ΕΛΛΑΔΑ

«Μάστιγα» η σπατάλη τροφίμων: 100 κιλά φαγητό πετά στα σκουπίδια κάθε Έλληνας ετησίως

«Μάστιγα» η σπατάλη τροφίμων: 100 κιλά φαγητό πετά στα σκουπίδια κάθε Έλληνας ετησίως
(EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ)

Περίπου εκατό κιλά τροφίμων πετά στα σκουπίδια ετησίως κάθε άτομο στα νοικοκυριά στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης, με την σπατάλη τροφίμων να αναδεικνύεται σε πανευρωπαϊκή μάστιγα, παρά το «φρένο» που έβαλε στο φαινόμενο αυτό η οικονομική κρίση.

Κατά μέσο όρο ο Ευρωπαίος πολίτης σπαταλά 173 κιλά τροφίμων ετησίως, ενώ πάνω από το 1/3 της παγκόσμιας παραγωγής τροφίμων σπαταλάται στα νοικοκυριά, τους αγρούς, τα εστιατόρια και τα σούπερ μάρκετ. Στην Ευρώπη των 28 εκτιμάται ότι περίπου 88 εκατομμύρια τόνοι αποβλήτων τροφών και τροφίμων παράγονται κάθε χρόνο. Η μεγαλύτερη πηγή είναι τα νοικοκυριά, σε ποσοστό 46,5%.

Πρόσφατη έρευνα του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου έδειξε πως τα ελληνικά νοικοκυριά πετούν στον κάδο των απορριμμάτων τρόφιμα, είτε γιατί έληξαν, είτε εξαιτίας κακού προγραμματισμού στην ποσότητα και τις μερίδες του μαγειρεμένου φαγητού. Μάλιστα, αν ψάξει κανείς στα σκουπίδια μιας ελληνικής οικογένειας, αυτά που θα βρει είναι κυρίως φρούτα, μαγειρεμένο φαγητό, λαχανικά, ψωμί και γαλακτοκομικά προϊόντα.

Η σπατάλη τροφίμων έχει και στην Ελλάδα πολλές αιτίες, οι οποίες κρύβονται στη συνήθεια, η οποία πηγάζει από τις οικονομικές, κοινωνικές, πολιτισμικές και γαστρονομικές συνθήκες κάθε περιοχής.

«Η συνήθεια, αλλά και οι αρχές της καλής φιλοξενίας, που θέλουν το τραπέζι να στρώνεται πλούσιο, ιδίως σε γιορτές. Κρύβονται επιπλέον στο γεγονός ότι δεν έχουμε συνηθίσει να προγραμματίζουμε το μενού όλης της εβδομάδας, να αξιοποιούμε τα περισσεύματα των γευμάτων για να φτιάξουμε νέα πιάτα, αλλά και να υπολογίσουμε σωστά τις μερίδες που χρειαζόμαστε. Τέλος, συχνά δεν γνωρίζουμε πώς να διαβάζουμε σωστά τις ετικέτες και συγκεκριμένα τις ημερομηνίες λήξης ή ανάλωσης κατά προτίμηση», τονίζει στην εφημερίδα Τα Νέα η Κάτια Λαζαρίδη, καθηγήτρια στη σχολή Περιβάλλοντος, Γεωγραφίας και εφαρμοσμένης Οικονομίας και αναπληρώτρια πρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Διεθνών σχέσεων στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο.

Σημειώνεται πως όταν η ετικέτα αναγράφει «ανάλωση έως…» αφορά νωπά προϊόντα και καλό είναι να τηρούμε την ημερομηνία. Η «ανάλωση κατά προτίμηση…», αφορά προϊόντα συνήθως μακράς διαρκείας που μπορούμε να τα καταναλώσουμε και μετά την ημερομηνία λήξης σε σύντομο βέβαια χρονικό διάστημα.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ