ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Αντώνης Βορδώνης: η ελληνική φιλοξενία παραμένει διαχρονικά ασυναγώνιστη

Αντώνης Βορδώνης: η ελληνική φιλοξενία παραμένει διαχρονικά ασυναγώνιστη

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Poseidonion Grand Hotel Spetses και Μέλος του Δ.Σ. της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών - Αττικής & Αργοσαρωνικού μιλάει στο CNN Greece για τις προκλήσεις της αναβίωσης του εμβληματικού ξενοδοχείου, αλλά και για το 12μηνο ελληνικό τουριστικό προϊόν.

Οι Movers & Shakers του ελληνικού τουρισμού συνεχίζουν να μιλούν αποκλειστικά στο CNN Greece για τα projects, το όραμα, τις πρακτικές και τις ιδέες που κρατούν επίκαιρη και ενισχύουν διαρκώς τη λεγόμενη «βαριά βιομηχανία» της χώρας μας. Σήμερα συνομιλούμε με τον Αντώνη Βορδώνη, Διευθύνοντα Σύμβουλο του Poseidonion Grand Hotel Spetses, ο οποίος από το 2004 ανέλαβε την εποπτεία της πενταετούς ανακατασκευής του ιστορικού ξενοδοχείου και στη συνέχεια τη συνολική επίβλεψη της λειτουργίας του.

Ο Αντώνης Βορδώνης, διατηρώντας ενεργό ενδιαφέρον για το χώρο της ιστιοπλοΐας με προσωπική συμμετοχή σε σχετικούς αγώνες, συνέβαλε στην πρωτοβουλία ίδρυσης του Ναυτικού Ομίλου Σπετσών, στον οποίο έχει αναλάβει καθήκοντα Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου, ενώ από τον Απρίλιο του 2015 συμμετέχει στο Δ.Σ. της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών - Αττικής & Αργοσαρωνικού και παράλληλα διατελεί Πρόεδρος της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου Σπετσών.

Το 2009 αναλάβατε να «αναστήσετε» ένα από τα πιο εμβληματικά ξενοδοχεία της Ελλάδας. Το έργο αυτό ήταν πιο εύκολο ή πιο δύσκολο από το να κατασκευάζατε ένα νέο ξενοδοχείο από το μηδέν;

Η αναβίωση του Ποσειδωνίου ήταν μια ιδιαίτερη πρόσκληση για όλη την ομάδα που συμμετείχε στο έργο. Το κτήριο έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο και στο πλαίσιο αυτό, όπως καταλαβαίνετε, είχαμε να αντιμετωπίσουμε πολλούς και διάφορους περιορισμούς και αγκυλώσεις. Το κτήριο όμως ήταν και ο λόγος που αποφασίσαμε να εμπλακούμε. Η ανάγκη μας να δούμε αυτό το αρχιτεκτονικό στολίδι της Ελλάδας να αναγεννάται. Σίγουρα η δημιουργία ενός ξενοδοχείου από το μηδέν θα ήταν πολύ πιο εύκολη υπόθεση, τόσο όσον αφορά στο κατασκευαστικό κομμάτι αλλά και συνολικά, καθώς θα είχαμε την ευκαιρία να δράσουμε με μεγαλύτερη ευελιξία. Σε κάθε περίπτωση όμως - όσο κλισέ και αν ακούγεται - το αποτέλεσμα μας δικαιώνει καθημερινά.

Πόσο ρόλο παίζει η μακρά και σημαντική ιστορία του κτηρίου στη μεγάλη επιτυχία του σημερινού Poseidonion;

Το Poseidonion Grand Hotel για εμάς είναι μια ενιαία οντότητα από το 1914, όταν άνοιξε για πρώτη φορά τις πόρτες του στους επισκέπτες του, έως και σήμερα. Με τα πάνω της και τα κάτω της φυσικά, αλλά το παρόν και το μέλλον του δεν θα υπήρχαν χωρίς το παρελθόν του. Ας μην ξεχνάμε πως για την εποχή του πρωτοπόρησε στην ελληνική φιλοξενία, όντας το πρώτο ξενοδοχείο πολυτελείας στην ελληνική επαρχία, στο οποίο η αστική κοινωνία της Αθήνας, και όχι μόνο, ερχόταν για αναψυχή και όχι για επαγγελματικούς σκοπούς. Θα μπορούσα να μιλάω αδιάκοπα για την ιστορία του… Μια ιστορία που θεωρούμε ότι έχει ενσωματωθεί αρμονικά στο σήμερα και γίνεται μέρος της εμπειρίας των φιλοξενούμενών μας, τόσο των Ελλήνων όσο και των ξένων.

Πώς μπορεί να διατηρήσει κανείς πλήρως την ιστορικότητα ενός ξενοδοχείου, προσαρμόζοντάς το ταυτόχρονα στις σύγχρονες απαιτήσεις φιλοξενίας;

Η «χρυσή τομή», αν μου επιτρέπετε, είναι η συνέπεια, η επιμελής και συστηματική δουλειά, ο σεβασμός και η αγάπη για ότι καταπιάνεται κανείς.

Δεν μπορεί να μείνει κανείς προσηλωμένος στο παρελθόν ενός τόσο εμβληματικού ξενοδοχείου, αλλά ούτε και να το αγνοήσει.

Στόχος μας λοιπόν είναι να αποτυπώνουμε την ιστορικότητα του Ποσειδωνίου στο σήμερα και αυτή να γίνεται ορατή μέσα από τις υψηλού επιπέδου υπηρεσίες που φιλοδοξούμε να προσφέρουμε στους επισκέπτες μας, ακολουθώντας παράλληλα και τις εξελίξεις στις τάσεις της φιλοξενίας.

Μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας κάποια χαρακτηριστικά παραδείγματα των τεράστιων αλλαγών που έχουν συντελεστεί στην ξενοδοχειακή πραγματικότητα από το 1914 έως σήμερα;

Θεωρώ πως διαχρονικά η ελληνική φιλοξενία παραμένει ασυναγώνιστη, έχοντας βιώσει σαφώς ένα εύρος τεράστιων αλλαγών στο πέρασμα των ετών. Το Ποσειδώνιο για παράδειγμα ήταν το πρώτο ξενοδοχείο στα ελληνικά νησιά που προσέφερε παροχές πολυτελείας για την εποχή, φυσικά εντελώς αυτονόητες στη σύγχρονη σκηνή, όπως το ηλεκτρικό φως, το ζεστό νερό, αλλά και το λουτρό! Εκείνη την εποχή δε, τα “λουξ” δωμάτια βρίσκονταν στο ισόγειο και στους επάνω ορόφους ήταν τα δωμάτια προσωπικού, ώστε να μην ταλαιπωρούνται οι επισκέπτες λόγω της έλλειψης ασανσέρ.

Μιλήστε μας για το «Μποστάνι του Ποσειδωνίου». Η farm-to-table γαστρονομία αφορά περισσότερο τους Έλληνες ή τους ξένους επισκέπτες;

Το Μποστάνι μας ξεκίνησε ως μια προσωπική ανάγκη για ένα ησυχαστήριο μέσα στην φύση των Σπετσών και εξελίχθηκε σε μια οργανική φάρμα που αγαπούν ιδιαιτέρως οι επισκέπτες μας. Ξεκινήσαμε δειλά-δειλά, φυτεύοντας βότανα, μυρωδικά και λαχανικά, και σήμερα πλέον έχουμε καταφέρει να τροφοδοτούμε κατά το μεγαλύτερο μέρος όλα τα εστιατόρια του ξενοδοχείου μας με φρέσκα λαχανικά και αυγά. Το «Μποστάνι του Ποσειδωνίου» βρίσκεται σε ένα ήσυχο σημείο του νησιού, που δεν το γνωρίζει πολύ ο κόσμος, και πραγματικά είναι σαν να μεταφέρεσαι σε ένα παραδοσιακό χωριό της ηπειρωτικής Ελλάδας.

Πρέπει να πούμε πως η farm-to-table γαστρονομία αφορά εξίσου και Έλληνες και ξένους επισκέπτες. Η διαφορά είναι πως οι ξένοι, ανάλογα με την χώρα από την οποία προέρχονται, ενδεχομένως ανακαλύπτουν μια πρωτόγνωρη για εκείνους εμπειρία. Όσοι επισκέπτονται το Μποστάνι θα μαζέψουν λαχανικά και μυρωδικά της εποχής, θα τα μαγειρέψουν παρέα με τους σεφ μας και θα τα γευτούν σε ένα πανέμορφο και καταπράσινο τοπίο με θέα που φτάνει μέχρι τη θάλασσα.

Πόσο μεγάλο ρόλο παίζει η γαστρονομία στην επιτυχία ενός ξενοδοχειακού project και στην ικανοποίηση του σύγχρονου επισκέπτη;

Θεωρώ κυρίαρχο ρόλο. Η γαστρονομία αποτελεί κατά την άποψή μου βασικό κομμάτι της φιλοξενίας, αλλά και μεγάλο ζητούμενο του σύγχρονου επισκέπτη. Εμείς στο Ποσειδώνιο έχουμε χτίσει τη φιλοσοφία μας γύρω από τις γεύσεις της Ελλάδας, την ποιότητα των πρώτων υλών που προμηθευόμαστε από το Μποστάνι μας και τοπικούς παραγωγούς των Σπετσών και της Αργολίδας και τη γαστρονομική εμπειρία στα εστιατόρια μας η οποία συμβάλλει στο ολοκληρωμένο hospitality experience που βιώνει ο επισκέπτης στο ξενοδοχείο μας.

Ποια είναι κατά τη γνώμη σας η «νέα εποχή της πολυτέλειας» για την οποία ακούμε διαρκώς, ιδίως μετά τον Covid;

Η περίοδος του Covid, μέσα σε όλα τα άλλα, ήταν και μια περίοδος «αποκάλυψης» και «ανακάλυψης». Η νέα εποχή της πολυτέλειας, όπως την αναφέρετε, που αναδύθηκε μέσα από αυτή τη διετία έγκειται κατά την άποψή μου στην ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών και την πραγματικά προσωποποιημένη φροντίδα του επισκέπτη. Ο ταξιδιώτης αναζητά πλέον να ικανοποιήσει τα «θέλω» του χωρίς εκπτώσεις, τα οποία φαίνεται να έχουν μετακινηθεί προς τις wellbeing εμπειρίες, την αυθεντική γνωριμία με τον προορισμό, τον υπεύθυνο τουρισμό και τις αποδράσεις που θα τον κάνουν να νιώσει γεμάτος. Μετά από όλα όσα ζήσαμε, κανείς δεν θέλει να χάνει πλέον ούτε στιγμή.

Το αρχικό Ποσειδώνιο λειτουργούσε 12 μήνες το χρόνο. Πόσο πιθανό είναι να το κατορθώσετε αυτό σήμερα και ποιες κινήσεις γίνονται προς αυτήν την κατεύθυνση;

Οι Σπέτσες, αν μη τι άλλο, είναι ένας προορισμός που ευνοεί τη 12μηνη λειτουργία του ξενοδοχείου, κυρίως λόγω της εύκολης πρόσβασης, αν και το operational κομμάτι είναι μια ιδιαιτέρως απαιτητική εξίσωση. Στόχος μας είναι να επιμηκύνουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τη σεζόν, προσελκύοντας κόσμο στο νησί όλο το χρόνο μέσω μιας πληθώρας δράσεων και πρωτοβουλιών με πολιτιστική και αθλητική χροιά, αλλά και μέσω σταθερών συνεργασιών με luxury providers στις βασικές feeder αγορές μας από το εξωτερικό.

Ποια πιστεύετε πως είναι τα βασικά βήματα ώστε να μπορέσει η Ελλάδα να έχει 12μηνο τουρισμό και εκτός Αθηνών;

Κατά την άποψη μου θα πρέπει να ενισχυθούν οι υποδομές, να διευκολυνθούν οι συνδέσεις και οι προσβάσεις και να εμπλουτιστούν οι αφορμές για να επισκεφθεί κανείς τους τόσους πανέμορφους προορισμούς της Ελλάδας καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Οι μεμονωμένες ιδιωτικές πρωτοβουλίες θα πρέπει να γίνουν κεντρικές και συντονισμένες, ώστε να αναδειχθούν και οι χειμερινές επιλογές που θα μπορέσουν να κρατήσουν ζωντανή την κίνηση 12 μήνες το χρόνο.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ