ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Kαλησπέρα & αντίο: μπλόκο στη δωρέαν διάθεση γραμματοσειράς των θρύλων της μουσικής

Kαλησπέρα & αντίο: μπλόκο στη δωρέαν διάθεση γραμματοσειράς των θρύλων της μουσικής

Ήταν ένα project που θέλησε να δώσει αθανασία στο γραφικό χαρακτήρα μεγάλων μουσικών όμως η ανέλπιστη επιτυχία της πρωτοβουλίας του project των graphic designer Julien Sens και Nicolas Damiens το καταδίκασε. Οι διαχειριστές των πνευματικών δικαιωμάτων των καλλιτεχνών επικοινώνησαν με τους γραφίστες και απαίτησαν να "κατέβει" από το διαδίκτυο η δωρέαν διάθεση των γραμματοσειρών που είχαν σχεδιάσει ψηφιοποιώντας την ιδιόχειρη γραφή μουσικών, όπως ο Ντέιβιντ Μπόουι, ο Τζον Λένον, ο Κέρτ Κομπέιν, ο Λέοναρντ Κοέν και ο Σερζ Γκενσμπούρ.

Οι designers δούλευαν ένα μήνα για να δημιουργήσουν τις πέντε γραμματοσειρές βασιζόμενοι σε "αυθεντικά γράμματα και σημειώσεις" που οι μουσικοί είχαν γράψει με το χέρι.

Οι γραμματοσειρές Songwriter Fonts περιλάμβαναν γράμματα, αριθμούς, σύμβολα, τα οποία αποσκοπούσαν να εμπνεύσουν "τραγουδοποιούς σ' όλο τον κόσμο να γράφουν με τη ιδιόχειρη γραφή του αγαπημένου τους μουσικού".

"Εξελίξαμε τη γραμματοσειρά τραγουδοποιού έχοντας κατά νου ότι μπορούσε να βοηθήσει τη φαντασία ενός τραγουδοποιού με το να χρησιμοποιεί την ιδιόχειρη γραφή θρυλικών μουσικών - είναι σαν να παίζεις στο πιάνο του Τζον Λένον ή με την κιθάρα του Κερτ Κομπέιν" είπαν οι Sens και Daniens.

"Αυτό δεν σημαίνει ότι θα είσαι σε θέση να παίζεις (τα μουσικά όργανα) όπως έπαιζαν αυτοί, αλλά πιθανά θα σε βάλει σε μια ειδική διάθεση και ίσως θα παίζεις με διαφορετικό τρόπο, σκεφτόμενος αυτούς" πρόσθεσαν.

Ξεκίνησαν την έρευνα από ντοκουμέντα γραμμένα με το χέρι -συμπεριλαμβανομένης της επιστολής που άφησε ο Κομπέιν πριν αυτοκτονήσει- σε ιστότοπους και δημόσιες βιβλιοθήκες.

Χρειάζονταν όσο το δυνατόν περισσότερα για να μπορέσουν να συγκροτήσουν το "αλφάβητο" του κάθε μουσικού. "Έτρωγε χρόνο αυτή η δουλειά, αλλά είμαστε όλο ευγνωμοσύνη που μετά από ώρες έρευνας βρήκαμε τελικά τα γράμματα που έλειπαν" εξήγησαν στο Dezeen.

Στη συνέχεια, χρησιμοποιώντας λογισμικό για δημιουργία γραμματοσειρών, αναπαρήγαγαν ψηφιακά κάθε σύμβολο. Ομολόγησαν ότι δυσκολεύθηκαν πιο πολύ με τις γραμματοσειρές του Λέοναρντ Κοέν και του Σερζ Γκενσμπούρ. Ολοκλήρωσαν το έργο τους, το διέθεσαν σε όλους όμως πλέον οι γραμματοσειρές πέρασαν στη λήθη.

Η άρνηση από τους διαχειριστές της περιουσίας των καλλιτεχνών να συνεργαστούν μαζί τους είναι μια καλή αφορμή για να ξεκινήσει ακόμη μια φορά η αέναη συζήτηση των πνευματικών δικαιωμάτων και των ορίων τους.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ