ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Via Triumphalis»: Μια αρχαία ρωμαϊκή νεκρόπολη κρυμμένη στα βάθη του Βατικανού

«Via Triumphalis»: Μια αρχαία ρωμαϊκή νεκρόπολη κρυμμένη στα βάθη του Βατικανού
Επιτύμβια στήλη σε νεκρόπολη του Βατικανού AP Photo/Gregorio Borgia

Μια αρχαία ρωμαϊκή νεκρόπολη κρύβεται στα βάθη της πόλης του Βατικανού, γνωστή ως «Via Triumphalis».

Μαρμάρινες σαρκοφάγοι δίπλα σε ανοιχτούς τάφους βρίσκονται ανάμεσα σε μοναδικά ρωμαϊκά ψηφιδωτά και τοιχογραφίες.

Οι «πόλεις που κατοικούσαν οι νεκροί» εκτείνονταν κατά μήκος των δρόμων εκτός της αστικής περιοχής.

Μέχρι πρότινος, η νεκρόπολη ήταν προσβάσιμη μόνο σε επιλεγμένες ομάδες. Από αύριο, όμως θα είναι ανοιχτή στο κοινό μέσω της νέας εισόδου της πύλης «Porta di Santa Rosa», για μια έκθεση με τίτλο «Η ζωή και ο θάνατος στη Ρώμη των Καίσαρων».

Ο χώρος θα είναι προσβάσιμος μετά από κράτηση στον ιστότοπο των Μουσείων του Βατικανού.

Σαρκοφάγος στη νεκρόποληAP Photo/Gregorio Borgia

Via Triumphalis: Η πόλη που «ζούσαν» οι νεκροί από τον 4ο αι μΧ

Ο αρχαιολογικός χώρος, που εκτείνεται σε περίπου 1.000 τετραγωνικά μέτρα, βρίσκεται κατά μήκος ενός τμήματος της αρχαίας Via Triumphalis, που βρισκόταν εκτός των τειχών της πόλης.

Eπιτύμβιες πέτρες μέσα σε μια αρχαία νεκρόποληAP Photo/Gregorio Borgia

Η νεκρόπολη αποκαλύφθηκε αρχικά το 1956 κατά τη διάρκεια της κατασκευής χώρου στάθμευσης. Μεταγενέστερες ανακαλύψεις το 2003, αποκάλυψαν το τμήμα Santa Rosa, το οποίο μόλις πρόσφατα συνδέθηκε με το προηγούμενο εύρημα, σύμφωνα με το Euronews.

Οι τάφοι, που χρονολογούνται από τον πρώτο έως τον τέταρτο αιώνα μ.Χ., φιλοξενούν κατά κύριο λόγο τα λείψανα «δούλων, απελευθερωμένων, τεχνιτών της πόλης της Ρώμης», σύμφωνα με τον Leonardo Di Blasi, εμπειρογνώμονα του τμήματος Αρχαίων Ελληνικών και Ρωμαϊκών Μουσείων του Βατικανού.

Ορισμένοι αναγνωρίστηκαν ως αυτοκρατορική ιδιοκτησία, με αφέντη τους συχνά τον αυτοκράτορα Νέρωνα.

Η νεκρόπολη παρείχε πληθώρα πληροφοριών, προσφέροντας σαφήνεια σχετικά με τις ταυτότητες και τις ιστορίες ζωής των νεκρών.

Σκελετή που βρέθηκαν στη νεκρόποληAP Photo/Gregorio Borgia

«Αρχίζουμε να μαθαίνουμε για ανθρώπους που δεν γνωρίζαμε, ιδίως για τελετουργίες που φαίνεται να σχετίζονται περισσότερο με την οικογένεια, τη γειτονιά, την πόλη ή τις προσωπικές παραδόσεις παρά με την επίσημη θρησκεία», εξηγεί ο Di Blasi.

Ο Di Blasi σημειώνει ότι υπάρχει ένας συγκεκριμένος «Alcimo», του οποίου η επιγραφή γράφει: «Ο Αλκίμωνας ήταν ο θεματοφύλακας της σκηνής του μεγάλου θεάτρου της Πομπηίας και έπρεπε να φροντίσει για τη σκηνογραφία».

Γύρω από τη φιγούρα του απεικονίζονται εργαλεία ξυλουργού που πιθανώς χρησιμοποιούσε για τη συντήρηση των σκηνών του θεάτρου.

Σε μια άλλη επιτύμβια στήλη υπάρχει το πορτρέτο κάποιου «Nunnius», ο οποίος είχε τα καθήκοντα του υπεύθυνου για τη συντήρηση του δάσους.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ