TECH

Επιστήμονες δημιούργησαν χρονικούς κρυστάλλους

ΜΙΤ

Οι κρύσταλλοι αποτελούν μοριακές δομές που επαναλαμβάνονται στο χώρο. Τώρα, δύο ομάδες από επιστήμονες έχουν ανακαλύψει την επανάληψη των κρυσταλλικών δομών στο χρόνο.

Οι «χρονικοί κρύσταλλοι» παρουσιάζονται στο ακαδημαϊκό έντυπο «Physical Review Letter» και αποτελούν νέο είδος ύλης, σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζουν οι ερευνητές στη δημοσίευση.

Για τη δημιουργία τους, ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μέριλαντ ένωσαν δέκα άτομα του στοιχείου υττέρβιο και τα βομβάρδισαν με δύο λέιζερ, για να τα διατηρήσουν εκτός ισορροπίας. Παρά το γεγονός ότι τα άτομα σχημάτισαν μία δομή, ο κρύσταλλος που σχημάτισαν παρέμεινε σε κίνηση και σε κατάσταση εντροπίας, παρά το γεγονός ότι δεν υπήρχε ενέργεια. Όπως ανέφερε ο επικεφαλής ερευνητής Norman Yao από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο επιστημονικό έντυπο EurekaAlert!, όλη η φυσική βασίζεται στη μελέτη ύλης, η οποία βρίσκεται σε κατάσταση ισορροπίας και η σύνθεση κρυστάλλων που βρίσκονται σε συνθήκες μη ισορροπίας, αποτελεί ένα σημαντικό κεφάλαιο για το μέλλον της φυσικής. «Αποτελεί μία νέα φάση για τη μελέτη της ύλης, αλλά την ίδια ώρα είναι κάτι πολύ συναρπαστικό. Ένα από τα πρώτα παραδείγματα ύλης σε συνθήκες μη-ισορροπίας».

Η ιδέα των χρονικών κρυστάλλων, εκείνης της μορφής ύλης που βρίσκεται σε κίνηση ακόμη και σε συνθήκες απουσίας ενέργειας, προτάθηκε για πρώτη φορά από τον βραβευμένο με Νόμπελ Φυσικό, Frank Wilczek, το 2012.