ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε κρίσιμη καμπή οι αποκρατικοποιήσεις των ενεργειακών επιχειρήσεων

Σε κρίσιμη καμπή οι αποκρατικοποιήσεις των ενεργειακών επιχειρήσεων
EUROKINISSI/ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ/ φωτογραφία αρχείου

Συνωστισμός μεγάλων ξένων παικτών διαπιστώνεται και στις αποκρατικοποιήσεις των ενεργειακών επιχειρήσεων. Για το 65% του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου έχει υποβάλει προσφορές το κοινοπρακτικό σχήμα των διαχειριστών της Ιταλίας Snam, του Βελγίου Fluxys και της Ισπανίας Enagas. Οι τρεις εταιρείες είναι και εκ των μετόχων του αγωγού TAP που κατασκευάζεται και θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω της Ελλάδας, της Αλβανίας και θα καταλήγει και στην Ιταλία.

Το δεύτερο σχήμα είναι των διαχειριστών της Γαλικίας Reganosa, της Ρουμανίας Transgaz και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης - EBRD. Το παιχνίδι θα ανοίξει και άλλο με την επικείμενη αποκρατικοποίηση – θα ξεκινήσει ίσως εντός του διμήνου –του 65% της ΔΕΠΑ αλλά και των Ελληνικών Πετρελαίων.

Για τα ΕΛΠΕ το επικρατέστερο σενάριο είναι η πώληση ποσοστού 51%, προερχόμενου από το Δημόσιο και τον Ομιλο Λάτση.

Η Ελλάδα συγκεντρώνει το ενδιαφέρον μεγάλων κολοσσών για την προώθηση αγωγών και υποδομών αποθήκευσης φυσικού αερίου που θα διαφοροποιούν τις πηγές προμήθειας της ΕΕ από τη ρωσική Gazprom.

Προς αυτή την κατεύθυνση δρομολογείται και η κατασκευή πλωτού σταθμού αεριοποίησης φυσικού αερίου ανοικτά της Αλεξανδρούπολης (FSRU) από τον Ομιλο Κοπελούζου. Στο έργο συμμετέχουν η ΔΕΠΑ, η GazLog (εφοπλιστής Λιβανός), η βουλγαρική BEH και αναμένεται να μπει και η αμερικανική Tellurian του Charif Souki, ενός εκ των ιδρυτών της επίσης αμερικανικής Cheniere.

Στην Tellurian συμμετέχει και ο γνωστός αξιωματούχος επί κυβερνήσεων Ομπάμα, αρμόδιος για τα ενεργειακά, διπλωμάτης Amos Hochstein. Επενδύσεις όπως του TAP (1,5 δισ. ευρώ), του FSRU (350 εκατ. ευρώ) και του διασυνδετήριου αγωγού Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB) ύψους 240 εκατ. ευρώ στηρίζουν οι ΗΠΑ. Ενα από τα φιλόδοξα σχέδια είναι και αυτό της κατασκευής του αγωγού East Med (Ισραήλ - Κύπρος - Ελλάδα - Ιταλία) – μια επένδυση της τάξης των 5 έως 6 δισ. ευρώ.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ