ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

H Tesla θα εξελιχθεί σε "φούσκα"; Γράφει μεγάλες ζημιές και το Model 3 καθυστερεί τραγικά

H Tesla θα εξελιχθεί σε "φούσκα"; Γράφει μεγάλες ζημιές και το Model 3 καθυστερεί τραγικά

Ο δρόμος προς την ηλεκτροκίνηση -το πρώτο χρονικό ορόσημο είναι μόλις σε 7 χρόνια, το 2025, με τις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες να έχουν ανακοινώσει πληθώρα ηλεκτρικών μοντέλων και ραγδαία αύξηση των πωλήσεων- δεν είναι καθόλου μα καθόλου εύκολος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα για αυτό η Tesla, η εταιρεία του πολυμήχανου και οραματιστή, όπως εμφανίζεται, Elon Musk.

H Tesla πράγματι σε κάποιους τομείς της ηλεκτροκίνησης είναι πρωτοπόρος και σε συνδυασμό με τα κίνητρα που υπάρχουν τόσο στις ΗΠΑ όσο και σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, η Νορβηγία είναι μια από αυτές, οι πωλήσεις της έχουν ανέβει σε αρκετά υψηλά επίπεδα. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως ευημερεί. Κάθε άλλο μάλιστα, μια και καταγράφει συνεχώς μεγάλες ζημιές, κάτι που ισχύει και για το 3ο τρίμηνο της τρέχουσας χρονιάς, στο οποίο η οικονομική της αιμορραγία έφτασε τα 614,9 εκατομμύρια δολάρια. Η ανακοίνωση αυτών των ζημιών οδήγησε, όπως ήταν αναμενόμενο και σε μια σημαντική υποχώρηση της μετοχής της στο Nasdaq, που έφτασε το 10,5%.

Ενδιαφέρον είναι πως η Tesla δεν έχει να επιδείξει ούτε μια κερδοφόρα χρήση και ας έχει η κεφαλαιοποίησή της στο Nasdaq ξεπεράσει αρκετές φορές τα 60 δις, πόσο σημαντικά πιο μεγαλύτερο από αυτό που αντιστοιχεί σε καθιερωμένους κατασκευαστές με μακρά παρουσία και ιστορία.

Η κατάσταση γίνεται ακόμα πιο περίπλοκη για την αμερικάνικη εταιρεία αν λάβει κανείς υπόψη του πως τα έσοδά της αυξήθηκαν σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα κατά 680 εκατομμύρια δολάρια, φτάνοντας συνολικά τα 2,98 δις. Ταυτόχρονα ανακοινώνει και μεγάλη ζήτηση για τα Model S και Model X, που θα σημειώσουν αύξηση των ετήσιων πωλήσεών τους κατά 30%.

Τα οικονομικά αποτελέσματα οδήγησαν την Tesla και τον Elon Musk να μεταθέσουν την έναρξη της κανονικής παραγωγής του πιο καινούργιου και οικονομικά πιο προσιτού μοντέλου της, του Model 3, κατά 3 μήνες. Για το πρώτο τρίμηνο του 2018 δηλαδή και με εβδομαδιαίο ύψος παραγωγής τις 5.000 μονάδες, νούμερο που ακούγεται υπερ- αισιόδοξο, ειδικά από τη στιγμή που κάτι αντίστοιχο είχε ανακοινωθεί και μέσα στο καλοκαίρι, στην επίσημη παράδοση των πρώτων αυτοκινήτων στους ιδιοκτήτες τους.

Από τότε μέχρι σήμερα έχουν κατασκευαστεί ελάχιστα Model 3 -στις αρχές του περασμένου μήνα ο αριθμός τους έφτανε μόλις τα 260- γεγονός που καθιστά το στόχο της κατασκευής συνολικά 500.000 Tesla το 2017 κάτι παραπάνω από ουτοπικό. Παράλληλα καταγράφονται και πολλά παράπονα από ήδη κατόχους των μοντέλων της σε ότι αφορά την ποιότητά τους που δεν ανταποκρίνεται στο κόστος τους, που στην Ευρώπη κυμαίνεται σαφώς πάνω από τις 100.000 ευρώ για τα Model S και X.

Η Tesla απέδωσε τις μεγάλες καθυστερήσεις του Model 3 στο εργοστάσιο παραγωγής μπαταριών, όμως όλα τα παραπάνω δημιουργούν την εικόνα μιας εταιρείας αίνιγμα, η οποία είναι ζημιογόνος, όπως αποδεικνύεται λειτουργεί στην ουσία χωρίς πρόγραμμα και σε τακτά χρονικά διαστήματα φροντίζει να δημιουργεί ντόρο γύρω από το όνομά της χωρίς την ανάλογη συνέχεια.

Το σίγουρο είναι πως ο χρόνος θα δείξει αν θα εξελιχθεί σε «φούσκα», ενώ εξίσου βέβαιο είναι πως οι άλλοι κατασκευαστές την έχουν ήδη στοχοποιήσει. Χαρακτηριστικές ως προς αυτό οι δηλώσεις του επικεφαλής του ομίλου της Volkswagen Matthias Mueller, ο οποίος όταν ρωτήθηκε αν θεωρεί απειλή την Tesla είπε «δεν μπορούμε να συγκρίνουμε μήλα με αχλάδια. Η Tesla είναι μια εταιρεία που πουλά λιγότερες από 100.000 μονάδες το χρόνο, εμείς πουλάμε 10 εκατομμύρια. Η Tesla χάνει τριψήφιο αριθμό εκατομμυρίων κάθε χρόνο και εμείς σημειώνουμε οικονομικά αποτελέσματα από 12 έως 13 δισεκατομμύρια ευρώ, οπότε πρέπει να είμαστε ρεαλιστές».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ