ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στη Βουλή τα προαπαιτούμενα - Tι προβλέπουν και το πικρό «ποτήρι» για τους συνταξιούχους

Στη Βουλή τα προαπαιτούμενα - Tι προβλέπουν και το πικρό «ποτήρι» για τους συνταξιούχους
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΛΑΧΟΣ

Κατατέθηκαν στη Βουλή οι τροπολογίες με τα προαπαιτούμενα που ζητούν οι θεσμοί προκειμένου να καταρτίσουν τη θετική έκθεση συμμόρφωσης εν όψει του Eurogroup. Μεταξύ άλλων προβλέπουν την επέκταση του παγώματος των συντάξεων για ένα χρόνο, αλλά και επιτάχυνση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.

Οι τροπολογίες που κατατέθηκαν την ίδια στιγμή που συνεδριάζει το EuroWorking Group για να αποκρυσταλλώσει την ατζέντα του Eurogroup περιλαμβάνει ρυθμίσεις για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, τις συντάξεις, τη χρηματοδότηση των κομμάτων, τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, κ.α.. Προβλέπονται, μεταξύ άλλων, τα εξής:

Για τις συντάξεις

Η αναπροσαρμογή (αύξηση) των συντάξεων μετατίθεται για την 1η Ιανουαρίου 2023, από 1η Ιανουαρίου 2022 που ήταν μέχρι σήμερα η πρόβλεψη του νόμου και πάντα με την προϋπόθεση αύξησης του ΑΕΠ και του πληθωρισμού. Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους υπολογίζει στα 250 εκατ. ευρώ το δημοσιονομικό όφελος.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, στην έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αναφέρεται ξεκάθαρα αφενός ότι η προτεινόμενη για δεύτερη φορά μετάθεση της έναρξης εφαρμογής των αυξήσεων στις κύριες συντάξεις, σε χρονικό διάστημα μικρότερο του ενός μηνός, δείχνει την αστοχία της προηγούμενης ρύθμισης, αφετέρου καταδεικνύει την έλλειψη σταθερού και μακρόπνοου σχεδιασμού αναφορικά με τις καταβαλλόμενες συντάξεις.

Παράλληλα, επισημαίνεται ότι η εισηγητική έκθεση δεν δικαιολογεί την παρέμβαση στην συνταξιοδοτική δαπάνη, ενώ η έναρξη της διάταξης σε χρονικό σημείο πέραν της πενταετίας, καθιστά αδύνατη την διατύπωση ασφαλούς εκτίμησης ως προς τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας και την οικονομική δυνατότητα της επιβαρυνόμενης κατηγορίας συνταξιούχων.

Για τις συλλογικές συμβάσεις

Την ρητή πρόβλεψη ότι έως το τέλος του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής η επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας θα υπερισχύει σε περίπτωση συρροής με κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας, παράλληλα με την διατήρηση σε αναστολή της επέκτασης των συλλογικών συμβάσεων σε ολόκληρο τον κλάδο, προβλέπει η τροπολογία για τα εργασιακά.

Αναλυτικά, ορίζεται ότι:

  • η διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 1876/1990, σύμφωνα με την οποία η επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας υπερισχύει σε περίπτωση συρροής με κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας και αλλά και
  • η αναστολή των διατάξεων των παρ. 2 και 3 του άρθρου 11 του ν. 1876/1990, σχετικά με την δυνατότητα επέκτασης και κήρυξης ως γενικώς υποχρεωτικής, με Υπουργική Απόφαση, συλλογικής σύμβασης εργασίας, η οποία δεσμεύει ήδη εργοδότες που απασχολούν το 51% των εργαζομένων του κλάδου ή επαγγέλματος ισχύουν έως το τέλος του Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής.

Για το αφορολόγητο

Η σχετική τροπολογία επιφέρει νομοτεχνικές βελτιώσεις που ζήτησαν οι θεσμοί. Σχετίζεται με το αφορολόγητο όριο που θα μειωθεί το 2020, χωρις να επιφέρει καμία αλλαγή σε όσα είναι ήδη γνωστά. H προτεινόμενη διάταξη αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής: «Στην περίπτωση αυτή προκειμένου να διασφαλιστεί, ως αποτέλεσμα της εν λόγω εμπροσθοβαρούς εφαρμογής, η επίτευξη του ανωτέρου δημοσιονομικού στόχου κατά τρόπο ευνοϊκό για την ανάπτυξη, οι ελληνικές αρχές μπορούν σε συμφωνία με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, να εφαρμόζουν τις αναγκαίες προσαρμογές στο άρθρο 10».

Στην τροποποιούμενη διάταξη αναφερόταν ότι ότι «...προκειμένου να διασφαλισθεί, ως αποτέλεσμα της ως άνω εμπροσθοβαρούς εφαρμογής, η επίτευξη του ανωτέρου δημοσιονομικού στόχου κατά τρόπο ευνοϊκό για την ανάπτυξη, οι ελληνικές αρχές μπορούν να εφαρμόζουν τις αναγκαίες προσαρμογές στο άρθρο 10, σε συμφωνία με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας».

Στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας, επισημαίνεται ότι «δεν μεταβάλλεται η ουσία της ρύθμισης που θεσπίστηκε με την αντικαθιστάμενη διάταξη, όμως, αυτή κρίνεται αναγκαία για λόγους σαφέστερης διατύπωσης και ασφάλειας δικαίου»

Για τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς

Σύμφωνα με τη διάταξη, το τέλος χρήσης των συστημάτων για τη διενέργεια του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού καταβάλλεται από τον υπερθεματιστή, προσαρμόζονται δε ανάλογα οι επιμέρους ρυθμίσεις του Κώδικα για την πρόοδο της διαδικασίας του πλειστηριασμού μετά την ολοκλήρωση των υποχρεώσεων του υπερθεματιστή.

Όπως υπογραμμιζεται, εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας, ο υπάλληλος του πλειστηριασμού αποδίδει το τέλος χρήσης στον οικείο Συμβολαιογραφικό Σύλλογο του οποίου αυτός είναι μέλος. Μέρος δε του ανωτέρω ποσού που καθορίζεται με υπουργική απόφαση, αποδίδεται από το Συμβολαιογραφικό Σύλλογο στο Ταμείο Χρηματοδότησης Δικαστικών Κτιρίων (ΤΑ.Χ.ΔΙΚ.), εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας.

Τέλος, επαναπροσδιορίζεται το περιεχόμενο της προβλεπόμενης υπουργικής απόφασης για τον καθορισμό των ειδικότερων όρων λειτουργίας των ηλεκτρονικών συστημάτων πλειστηριασμών, με την οποία καθορίζονται το ύψος και ο τρόπος καθορισμού, επιμερισμού, είσπραξης και απόδοσης του τέλους χρήσης των συστημάτων, αναπροσαρμογής του τέλους χρήσης και του μέρους αυτού που αποδίδεται στο ΤΑ.Χ.ΔΙΚ. καθώς και κάθε άλλο συναφές θέμα.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ