Επιστήμονες ανακάλυψαν φάρμακο που «νίκησε» τον καρκίνο εγκεφάλου σε ποντίκια

AP Photo/Jeff Roberson

Μία νέα ανακάλυψη που μπορεί να φέρει την επανάσταση στην καταπολέμηση του καρκίνου, φαίνεται πως πέτυχαν επιστήμονες του Πανεπιστημίου Johns Hopkins.

Πρόκειται για φάρμακο υπό την μορφή τζελ που θεράπευσε το 100% των ποντικών με επιθετικό καρκίνο του εγκεφάλου, ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα που προσφέρει νέες ελπίδες σε ασθενείς που διαγνώστηκαν με γλοιοβλάστωμα, έναν από τους πιο θανατηφόρους και πιο κοινούς όγκους του εγκεφάλου στον άνθρωπο.
H μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «PNAS».

Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα Interesting Engineering: «Παρά τις πρόσφατες τεχνολογικές εξελίξεις, υπάρχει απόλυτη ανάγκη για νέες στρατηγικές θεραπείας», δήλωσε ο Honggang Cui, χημικός και βιομοριακός μηχανικός στο Johns Hopkins, που ηγήθηκε της έρευνας. «Πιστεύουμε ότι αυτό το τζελ θα είναι το μέλλον και θα συμπληρώσει τις τρέχουσες θεραπείες για τον καρκίνο του εγκεφάλου».

Η ομάδα του Cui συνδύασε ένα αντικαρκινικό φάρμακο και ένα αντίσωμα σε ένα διάλυμα φτιάχνοντας ένα τζελ, το οποίο τις μικροσκοπικές αυλακώσεις που απομένουν μετά την χειρουργική αφαίρεση ενός όγκου στον εγκέφαλο. Το τζελ μπορεί να φτάσει σε περιοχές, τις οποίες δε φθάνουν οι χειρουργοί και όπου τα τρέχοντα φάρμακα δυσκολεύονται να φτάσουν, για να σκοτώσουν τα καρκινικά κύτταρα που παραμένουν και να καταστείλουν την ανάπτυξη του όγκου. Τα αποτελέσματα δημοσιεύονται σήμερα στο Proceedings of the National Academy of Sciences.

Το τζελ φαίνεται επίσης να πυροδοτεί μια ανοσολογική απόκριση που το σώμα ενός ποντικιού παλεύει να ενεργοποιήσει μόνο του, όταν καταπολεμά το γλοιοβλάστωμα. Όταν οι ερευνητές προκάλεσαν εκ νέου επιζήσαντα ποντίκια με νέο όγκο γλοιοβλαστώματος, το ανοσοποιητικό τους σύστημα νίκησε μόνο του τον καρκίνο, χωρίς πρόσθετη φαρμακευτική αγωγή. Το τζελ φαίνεται όχι μόνο να αποκρούει τον καρκίνο, αλλά βοηθά στην ανασύνδεση του ανοσοποιητικού συστήματος για να αποθαρρύνει την επανεμφάνιση όγκων με την ανοσολογική μνήμη, είπαν οι ερευνητές.

Ωστόσο, η χειρουργική επέμβαση είναι απαραίτητη για αυτήν την προσέγγιση, είπαν οι ερευνητές. Η εφαρμογή του τζελ απευθείας στον εγκέφαλο χωρίς χειρουργική αφαίρεση του όγκου είχε ως αποτέλεσμα 50% ποσοστό επιβίωσης.

Το πιο δύσκολο εμπόδιο στην έρευνα

«Η χειρουργική επέμβαση πιθανότατα ανακουφίζει μέρος αυτής της πίεσης και δίνει περισσότερο χρόνο στο τζελ για να ενεργοποιήσει το ανοσοποιητικό σύστημα για να καταπολεμήσει τα καρκινικά κύτταρα», είπε ο Cui.

Το διάλυμα γέλης αποτελείται από νημάτια μεγέθους νανο φτιαγμένα με πακλιταξέλη, ένα φάρμακο εγκεκριμένο από την FDA για καρκίνο του μαστού, του πνεύμονα και άλλων καρκίνων. Τα νήματα παρέχουν ένα όχημα για την παροχή ενός αντισώματος που ονομάζεται aCD47. Καλύπτοντας ομοιόμορφα την κοιλότητα του όγκου, το τζελ απελευθερώνει το φάρμακο σταθερά για αρκετές εβδομάδες και τα ενεργά συστατικά του παραμένουν κοντά στο σημείο της ένεσης.

Χρησιμοποιώντας αυτό το συγκεκριμένο αντίσωμα, η ομάδα προσπαθεί να ξεπεράσει ένα από τα πιο δύσκολα εμπόδια στην έρευνα για το γλοιοβλάστωμα. Το τζελ στοχεύει στα μακροφάγα, έναν τύπο κυττάρου που μερικές φορές υποστηρίζει την ανοσία αλλά άλλες φορές προστατεύει τα καρκινικά κύτταρα, επιτρέποντας την επιθετική ανάπτυξη του όγκου.

Εντυπωσιακά αποτελέσματα και ελπίδα

Τα αποτελέσματα που επιτεύχθηκαν με το νέο τζελ είναι μερικά από τα πιο εντυπωσιακά που έχει δει η ομάδα του Johns Hopkins, δήλωσε η Betty Tyler, συν-συγγραφέας και αναπληρώτρια καθηγήτρια νευροχειρουργικής στο Johns Hopkins School of Medicine.

Το νέο τζελ προσφέρει ελπίδα για μελλοντική θεραπεία γλοιοβλαστώματος επειδή ενσωματώνει αντικαρκινικά φάρμακα και αντισώματα, ένας συνδυασμός θεραπειών που οι ερευνητές λένε ότι είναι δύσκολο να χορηγηθεί ταυτόχρονα λόγω της μοριακής σύνθεσης των συστατικών.

«Αυτή η υδρογέλη συνδυάζει τόσο τη χημειοθεραπεία όσο και την ανοσοθεραπεία ενδοκρανιακά», είπε η Tyler. «Το τζελ εμφυτεύεται τη στιγμή της εκτομής του όγκου, γεγονός που το κάνει να λειτουργεί πολύ καλά».