Πόσο επηρεάζονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το κρύο ή τη ζέστη;
Το δριμύ ψύχος που επικράτησε στις ΗΠΑ το προηγούμενο χρονικό διάστημα δημιούργησε γενικά πολλά προβλήματα, ενώ έφερε με έντονο τρόπο στην επιφάνεια ένα από τα θέματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Και αυτό δεν είναι άλλο από τη μείωση της αυτονομίας τους στις χαμηλές θερμοκρασίες.
Πόσο μεγάλη είναι αυτή η μείωση; Η AAA (American Automobile Association) ολοκλήρωσε πρόσφατα μια έρευνα, από την οποία προέκυψε πως θερμοκρασίες γύρω στους -6 βαθμούς Κελσίου (-6,6 για την ακρίβεια) μπορούν να μειώσουν την αυτονομία κατά μέσο όρο έως και κατά 41%. Ταυτόχρονα μια αντίστοιχη έρευνα έγινε και σε υψηλές θερμοκρασίες της τάξης των 35 βαθμών Κελσίου. Στην περίπτωση αυτή τα χιλιόμετρα που μπορούσαν να καλύψουν τα ηλεκτρικά μοντέλα μειώθηκαν κατά μέσο όρο 17%.
Σε κάθε περίπτωση ο βασικός υπεύθυνος για τη μείωση της αυτονομία είναι το σύστημα κλιματισμού, καθώς εάν δεν ενεργοποιηθεί η μείωση της αυτονομίας στις χαμηλές θερμοκρασίες είναι 12% και στις υψηλές μόλις 4%. Η πιο μεγάλη μείωση στο κρύο οφείλεται στην λειτουργία αυτής καθαυτής της μπαταρίας στις συγκεκριμένες θερμοκρασιακές συνθήκες.
Κατά την άποψή μου οι τελευταίες τιμές δεν έχουν πρακτική αξία ειδικά το χειμώνα. Και αυτό γιατί από τη στιγμή που τα αυτοκίνητα δεν έχουν σχεδόν καμία θερμομόνωση αποκλείεται να μην χρησιμοποιηθεί η θέρμανση στους -6,6 βαθμούς Κελσίου. Για το καλοκαίρι ισχύει εν μέρει το ίδιο για την ψύξη που παρέχει το σύστημα κλιματισμού αλλά στην ανάγκη μπορείς να το κλείσεις και απλά να ιδρώνεις περισσότερο.
Τα αυτοκίνητα που μετείχαν στην έρευνα της ΑΑΑ είναι τα BMW i3s, Chevrolet Bolt και Nissan Leaf (μοντέλα 2018) και τα Tesla Model S 75D και VW e-Golf, τα μεμονωμένα αποτελέσματα για τα οποία μπορείτε να δείτε στο διάγραμμα που ακολουθεί. Καλύτερο, δηλαδή αυτό που παρουσίασε τη μικρότερη μείωση της αυτονομίας του, αποδείχθηκε το Nissan Leaf.
Το Nissan Leaf ήταν αυτό που σημείωσε τη μικρότερη μείωση της αυτονομίας του, τόσο στις πολύ χαμηλές όσο και στις ιδιαίτερα ψηλές εξωτερικές θερμοκρασίες. Πηγή: ΑΑΑ
Η μείωση της αυτονομία σημαίνει φυσικά και την αύξηση του κόστους μετακίνησης, μιας και θα χρειάζονται περισσότερες φορτίσεις. Σύμφωνα και πάλι με την έρευνα της AAA στις χαμηλές θερμοκρασίες το επιπλέον κόστος για 1.600 χιλιόμετρα (1.000 μίλια) είναι κατά μέσο όρο της τάξης των 21,35 ευρώ, με δεδομένα ΗΠΑ και σχεδόν 7,00 ευρώ όταν ο υδράργυρος είναι ψηλά.
Αυτό που μπορούν να κάνουν οι κάτοχοι ηλεκτρικών αυτοκινήτων για να περιορίσουν τη μείωση της αυτονομίας των οχημάτων τους λόγω καιρικών συνθηκών είναι, αν είναι εφικτό, να τα σταθμεύσουν σε κάποιο κλειστό χώρο που έχει υψηλότερη θερμοκρασία σε σχέση με την εξωτερική. Το πιο σημαντικό είναι όμως να λειτουργήσουν το σύστημα κλιματισμού, προκειμένου η θερμοκρασία στην καμπίνα να φτάσει στα επιθυμητά επίπεδα, όσο είναι συνδεμένα με το ηλεκτρικό δίκτυο, προκειμένου στη συνέχεια η άντληση ενέργειας από τη μπαταρία να είναι μικρότερη. Πέρα από αυτά όπως θα πρέπει πάντα να έχουν κατά νου τη δεδομένα μικρότερη αυτονομία του αυτοκινήτου τους και να προγραμματίζουν ανάλογα τις μετακινήσεις τους.