FOCUS

Α. Εϊουέιντα: Τουρισμός σήμερα, σημαίνει «συναισθηματικές εμπειρίες»

Α. Εϊουέιντα: Τουρισμός σήμερα, σημαίνει «συναισθηματικές εμπειρίες»

Η Ελλάδα τα πάει πολύ καλά στον τουρισμό αλλά θα μπορούσε και καλύτερα λέει ο κ. Άχμεντ Εϊουέιντα υπεύθυνος της Παγκόσμιας Τράπεζας για την πολιτιστική κληρονομιά και τον τουρισμό. Και αυτό το “καλύτερα” σχετίζεται με τη διαχείριση των δημοφιλών προορισμών της χώρας ώστε να μεγιστοποιήσουν το τουριστικό εισόδημα και να αποφύγουν τα προβλήματα που έχουν μεγάλες πόλεις της Ευρώπης με τον μαζικό τουρισμό.

Ο κ. Εϊουέιντα βρέθηκε πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη στο 8ο διεθνές συνέδριο του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού με θέμα το “Δρόμο του μεταξιού” ως τουριστικό προορισμό και μίλησε στο CNN Greece.

Από τη θέση σας, παρατηρείτε την τουριστική βιομηχανία σε όλο τον κόσμο. Ποιες είναι κατά τη γνώμη σας οι μεγαλύτερες προκλήσεις για τον τουρισμό;

Από την πλευρά των τουριστών, το να έχουμε υπεύθυνους τουρίστες. Καθώς ο αριθμός των τουριστών έχει φτάσει διεθνώς σε ύψη ρεκόρ - έχουμε ξεπεράσει το ένα δισεκατομμύριο – βλέπουμε ότι συμβάλλει αποφασιστικά στο ΑΕΠ και στις τοπικές οικονομίες και δημιουργεί θέσεις εργασίας για νέους και γυναίκες. Αλλά πιστεύω πως, από την πλευρά των τουριστών, θα πρέπει να γίνουμε περισσότερο ευαίσθητοι στις τοπικές κουλτούρες και παραδόσεις, να ξοδεύουμε περισσότερα στις τοπικές κοινωνίες ώστε να είμαστε πάντα καλοδεχούμενοι ως τουρίστες, να αγοράζουμε τοπικά προϊόντα, να δοκιμάζουμε την τοπική κουζίνα κτλ. Έτσι θα ξοδεύουμε σαν τουρίστες απευθείας σε αυτές τις μικρές κοινωνίες και να βοηθούμε στην ανάπτυξή τους.

Από την πλευρά των τουριστικών προορισμών νομίζω ότι χρειάζεται περισσότερη δουλειά στην διαχείριση των προορισμών αυτών. Ειδικά στις περιπτώσεις όπου η ανάπτυξη στον τουρισμό είναι πάνω από 5%, θα πρέπει να χτυπά για εμάς ένα συναγερμός και να έχουμε έτοιμο ένα αυστηρό πρόγραμμα διαχείρισης προορισμών για να εξασφαλίζουμε ότι οι προορισμοί αυτοί θα είναι βιώσιμοι, ανταγωνιστικοί και ανθεκτικοί και αυτό περιλαμβάνει και τα ζητήματα ασφαλείας.

Όπως όλοι γνωρίζουμε η Ελλάδα έχει ένα σημαντικό τουριστικό προϊόν να προσφέρει, οι αφίξεις κατέγραψαν ρεκόρ για τρίτη συνεχόμενη χρονιά και θα ήθελα να σας ρωτήσω πως μπορεί η Ελλάδα με αυτές τις επιδόσεις να επωφεληθεί από το σχέδιο του δρόμου του μεταξιού;

Η Ελλάδα έχει πολύ καλές επιδόσεις, οι αφίξεις είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο, το εισόδημα από τον τουρισμό είναι επίσης υψηλό και η χώρα καταφέρνει να προσελκύσει σημαντικά κομμάτια του εισερχόμενου τουρισμού όπως για παράδειγμα από την Ινδία με αφίξεις ρεκόρ.

Νομίζω ότι αυτό που μπορεί να κάνει επιπλέον είναι να διαχειριστεί αυτή την μεγάλη τουριστική ανάπτυξη έτσι ώστε κάποιοι προορισμοί όπως η Σαντορίνη ή η Αθήνα, να μην είναι προορισμοί μαζικού τουρισμού όπου θα έχουμε μείωση τόσο της τουριστικής δαπάνης όσο και της ικανοποίησης των τουριστών από τις προσφερόμενες υπηρεσίες. Αυτή είναι η προσέγγιση που έχουμε με τον Παγκόσμιο οργανισμό Τουρισμού και την UNESCO, πως δηλαδή θα διαχειριστούμε την αύξηση του τουρισμού, το οποίο βέβαια από μόνο του είναι κάτι θετικό, αλλά από την άλλη πλευρά έχει γίνει πρόβλημα για κάποιες ευρωπαϊκές πόλεις όπως θα έχετε διαπιστώσει.

Πως θα μετατρέψουμε την ιδέα του τουρισμού στο δρόμο του μεταξιού από θεωρία σε πράξη, σε εισόδημα και σε ανάπτυξη;

Ο δρόμος του μεταξιού έχει διαφορετικά τουριστικά προϊόντα να προσφέρει και όπως γνωρίζετε ο τουρισμός σήμερα περιστρέφεται γύρω από την έννοια τη εμπειρίας. Γύρω από τη μετατροπή του τουριστικού προορισμού σε μια συναισθηματική εμπειρία και ο δρόμος του μεταξιού είναι γεμάτος από τέτοιες εμπειρίες, υλική και άυλη κληρονομιά.
Αυτό που κάνουμε στην Παγκόσμια Τράπεζα για μια σειρά από χώρες στο δρόμο του μεταξιού είναι στοχευμένες παρεμβάσεις, επενδύσεις κεφαλαίων, για την βελτίωση των τουριστικών υποδομών, όλων των σημείων ενδιαφέροντος και των τουριστικών προϊόντων σε κάθε χώρα.

Στη συνέχεια, χτίζουμε τους θεσμούς που θα στηρίξουν την τουριστική ανάπτυξη, την ανάπτυξη του εργατικού δυναμικού, το μάρκετινγκ και την προώθηση, που θα κάνουν μια εκτίμηση της συμβολής που έχει ο τουρισμός και που θα στηρίξουν προγράμματα για τις ομάδες με χαμηλά εισοδήματα ώστε να συμβάλλουν αλλά και να επωφεληθούν από την ανάπτυξη στο δρόμο του μεταξιού.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ