ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αμέτρητες οι «διαρροές» στον έλεγχο της αγοράς καυσίμων

Αμέτρητες οι «διαρροές» στον έλεγχο της αγοράς καυσίμων

Μπορεί το περιστατικό ρύπανσης στο Σαρωνικό από το ναυάγιο του Αγία Ζώνη ΙΙ να έφερε στο προσκήνιο το λαθρεμπόριο ναυτιλιακού καυσίμου, ωστόσο οι αδυναμίες, ακόμη και σε τομείς που η πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων είχε προχωρήσει, είναι πολλές.

Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση τους συστήματος γεωγραφικού εντοπισμού θέσης (GPS) που έπρεπε να εγκατασταθεί στα 1.300 βυτιοφόρα μεταφοράς καυσίμων και στα περίπου 30 πλωτά μέσα της χώρας μεταφοράς πετρελαίου, δηλαδή τα σλέπια.

Ο σχετικός νόμος ψηφίστηκε το 2012 και ύστερα από άπειρες εργατοώρες, μελέτες και ημίμετρα φτάσαμε στον Αύγουστο του 2017 για να εκδοθεί απόφαση που προβλέπει ότι όλα τα πλωτά εφοδιαστικά και μεταφορικά μέσα υποχρεούνται έως τις 31 Οκτωβρίου 2017 να έχουν εγκαταστήσει ηλεκτρονικό σύστημα εντοπισμού θέσης (GPS). Εντάσσεται όμως και αυτή η απόφαση στην εικονική πραγματικότητα καταπολέμησης του λαθρεμπορίου που καλλιεργείται για μια ακόμη φορά.

Το χρονοδιάγραμμα δεν πρόκειται να επιτευχθεί και ο λόγος είναι απλός. Εκκρεμεί το πιο σημαντικό, η Κοινή Υπουργική Απόφαση για τις προδιαγραφές των GPS, δηλαδή για τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά (software - hardware) που θα κάνουν συμβατές τις συσκευές με το σύστημα περισυλλογής των στοιχείων της ΓΓΠΣ και τη διαδικασία αποστολής τους.

Υπάρχουν και άλλες, αμέτρητες «τρύπες» στο σύστημα που, αν δεν κλείσουν, θα συζητάμε ακόμη χρόνια για το λαθρεμπόριο. Συγκεκριμένα, εκκρεμεί η εγκατάσταση συστημάτων εισροών - εκροών στις ελεύθερες αποθήκες των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών, στις αποθήκες μεγάλων καταναλωτών, στις αποθήκες παραγωγών ή διακινητών χημικών προϊόντων (τολουόλη, διαλύτες, μεθανόλη, αιθανόλη) και βιοκαυσίμων, στους σταθμούς ανεφοδιασμού σκαφών στις μαρίνες, στις εταιρείες με χώρους στάθμευσης οχημάτων που διατηρούν δεξαμενές καυσίμων, στις δεξαμενές που βρίσκονται στους χώρους των ΚΤΕΛ και των τουριστικών λεωφορείων, στις εγκαταστάσεις ιδιωτικών - εργοταξιακών πρατηρίων του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα κ.α.

Τέλος, το περίφημο σύστημα εισροών - εκροών, παρότι έχει εγκατασταθεί από το 2014 σε όλα τα πρατήρια της χώρας δεν λειτουργεί, αφού τα στοιχεία αποστέλλονται στη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων δίχως να αξιοποιούνται, στην ουσία επομένως είναι άχρηστα.

Ύστερα από μια τριετία εκκρεμεί ακόμη η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) για τον τρόπο, τον χρόνο, το είδος και τη συχνότητα αποστολής των δεδομένων του συστήματος εισροών - εκροών προς τη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων. Ούτε επίσης έχει αποφασιστεί πώς θα πιστοποιούνται τα συστήματα που έχουν ήδη εγκατασταθεί στα πρατήρια.

Αυτός είναι και ο λόγος που το επιχειρησιακό σχέδιο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων προβλέπει ότι η ανάλυση και αξιοποίηση των δεδομένων του συστήματος εισροών - εκροών δεν θα έχει ολοκληρωθεί πριν από τις 31 Δεκεμβρίου 2018,ήτοι το σύστημα θα τεθεί σε λειτουργία κάπου στις αρχές του 2019!

ΔΗΜΟΦΙΛΗ