικό τουρισμό

Από το Πόρτο Κατσίκι της Λευκάδας μέχρι τη Σαντορίνη κι από το Ναυάγιο της Ζακύνθου μέχρι τη Μικρή Βενετία στη Μύκονο, το φετινό καλοκαίρι αναμένεται «θερμό». Σε μία ευνοϊκή διεθνή συγκυρία, η Ελλάδα ετοιμάζεται  να υποδεχτεί 30.000.000 τουρίστες και ταυτόχρονα να κάνει ρεκόρ εσόδων. Το 2016 σημειώθηκε ρεκόρ στις αφίξεις με 28,4 εκατομμύρια επισκέπτες, κόντρα στο αρνητικό κλίμα που είχε δημιουργηθεί λόγω της προσφυγικής κρίσης. Αποτελεί, πλέον, κοινό τόπο ότι τη δεδομένη χρονική στιγμή, ο τουρισμός είναι η πιο σημαντική διέξοδος ανάπτυξης για την Ελλάδα. Οι πιο μετριοπαθείς προβλέψεις για τα έσοδα, λοιπόν, κάνουν λόγο για αύξηση περίπου 1-1,5 δισεκατομμύριo ευρώ σε σχέση με το 2016. 

Όπως αναφέρει στο CNN Insights ο νέος πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (Σ.Ε.Τ.Ε.), Ιωάννης Ρέτσος, “το 2017 είχε φανεί από την αρχή του χρόνου ότι θα είναι μία πολύ καλή χρονιά. Είχαμε μία πολύ μεγάλη αύξηση στις προκρατήσεις, σε σχέση με το 2016, το οποίο στο πρώτο τετράμηνο παρουσίαζε πολύ μεγάλη υστέρηση". 

(Δείτε εδώ ολόκληρη τη συνέντευξη)

Από το ξεκίνημα, λοιπόν, οι οιωνοί ήταν ιδιαίτερα θετικοί για τον αριθμό αφίξεων των τουριστών, γεγονός που δημιούργησε νέες προοπτικές. Όπως τονίζει ο κ. Ρέτσος, "η Ελλάδα έχει ωριμάσει ως τουριστική αγορά. Οπότε το ζητούμενο δεν είναι πόσοι παραπάνω τουρίστες θα έλθουν, αλλά πόσα παραπάνω χρήματα θα αφήσουν στη χώρα μας. Το μεγάλο στοίχημα για φέτος είναι το τουριστικό συνάλλαγμα. Η πρόβλεψη του πρώην προέδρου του ΣΕΤΕ, Ανδρέα Ανδρεάδη, από τον περασμένο Μάρτιο κάνει λόγο για 14,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Είναι περίπου 1 δισεκατομμύριο παραπάνω από το 2016. Είναι ουσιαστικά τα χρήματα που εισέπραξε η χώρα το 2015”. 

Αναζητώντας τα αίτια της ανόδου

Κυβερνητικά στελέχη θεωρούν ότι αποδίδει καρπούς η μεθοδική προβολή του τουριστικού προϊόντος στοχευμένα σε παραδοσιακές και νέες αγορές, καθώς και η στρατηγική για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Από την πλευρά του, ο κ. Ρέτσος κάνει λόγο για ωρίμανση... αντίληψης του ελληνικού τουριστικού προϊόντος: "Η Ελλάδα έχει καλό τουριστικό προϊόν και αυτό έχει φανεί τα τελευταία χρόνια κι από τις έρευνες της ικανοποίησης των πελατών των μεσογειακών χωρών. Η Ελλάδα είναι συνεχώς σε ανοδική πορεία κι έχουν βελτιωθεί πάρα πολύ οι ιδιωτικές υποδομές. Έγινε μία προσπάθεια για τη βελτίωση και των δημόσιων υποδομών, η οποία έχει παγώσει τα τελευταία χρόνια λόγω της κρίσης". 

Εντούτοις, σε αυτό το δύσκολο οικονομικό πλαίσιο, Κινέζοι, Ρώσοι αλλά και Αμερικανοί επισκέπτες αυξάνουν διαρκώς την παρουσία τους στη χώρα μας, την ώρα που πολλαπλασιάζονται οι απευθείας αεροπορικές συνδέσεις. Όμως, απαιτείται μία πιο ολιστική, σύγχρονη στρατηγική για να αξιοποιηθεί σε μεγαλύτερο βαθμό το ελληνικό τουριστικό προϊόν.   

Εάν εφαρμοστεί μία πενταετής στρατηγική, συνδυάζοντας την αύξηση των αφίξεων και των επενδύσεων, τότε το 25% του ΑΕΠ μπορεί να προέρχεται από τον τουρισμό, μετά το 2020.
Ι. Ρέτσος 

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ - Ιανουάριος 2017), η Ελλάδα το 2015 υποδέχθηκε σχεδόν 23,6 εκ. τουρίστες. Από αυτούς εισέπραξε περίπου 14,6 δισεκατομμύρια ευρώ. Από το σύνολο των τουριστών, το 63,0% εισήλθε στην χώρα μας αεροπορικώς – που παραδοσιακά αποτελεί τον κύριο τρόπο μετάβασης των τουριστών από το εξωτερικό στην Ελλάδα, 34,0% οδικώς, 3,0% δια θαλάσσης, ενώ το ποσοστό των τουριστών που επιλέγουν το τρένο ως μέσο για το ταξίδι τους στην Ελλάδα είναι αμελητέο. Το 62% των εσόδων καταγράφεται στο 3ο τρίμηνο του έτους, ενώ το 26% στο β΄ τρίμηνο του έτους. Όπως καταλαβαίνει εύκολα κάποιος, η απογείωση του τουρισμού μπορεί να γίνει μόνο από τους διαδρόμους των ελληνικών αεροδρομίων. 

Swiss: Η ελβετική εγγύηση στις ελληνικές πτήσεις

Εκφράζοντας την περηφάνεια του για την προσφορά της SWISS στον ελληνικό τουρισμό, ο Ιωάννης Ζωγραφάκης, περιφερειακός διευθυντής Ελλάδας, Τουρκίας και Κύπρου της ελβετικής αεροπορικής εταιρείας αναφέρθηκε στην θεαματική άνοδο επισκεπτών στη χώρα μας, αλλά και των εκτιμώμενων εσόδων.

Αναφερόμενος στη συμβολή των αεροπορικών εταιρειών στον τουρισμό, ο κ. Ζωγραφάκης τόνισε ότι «αναμφισβήτητα συμβάλλουν θετικά στην αύξηση του τουρισμού. Όπου υπάρχει αεροπορική σύνδεση, ιδιαίτερα στη νησιωτική Ελλάδα, έχουμε μεγάλη αύξηση του τουρισμού. Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια βλέπουμε κάθε χρόνο νέες εταιρείες να επιχειρούν στην Ελλάδα και βλέπουμε και αύξηση των εταιρειών χαμηλού κόστους. Τα τελευταία χρόνια έχουμε μείωση του κόστους των εισιτηρίων. Το αεροπορικό ταξίδι αποτελεί αυτήν τη στιγμή αναλογικά το φτηνότερο μέσο μεταφοράς. Λαμβάνοντας, δε, υπόψιν τη γεωγραφική διατομή της Ελλάδας, με τα πολλά νησιά, νομίζω ότι είναι το πιο κατάλληλο μέσο για την ανάπτυξη του τουρισμού. Θα έλεγα ότι οι αεροπορικές προσφέρουν πάνω από το 80% στην ανάπτυξη του τουρισμού».


Μιλώντας για τα πλεονεκτήματα της SWISS έναντι των ανταγωνιστών της, ειδικά τους θερινούς μήνες, ο κ. Ζωγραφάκης είπε: «νομίζω ότι έχει πολλά πλεονεκτήματα. Το κύριο είναι ότι πρόκειται για αεροπορική εταιρεία της Ελβετίας, μίας χώρας που διακρίνεται για την ποιότητα των υπηρεσιών και των προϊόντων που προσφέρει, με πολιτική ουδετερότητα και ασφάλεια. Θεωρώ, επίσης, ότι το αεροδρόμιο της Ζυρίχης είναι μικρό και το πιο λειτουργικό της Ευρώπης με χρόνο ανταπόκρισης 35 λεπτά στην πτήση. Πλέον αυτού, νομίζω ότι το σημαντικό σε ένα ταξίδι, πέρα από την ασφάλεια και την άνεση είναι η συμπεριφορά της αεροπορικής εταιρείας. Καθώς η SWISS έχει ως πρώτη προτεραιότητα τον επιβάτη, προσπαθούμε να δώσουμε όλες τις καλύτερες δυνατές λύσεις για τον επιβάτη για να μείνει απόλυτα ευχαριστημένος.

Σχετικά με την πολιτική των προσφορών, θα σας δώσω ένα παράδειγμα: αυτήν τη στιγμή, οι προσφορές που έχουμε για ένα ταξίδι Αθήνα – Ζυρίχη – Νέα Υόρκη μετ' επιστροφής είναι 389 ευρώ. Ένα αντίστοιχο ταξίδι στη Γενεύη είναι 88 ευρώ κι ένα αντίστοιχο στη Ζυρίχη 105 ευρώ. Σε αυτήν την τελική τιμή είναι ελάχιστο το έσοδο της αεροπορικής εταιρείας, το μεγαλύτερο κομμάτι του κόστους είναι φόροι αεροδρομίου. Θεωρώ, όμως, ότι κάνουμε αυτές τις προσφορές για να υπάρχει το μίνιμουμ της πληρότητας πτήσης αρκετά νωρίς και να έχουμε μία καθαρή εικόνα της συμπεριφοράς του επιβάτη και πώς κινείται η αγορά. Νομίζω ότι ο υγιής ανταγωνισμός ωφελεί την ανάπτυξη του ίδιου του προϊόντος αλλά και την εξέλιξη των εταιρειών».

Δείτε εδώ ολόκληρη τη συνέντευξη

Κύριες πύλες εισόδου τα αεροδρόμια

Όπως αποκαλύπτουν και τα στοιχεία της ερευνητικής μονάδας του ΣΕΤΕ -Sete Intelligence- το σύνολο των διεθνών αεροπορικών αφίξεων το 2016 εκτιμάται σε 18,4 εκατ. παρουσιάζοντας αύξηση 7,4% σε σχέση με το 2015. Οι αεροπορικές θέσεις για το 2016 ανήλθαν σε 23 εκατ. ή 1,34 εκατ. επιπλέον θέσεις σε σχέση με το 2015. Η Αθήνα παρουσίασε αύξηση στις διεθνείς αεροπορικές αφίξεις +10,5%, ενώ τα περιφερειακά αεροδρόμια παρουσίασαν αύξηση +5,8%.

Οι χώρες από τις οποίες ήρθαν οι περισσότεροι επισκέπτες το 2016 είναι οι ακόλουθες:

1) Hν. Βασίλειο (3,3 εκ.)

2) Γερμανία (2,9εκ.)

3) Ιταλία (1,6 εκ.)

4) Γαλλία (1 εκ.)

5) Ρωσία (819 χιλ.)

Η Ολλανδία βρίσκεται στην 6η θέση (745 χιλ.). Η Πολωνία ακολουθεί στην 7η θέση (728χιλ.), ενώ την 8η θέση κατέλαβε η Κύπρος (726 χιλ.). Στην 9η θέση ήταν η Ελβετία (642 χιλ.) και στη 10η η Σουηδία (568 χιλ.). Όλες οι αγορές που βρίσκονται στη πρώτη δεκάδα παρουσίασαν αύξηση.

Από τις χώρες που βρίσκονται στο top 15, μείωση παρουσίασαν μόνο 3: το Βέλγιο, -40 χιλ. επιβάτες, η Αυστρία, -23 χιλ. επιβάτες, αλλά και η Τουρκία, -89 χιλ. επιβάτες.

Τα κορυφαία σε κίνηση αεροδρόμια

Ως προς τους επιβάτες, τις θέσεις και τις πληρότητες του κάθε αεροδρομίου, η Αθήνα βρίσκεται στην πρώτη θέση με 6,4 εκατ. επιβάτες και 8,3 εκατ. θέσεις για το 2016. Οι μεγαλύτερες αγορές για την Αθήνα το 2016 είναι η Γερμανία (716 χιλ. επιβάτες), η Ιταλία (705 χιλ. επιβάτες), και το Hν. Βασίλειο (643 χιλ. επιβάτες). Η Τουρκία εμφανίζει τη μεγαλύτερη μείωση σε αριθμό επιβατών και θέσεων από τις χώρες που ανήκουν στο top 15.


Το tοp 15 πόλεων προέλευσης αντιστοιχεί σε 5,8 εκ. επιβάτες για το 2016, παρουσιάζοντας αύξηση 4,3% σε σχέση με το 2015. Ως προς τον αριθμό των επιβατών, στην 1 η θέση βρίσκεται το Λονδίνο με 1,2 εκατ. παρουσιάζοντας αύξηση +9,9% στη 2η το Μάντσεστερ με 542 χιλ. (+6,7%) και στην 3 η το Άμστερνταμ με 505 χιλ. (+6,6%). Στην 4 η θέση βρίσκεται η Μόσχα με 434 χιλ. εμφανίζοντας τη μεγαλύτερη αύξηση +15,3% μεταξύ των πόλεων που ανήκουν στο top 15. Στην 5η θέση βρίσκεται το Ντίσελντορφ με 398 χιλ. (+6,1%).  


Μύρτος - Κεφαλονιά

Διεθνής προβολή στα επιτεύγματα του ελληνικού τουρισμού

Το κλίμα αισιοδοξίας και άνθησης των αριθμών δεν καταγράφεται μόνο στις εκτιμήσεις και τις προβλέψεις στελεχών του κλάδου και της κυβέρνησης. Αποτυπώνεται και στις αναλύσεις διεθνών οργανισμών και μέσων ενημέρωσης, Η γερμανική οικονομική εφημερίδα Handelsblatt αναφέρεται στα αναμενόμενα ρεκόρ του τουρισμού στην Ελλάδα, αλλά και την… κυριαρχία των Γερμανών επισκεπτών: «ο τουρισμός μεταβάλλεται στην ισχυρότερη ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας, η οποία θα μπορούσε να την βγάλει από την κρίση. Η ελληνική κυβέρνηση αναμένει ανάπτυξη της οικονομίας της τάξεως του 1,8% χάρη στον τουρισμό.  Ενώ το 2010 ο τουρισμός συνέβαλε στο ΑΕΠ κατά 15,6% σύμφωνα με εκτιμήσεις του World Travel & Tourism Council (WTTC) το ποσοστό αυτό ανέρχεται ήδη σε 18,6% και σύμφωνα με τις προγνώσεις του μέχρι το 2027 το ποσοστό θα αυξάνεται κατά 4,6% ετησίως, με ποσοστό δηλαδή μεγαλύτερο από την ανάπτυξη της συνολικής οικονομίας", σημειώνει η εφημερίδα.

«Σε αυτό συμβάλλουν ιδίως οι Γερμανοί τουρίστες, στις προτιμήσεις των οποίων η Ελλάδα βρίσκεται πολύ ψηλά. Καμιά χώρα δεν βρίσκεται στις προτιμήσεις των Γερμανών τόσο ψηλά όσο η Ελλάδα, σύμφωνα με το ερευνητικό Ινστιτούτο GfK, κατά το οποίο σε σχέση με το 2012, οπότε η χώρα συνταράσσετο από διαδηλώσεις, τα κέρδη των ταξιδιωτικών γραφείων έχουν τριπλασιαστεί," προστίθεται στο δημοσίευμα.


Στην κλίμακα ανταγωνιστικότητας του World Economic Forum η Ελλάδα καταλαμβάνει την 24η θέση μεταξύ 136 χωρών φέτος, ενώ πέρυσι ήταν στην 31η θέση. Σύμφωνα δε με τις προγνώσεις του WTTC, ο τζίρος από τον τουρισμό από 14,7 δισ. δολάρια που ήταν πέρυσι θα ανέλθει μέχρι το 2027 στα 24,6 δισ. δολάρια.  Κομβικό ρόλο θα έχουν σε αυτό και οι Κινέζοι. Μεσοπρόθεσμα οι αφίξεις αναμένεται να αυξηθούν από 150.000 πέρυσι σε 1,5 εκατομμύριο

Όπως μάλιστα τονίζει χαρακτηριστικά στην Handelsblatt o Jim Jiannong Qian ο αντιπρόεδρος του μεγαλύτερου κινεζικού επιχειρηματικού ομίλου Fosun, "η Ελλάδα είναι ένα πολύ ασφαλής προορισμός".  

Τέλος η γερμανική οικονομική εφημερίδα γράφει πως "ο κινεζικός κολοσσός συμμετέχει επίσης στο Joint Venture για την ανάπτυξη του Ελληνικού, το οποίο αναμένεται να γίνει μαγνήτης για τους τουρίστες. Τα ενδιαφέροντα όμως του Fosun δεν περιορίζονται σε αυτό. Προτίθεται να συμμετάσχει και σε άλλο Joint Venture με την Friedmann Pacific Asset Management Ltd. ώστε να μετατρέψει το αεροδρόμιο Ε. Βενιζέλος σε αεροπορικό κόμβο μεταξύ Κίνας και Ευρώπης».  

Σχέδια επενδύσεων από διεθνείς κολοσσούς

Στις ίδιες εκτιμήσεις έχει καταλήξει και ο μεγαλύτερος τουριστικός οργανισμός της Ευρώπης η -επίσης- γερμανική ΤUI, η οποία κάνει λόγο για αύξηση των φετινών κρατήσεων της τάξεως του 23% συνολικά προς την Ελλάδα, με μεγαλύτερο ποσοστό αυτό της Χαλκιδικής με 44%, ενώ ο τουριστικός διευθυντής της, Μάρεκ Αντριτσακ, έκανε λόγο για μακροπρόθεσμα σχέδια της εταιρείας ώστε να αναπτυχθεί στην Ελλάδα ακόμα περισσότερο. «Οι Έλληνες κερδίζουν από την ανασφάλεια και τις πολιτικές ταραχές στην Τουρκία αλλά και από τα δικά τους δυνατά χαρτιά: η ποιότητα των ξενοδοχείων και των υπηρεσιών δεν ήταν ποτέ καλύτερες», δήλωσε στην Handelblatt ο κ. Αντριτσακ.  


"Kalo taxidi!" εύχεται ο Economist

Δημοφιλείς ελληνικοί τουριστικοί προορισμοί, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη θα είναι φέτος γεμάτες με περισσότερο κόσμο από κάθε άλλο καλοκαίρι, τονίζει ο Economist.  Όπως σημειώνεται, οι Έλληνες ξενοδόχοι και ταξιδιωτικοί πράκτορες αναφέρουν ότι οι κρατήσεις μέχρι στιγμής υποδηλώνουν ότι το ρεκόρ αφίξεων που καταγράφηκε πέρσι, θα καταρριφθεί εύκολα αυτή την χρονιά. Έπειτα από επτά χρόνια κρίσης, οι τιμές στην Κέρκυρα και την Κρήτη είναι πιο ευνοϊκές συγκριτικά με εκείνες τουριστικών προορισμών της Ισπανίας. 

Την ίδια στιγμή, ανταγωνιστικοί προορισμοί στην Τουρκία για την ίδια περίοδο θεωρούνται ένα λιγότερο ασφαλές ταξίδι, σύμφωνα με τον Economist. Η Ελλάδα αναμένει αύξηση Βρετανών, Γερμανών και Ρώσων τουριστών, αλλά ίσως βρει δύσκολο να τους πείσει να δαπανήσουν γενναιόδωρα κατά την διαμονή τους. 

Κατά μέσο όρο, ο χρόνος διαμονής και η κατανάλωση των τουριστών σε τοπικά ξενοδοχεία και καταλύματα είναι μικρότερη σε σύγκριση με δώδεκα χρόνια πριν. Εντούτοις, οι προοπτικές είναι θετικές. Με τη γερμανική Fraport να έχει αναλάβει τον έλεγχο των περιφερειακών αεροδρομίων, ειδικοί της τουριστικής αγοράς προβλέπουν πως ο αριθμός αφίξεων στην Ελλάδα θα αγγίξει τα 40 εκατομμύρια έως το 2022. Τουλάχιστον ένας τομέας της ελληνικής οικονομίας είναι σε εξαιρετική κατάσταση, καταλήγει το ρεπορτάζ του Economist.

Η σημασία του τουρισμού για την οικονομία και την κοινωνία

Τη συνεχή και σταθερά αυξανόμενη τα τελευταία τριάντα χρόνια συνεισφορά του τουρισμού στην απασχόληση αναδεικνύει η μελέτη του ΣΕΤΕ «Μακροχρόνιες τάσεις (1983 – 2016) απασχόλησης στον Τουρισμό και στους λοιπούς κλάδους της Ελληνικής Οικονομίας». 

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η απασχόληση στον τουρισμό στην Ελλάδα αυξάνεται διαρκώς τα τελευταία 30 χρόνια με μέσο ετήσιο ρυθμό 2,8%. Η αυξητική τάση εντάθηκε από το 2014 και μετά, όταν και ολοκληρώθηκε η μεταστροφή του σε έναν κατ’ εξοχήν εξωστρεφή, διεθνώς ανταγωνιστικό, τομέα.

Κατά τη διάρκεια του 2016, η απασχόληση στον τουρισμό έφθασε στο υψηλότερο επίπεδο (341,2 χιλ.) από την αρχή της Έρευνας Εργατικού Δυναμικού, υπερβαίνοντας το προηγούμενο υψηλό σημείο του 2008 (322 χιλ.). Παράλληλα, η παρατηρούμενη αύξηση της μερικής απασχόλησης στον τουρισμό, μετά την ανάκαμψή του το 2013, ως αποτέλεσμα των διαρθρωτικών αλλαγών στην αγορά εργασίας, δεν είναι εις βάρος, αλλά επιπρόσθετη της πλήρους απασχόλησης, η οποία καταγράφει επίσης αύξηση.

Ως αποτέλεσμα των παραπάνω εξελίξεων και της παράλληλης μείωσης της απασχόλησης στους υπόλοιπους τομείς, η συμμετοχή του τουρισμού στην απασχόληση ανέβηκε από 3,9% το 1983 σε 9,3% το 2016. Επίσης, το 3ο τρίμηνο του 2016, η απασχόληση στον τουρισμό αντιπροσώπευε το 10,2% της συνολικής απασχόλησης κατέχοντας την 3η θέση μετά το εμπόριο (17,8%) και τον πρωτογενή τομέα (12,2%), αλλά μπροστά από την μεταποίηση (9,5%) και τον δημόσιο τομέα (8,9%).

 
(Σαντορίνη - ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Πτώση στους επιβάτες κρουαζιέρας

Επιπλέον 1,1 εκατ. τουρίστες θα ταξιδέψουν διεθνώς με κρουαζιερόπλοια το 2017 σύμφωνα με εκτιμήσεις της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας, ενώ στην Ελλάδα οι επιβάτες κρουαζιέρας αναμένεται να σημειώσουν πτώση κατά τουλάχιστον 20%. Αναλυτικά, οι εκτιμήσεις της Ένωσης κάνουν λόγο για 25,3 εκατ. επιβάτες διεθνώς από 24,2 εκατ. το 2016.

Αξιοσημείωτη είναι η πορεία σε παγκόσμιο επίπεδο της κρουαζιέρας σύμφωνα πάντα με στοιχεία της Διεθνής Ένωσης Κρουαζιέρας καθώς από 17,8 εκατ. επιβάτες το 2009 ανέβηκαν σε 19,1 εκατ. το 2010, 20,5 εκατ. το 2011, 20,9 εκατ. το 2012, 21,3 εκατ. το 2013, 22,3 εκατ. το 2014 και 23,1 εκατ. το 2015. Σε αντίθεση με την ανοδική πορεία που θα καταγράψει η διεθνής κρουαζιέρα το 2017 στην Ελλάδα τα νούμερα θα είναι πτωτικά.


 Συνολικά εκτιμάται ότι ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας θα σημειώσει πτώση κατά περίπου 20% προκαλώντας επιπτώσεις στην τοπική οικονομία των περιοχών που θα μειωθεί ο αριθμός των προσεγγίσεων των κρουαζιερόπλοιων. Όπως αναφέρουν εκπρόσωποι των τουριστικών φορέων η μείωση του αριθμού των κρουαζιερόπλοιων στην Ελλάδα οφείλεται κυρίως στη περικοπή δρομολογίων στην Τουρκία λόγω των προβλημάτων ασφαλείας που αντιμετωπίζει η γειτονική χώρα.

Οι βασικοί στρατηγικοί πυλώνες του ελληνικού τουριστικού προϊόντος

Εκτός από το δίπτυχο «Ήλιος και Θάλασσα», οι βασικοί στρατηγικοί πυλώνες ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος της χώρας, σύμφωνα με το στρατηγικό σχέδιο 2012-2021, απαρτίζονται από 5 ακόμα κύριες, 2 υποστηρικτικές και 4 εξειδικευμένες κατηγορίες.

Συγκεκριμένα στις κύριες περιλαμβάνονται τα εξής: Ήλιος και Θάλασσα, Ναυτικός Τουρισμός, Τουρισμός επίσκεψης πόλεων (City Break), Ιατρικός Τουρισμός, Πολιτιστικός-Θρησκευτικός Τουρισμός και ο Συνεδριακός και Επαγγελματικός Τουρισμός (MICE: Meetings, Incentives, Conferences & Excibitions ). 

Στις υποστηρικτικές κατηγορίες περιλαμβάνονται ο Αγροτουρισμός, ο Οικοτουρισμός και ο Γαστρονομικός Τουρισμός, ενώ στις εξειδικευμένες κατηγορίες ο Τουρισμός της τρίτης ηλικίας, ο Τουρισμός Ευζωίας και οι διάφορες Επισκέψεις και εσωτερικές μετακινήσεις.

Λόγω και της στρατηγικής επιλογής του δίπτυχου «Ήλιος και Θάλασσα», ο τουρισμός αποτελεί εποχιακή δραστηριότητα με επακόλουθο την επιβάρυνση πόρων (φυσικών και ανθρώπινου δυναμικού) τους μήνες αιχμής και αχρηστίας τους χειμερινούς μήνες.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την εποχιακή απασχόληση, με επακόλουθο την μη απασχόληση των εργαζομένων στον τουριστικό τομέα για μεγάλες χρονικές περιόδους, με συνέπεια την αστάθεια του εισοδήματός τους αλλά και σημαντικές επιπτώσεις στην κοινωνική δραστηριότητα στις τουριστικές περιοχές.

Για τους λόγους αυτούς η επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν και η ανάπτυξη και περαιτέρω υποστήριξη και άλλων μορφών θεματικού τουρισμού παραμένει η μεγάλη πρόκληση για τους αρμόδιους του τομέα.

Κείμενο - Συνεντεύξεις: Τάσος Οικονόμου

Σκηνοθεσία: Σεραφείμ Ντούσιας

Εικονολήπτες: Λευτέρης Παρτσάλης, Νίκολας Κόρνφορντ

Στούντιο: Περικλής Χατζηνάκος, Γιώργος Αποστολόπουλος

Επιμέλεια longform: Τάσος Οικονόμου

Συντονισμός: Ανδρέας Παναγόπουλος



Newsletter ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΝΕΙΣ ΕΙΔΗΣΗ
Όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο email σας. Με την εγγραφή σας, συμφωνείτε με τους Όρους Χρήσης
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης