Επιστήμονες κατάφεραν να δημιουργήσουν ηλεκτρισμό από δάκρυα και σάλιο

Ιρλανδοί επιστήμονες ανακάλυψαν έναν νέο τρόπο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τις εκκρίσεις των ματιών μας αλλά και πολλών άλλων μελών του σώματός μας.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι αυτό συμβαίνει χάρη στο ένζυμο της λυσοζύμης, η οποία παράγει ηλεκτρισμό όταν βρίσκεται υπό πίεση.

Η λυσοζύμη, εντοπίζεται σε δάκρυα, σάλιο, γάλα, βλέννα και ασπράδια αυγών. Δουλειά της είναι να καταστρέφει το κυτταρικό τοίχωμα των βακτηρίων.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Limerick διαπίστωσαν ότι στην κρυσταλλωμένη της μορφή, με την κατάλληλη «χειραγώγηση», μπορεί να παράγει ηλεκτρικό φορτίο.

Με την εφαρμογή πίεσης σε μια μεμβράνη κρυστάλλων λυσοζύμης, συμπιεσμένη μεταξύ δύο γυάλινων πλακιδίων, η ομάδα μέτρησε την παραγωγή μιας μορφής ενέργειας, η οποία ονομάζεται πιεζοηλεκτρική, όπου ένα ηλεκτρικό φορτίο συσσωρεύεται σε απάντηση της εφαρμοζόμενης μηχανικής καταπόνησης.

Ο επικεφαλής ερευνητής Tofail Syed είπε: «Οι επιστήμονες μέχρι σήμερα προσπαθούσαν να κατανοήσουν την πιεζοηλεκτρική βιολογία χρησιμοποιώντας πολύπλοκες ιεραρχικές δομές όπως ιστούς, κύτταρα ή πολυπεπτίδια, αντί να ερευνήσουν απλούστερα θεμελιώδη δομικά στοιχεία.»

«Εικάζουμε ότι η λυσοζύμη μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί ως βιοαποικοδομήσιμη, πιεζοηλεκτρική και αντιμικροβιακή πρόσθετη ύλη -επίστρωση σε συμβατικά εμφυτεύματα», αναφέρουν οι ερευνητές στη μελέτη τους, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Applied Physics Letters.

Η λυσοζύμη ανακαλύφθηκε το 1921 από τον Alexander Fleming και παρεμποδίζει την είσοδο παθογόνων μικροοργανισμών στο ανθρώπινο σώμα.

Η λυσοζύμη χρησιμοποιείται σε παρασκευάσματα κατά των παθήσεων των ματιών, του ρινοφάρυγγα, των ούλων και στα εγκαύματα.