Γιατί η Ακρόπολη δεν παραδόθηκε στη μόδα
1951. O φωτογράφος Jean-Pierre Pedrazzini απαθανατίζει για το Paris Match τις "Καρυάτιδες" του σχεδιαστή Christian Dior. Το σόου πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα με πρωτοβουλία τoυ Γάλλου πρέσβη Christian Carra de Vaux Saint Cyr. Οι οκτώ δημιουργίες έφεραν τον δικό τους συμβολισμό με το κάθε φόρεμα να φέρει το όνομα μιας χώρας που ήταν σύμμαχος της μεταπολεμικής Ελλάδας. Tη δημιουργία Αγγλία φοράει το μοντέλο Angelina, το φόρεμα Περού η Catherine, το φόρεμα ΗΠΑ η France, το φόρεμα Ελλάδα η Alla, το φόρεμα Γαλλία με 90 μέτρα ροζ μουσελίνας η Marie-Therese, τη δημιουργία Μέξικο η Renée , τη δημιουργία Αυστραλία η Lucky και η δημιουργία Brazil η Jeanne . - Πηγή: Ιnstagram/ParisMatch

Είναι το debate της ημέρας. Πόσο σωστή ή λάθος μπορεί τελικά να είναι η κατηγορηματική γνωμοδότηση του ΚΑΣ να μην παραχωρήσει τον Παρθενώνα για επίδειξη μόδας στον οίκο Gucci;

Διαβάστε επίσης

Κρατώντας αποστάσεις, προτάσσοντας τη λογική και όχι το συναίσθημα η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβούλιου να αρνηθεί στον σχεδιαστή που έχει κάνει τη βιομηχανία της μόδας να υποκλιθεί μπροστά του, τον Alessandro Michele της Gucci, να φέρει μοντέλα για επίδειξη στον Παρθενώνα μοιάζει δικαιολογημένη.

Τα πολιτιστικά και ιστορικά μνημεία του βεληνεκούς ενός Παρθενώνα δεν έχουν τιμή. Ανήκουν στην ιστορία της ανθρωπότητας, είναι σύμβολα ιδεών και αξιών οικουμενικών και δεν μπορούν να χρησιμοποιούνται ως props σε επιδείξης μόδας -αν και η δημοφιλία και η διαφήμιση που θα απολάμβανε η Ακρόπολη με τo show του ιταλικού οίκου είναι τεράστια.

Όπως υποστήριξαν οι άνθρωποι της εταιρίας στην προσπάθεια τους να πείσουν το ΚΑΣ να δώσει τον ιστορικό χώρο για την επίδειξη της Gucci Cruz 2018 Collection στον χώρο μεταξύ του Παρθενώνα και του Ερεχθείου ή στα ανατολικά του Ερεχθείου την 1η Ιουνίου 2017 τα οφέλη που θα προέκυπταν από τη διαφημιστική δαπάνη και τον τηλεοπτικό χρόνο προβολής των μνημείων και της Αθήνας θα ξεπερνούσαν τα 55 εκατομμύρια ευρώ σε βάθος χρόνου αναφέρει η ιστοσελίδα της La Repubblica. Είναι πιθανό.

Οι 300 προσκεκλημένοι, οι συντάκτες μόδας από την παγκόσμια βιομηχανία του στιλ αλλά και οι σταρ που θα έδιναν το παρόν στην εκδήλωση θα έδιναν στον Παρθενώνα μια κομψή και επίκαιρη δημοφιλία -θα τον έκαναν ένα κομμάτι της μόδας σήμερα.

Άλλο ένα συντριβάνι του 1732 και άλλο ένα σύμβολο χιλιετιών

Πρόσφατα η Fendi εντυπωσίασε με την επίδειξη της στο πολιτιστικό μνημείο της Fontana di Trevi -αν και οι αναλογίες δεν υπάρχουν, η Fendi έχει ήδη επενδύσει στην αναστήλωση του μνημείου και η επίδειξη της, πέρα από προβολή των νέων δημιουργιών του σχεδιαστή Λάγκερφελντ ήταν μια κίνηση προώθησης της συνέργειας της με τις αρχές της πόλης και ναι, το μνημείο του Παρθενώνα φέρει μεγαλύτερους, σημαντικότερους συμβολισμούς από ένα υπέροχο συντριβάνι σε μια (λιγότερο αρχαία από την Αθήνα) Αρχαία Πόλη. Οι οίκοι μόδας επιμένουν να θέλουν να συνδέσουν τα λογότυπα τους με την ιστορία του κόσμου σήμερα, όπως έκαναν στο παρελθόν.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Repubblica o οίκος δεσμεύτηκε στις συζητήσεις του με το ΚΑΣ ότι εάν και εφόσον το αίτημα του γινόταν αποδεκτό, θα έκανε χορηγία δύο εκατομμυρίων ευρώ μέσα σε μία πενταετία ως "ένδειξη ευγνωμοσύνης και σεβασμού προς την πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας" είτε στα αναστηλωτικά έργα της Ακρόπολης ή σε οργανισμό που θα υποδείκνυε η Υπηρεσία αναφέρουν δημοσιεύματα. 

Mε ανακοίνωση της η εταιρία ωστόσο δεν επιβεβαιώνει κάποια οικονομική προσφορά κάνοντας λόγο για μια μακρόχρονη συνέργεια ανάμεσα στην εταιρία και το ΚΑΣ στα πρότυπα των συνεργασιών του με τα Palazzo Strozzi στη Φλορεντία, το Μουσείο Mingsheng Museum στη Σαγκάη, το Chatsworth House στην Αγγλία και το LACMA στο Λος Άντζελες.

Η Ακρόπολη είναι όχι απλώς ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά ένα σύμβολο για όλη την ανθρωπότητα, που δεν μπορεί να μπαίνει σε εμπορικές συναλλαγές. Ο Παρθενώνας είναι το logo της Unesco, επίσης γνωρίζετε όλοι την προσπάθεια και τον αγώνα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. Μπορεί η χώρα μας να βρίσκεται σε μια δύσκολη οικονομική κατάσταση, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μπορούμε να δίνουμε με αυτό τον τρόπο το σύμβολο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς για μια επίδειξη μόδας, που μπορεί να είναι υψηλής ραπτικής, αλλά δεν συνάδει με τον χαρακτήρα του χώρου. Είμαστε πάντα πρόθυμοι σε χορηγίες, τα μνημεία χρειάζονται συντήρηση και ανάδειξη. Υπάρχουν τα έργα που διεξάγονται μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων, έχουμε και χορηγίες από άλλους φορείς" ανέφερε μεταξύ άλλων η γγ του ΥΠΠΟΑ, Μαρία Ανδρεαδάκη - Βλαζάκη.

Eάν αποδεχθούμε όλα όσα υποστηρίζει η Republicca και αρκετά άλλα media όταν ένας οίκος θέλει να είναι κομμάτι μιας ιστορίας που χάνεται στα βάθη του χρόνου οφείλει να γνωρίζει ότι το κίνητρο για να πείσει ιστορικούς, αρχαιολόγους αλλά και το κοινό θυμικό δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι το χρήμα.

Θέμα τιμής

Εαν πάλι θέλει να είναι σωστός σίγουρα θα πρέπει να φέρει στο τραπέζι μια οικονομική προσφορά που θα αναλογεί σε ένα Παγκόσμιο Πολιτιστικό Μνημείο (που όχι, δεν θα έπρεπε ούτε να πωλούνται, ούτε να καταστρέφονται, ούτε να λεηλατούνται). Ειδικά όταν προέρχεται από ένα brand (Gucci) που ανήκει στο portfolio του γαλλικού όμιλου πολυτελών ειδών Kering SA που πρόσφατα ανακοίνωσε ότι οι ισχυρές πωλήσεις των δύο εμβληματικών brands της, Gucci και Saint Laurent, οδήγησαν τα καθαρά κέρδη του 2016 υψηλότερα 17%.

Τα έσοδα για την χρήση μόνο των δύο αυτών brands διαμορφώθηκαν στα 12,4 δισ. ευρώ, υψηλότερα κατά 6,9% και τα καθαρά κέρδη της χρήσης διαμορφώθηκαν στα 814 εκατ. ευρώ οπότε όλοι όσοι είναι λιγότερο συναισθηματικοί ως προς τους συμβολισμούς και πιο επιχειρηματικοί στη διαχείριση ταμείων έχουν κάπως δίκιο όταν τα δύο εκατομμύρια σε βάθος χρόνου μοιάζουν λίγα. Είναι λίγα.

Άλλο μελανό σημείο η απόρριψη, όπως αναφέρθηκε, εκ μέρους του οίκου των εναλλακτικών προτάσεων της ΕΦΑ Αθηνών ως προς την πραγματοποίηση της εκδήλωσης (προαύλιος χώρος Ηρωδείου, άνδηρο Πικιώνη στου Φιλοπάππου και Ολυμπιείο). Ο Παρθενώνας ήταν απλά για τον Michele ένα ιδανικό prop για να κάνει buzz μέχρι την επόμενη επίδειξη, σε ένα άλλο μνημείο που φέρει ιστορία μια σεζόν μετά; Του αξίζει κάτι πολύ περισσότερο.

Όσοι υπερασπίστηκαν κάθετα και απόλυτα την αξία του πολιστικού μνημείου οφείλουν να είναι το ίδιο αυστηροί με όσους συχνά πυκνά εκβιάζουν για τα αιτήματα τους κλείνοντας την πρόσβαση την Ακρόπολη σε αυτούς που ανήκει. Εμάς. 


Διαβάστε επίσης

Art Basel Miami: η Prada κάνει clubbing για τη μεγάλη γιορτή τέχνης

Το ρεμπέτικο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς: η UNESCO αποθεώνει τον ήχο της Ελλάδας (vid)

Chanel: στο Αμβούργο του Καρλ Λάγκερφελντ το λυρικό Metiers d’Art 2018

UNESCO: η Ιταλία πανηγυρίζει - η ναπολιτάνικη pizza άυλη πολιτιστική κληρονομιά όλων