ΑΠΟΨΕΙΣ

Πιερρακάκης στο CNN Greece: Η τριτοβάθμια εκπαίδευση πρέπει να συνομιλεί με το σήμερα και το αύριο

Πιερρακάκης στο CNN Greece: Η τριτοβάθμια εκπαίδευση πρέπει να συνομιλεί με το σήμερα και το αύριο

Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής

EUROKINISSI / ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

«Το πανεπιστήμιο αλλάζει» και αλλάζει ολιστικά με το σχέδιο νόμου που ήδη συζητείται και θα τεθεί σε ψηφοφορία από την ολομέλεια της Βουλής τις επόμενες ημέρες.

Ένα σχέδιο νόμου που η συντριπτική πλειοψηφία των άρθρων του – το 85% περίπου - αφορά στην ενδυνάμωση του Δημοσίου Πανεπιστημίου, με την ενίσχυση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, την αυτονόμηση του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου αλλά και τη διεθνοποίηση, την απογραφειοκρατικοποίηση, την ψηφιοποίηση και τη βελτίωση διαδικασιών οριζόντια για όλα τα δημόσια ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας.

Οι διατάξεις που αφορούν το Δημόσιο Πανεπιστήμιο ενσωματώνουν σε μεγάλο βαθμό προτάσεις που κατατέθηκαν από τη Σύνοδο των Πρυτάνεων, ενώ όπως έχω ήδη τονιστεί, το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού θα στηρίξει κάθε δημόσιο ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα με ανάλογες πρωτοβουλίες.

Παράλληλα, αυξάνοντας τη χρηματοδότηση για τα Δημόσια Πανεπιστήμια από τον Τακτικό Προϋπολογισμό κατά περίπου 50% από το 2019 και εξασφαλίζοντας χρηματοδοτικούς πόρους και από άλλες πηγές όπως το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ, ΣΔΙΤ για την ανέγερση φοιτητικών εστιών κ.λπ., τα δημόσια πανεπιστήμια θα λάβουν τα επόμενα χρόνια πρόσθετη χρηματοδότηση άνω του 1,5 δις ευρώ, αποκτώντας έτσι τα απαραίτητα εργαλεία για να χαράξουν τη δική τους στρατηγική και να γίνουν ακόμα πιο ανταγωνιστικά εντός Ελλάδας αλλά και στο εξωτερικό.

Την ίδια στιγμή με 29 άρθρα, το νομοσχέδιο διορθώνει μια διαχρονική εκπαιδευτική ανορθογραφία θέτοντας το πλαίσιο για την εγκατάσταση μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στη χώρα μας. Μια δυνατότητα που προβλέπεται από όλες τις χώρες του πλανήτη πλην της Ελλάδας. Το πλαίσιο εγκατάστασης και λειτουργίας, προέκυψε ύστερα από λεπτομερή σχεδιασμό και αποτελεί το πιο αυστηρό πλαίσιο ανάμεσα σε όλα κράτη μέλη της Ε.Ε..

Γιατί είναι απαραίτητο να προχωρήσουμε με αυτή την αλλαγή; Περισσότεροι από 40.000 νέες και νέοι μας σπουδάζουν εκτός Ελλάδας, ενώ διαθέτουμε μια ακαδημαϊκή διασπορά με λαμπρά μυαλά σε μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού. Έχει έρθει η ώρα να μεγιστοποιήσουμε τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες στη χώρα μας, ώστε να κρατήσουμε τα παιδιά μας εδώ αλλά και να υποδεχθούμε και φοιτητές από το εξωτερικό. Έχει έρθει η ώρα να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον ευκαιριών για όλους τους επιστήμονες της διασποράς προκειμένου να μπορούν να δραστηριοποιηθούν και να προσφέρουν στον τόπο τους.

Πεποίθησή μας στο ΥΠΑΙΘΑ είναι ότι τα δημόσια πανεπιστήμια και τα μη κερδοσκοπικά παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων μπορούν να συνυπάρξουν αρμονικά, συμβάλλοντας στην αναβάθμιση και στον επαναπροσδιορισμό της θέσης της χώρας μας στον παγκόσμιο ακαδημαϊκό χάρτη.

Τέλος, θα ήθελα να σταθώ στο εξής σημείο. Η χώρα μας δεν έχει την πολυτέλεια να χάσει άλλον πολύτιμο χρόνο. Πρέπει με συστηματική δουλειά και σχέδιο να προλάβουμε και να συμβαδίσουμε με τις εξελίξεις που συντελούνται σε παγκόσμιο επίπεδο. Έχουμε τις δυνατότητες να καταστήσουμε την Ελλάδα ένα περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης και εκεί πρέπει να στοχεύσουμε. Άλλες χώρες το έχουν καταφέρει – εμείς γιατί όχι;

Η τριτοβάθμια εκπαίδευση πρέπει να συνομιλεί με το σήμερα και το αύριο. Έχουμε χρέος απέναντι στις επόμενες γενιές, έχουμε χρέος να αφήσουμε τις μάχες του παρελθόντος πίσω μας και να προετοιμαστούμε για τις μάχες του μέλλοντος.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ