Το μυαλό σταματάει να παράγει κύτταρα στην ηλικία των 13

Pixabay

Το μυαλό μας τελικά ίσως και να ‘χει αναπτυχθεί πλήρως μέχρι την ηλικία των 13. Η δημιουργία νέων κυττάρων στον ιππόκαμπο, δηλαδή, τελειώνει πριν καν ενηλικιωθούμε, όπως αναφέρει τουλάχιστον νέα έρευνα του περιοδικού “Nature”.

Μέχρι προσφάτως, οι επιστήμονες υποστήριζαν πως ο ανθρώπινος ιππόκαμπος δημιουργεί νέα κύτταρα ή νευρώνες κατά τη διάρκεια της ενηλικίωσης. Βέβαια, δεν υπάρχει ομοφωνία στον χώρο της επιστήμης αναφορικά με το πόσα κύτταρα αποκτά ο ανθρώπινος εγκέφαλος κατά την ενηλικίωση. Μερικοί πιστεύουν πως εκατοντάδες νευρώνες δημιουργούνται κάθε μέρα, ενώ άλλοι επιλέγουν την εκδοχή κατά την οποία δημιουργούνται ελάχιστοι μετά την παιδική ηλικία.

Η δημιουργία νέων κυττάρων, ή αλλιώς νευρογένεση, είναι μία «εντυπωσιακή διαδικασία» σύμφωνα με τον Arturo Alvarez-Buylla, επικεφαλής συγγραφέας της νέας αυτής μελέτης και καθηγητής νευρολογικής χειρουργικής στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια.

Τι σημαίνει πραγματικά η έλλειψη νέων κυττάρων μετά τα 13;

«Απαιτείται η γέννηση κυττάρου, η μεταφορά του στο σωστό μέρος -διαδικασία που δεν είναι εύκολο στην πυκνή δομή του μυαλού- και έπειτα το κύτταρο πρέπει να βρει αρκετό χώρο για να αναπτυχθεί και να συνδεθεί με άλλα κύτταρα και ύστερα να συνεισφέρει με λειτουργικό τρόπο στο κύκλωμα» αναφέρει ο Buylla.

Οι νευρώνες δημιουργούνται από αρχέγονα κύτταρα. Οι «νεογέννητοι» νευρώνες είναι αρκετά σημαντικοί εφόσον έχουν διαφορετικές ιδιότητες από τους πιο αναπτυγμένους. Συγκεκριμένα, είναι άριστοι στη δημιουργία νέων συνδέσεων.

Για τη συγκεκριμένη μελέτη, οι επιστήμονες έψαξαν για αρχέγονα κύτταρα καθώς και για νέους νευρώνες σε 59 δείγματα ανθρώπινων ιστών του ιππόκαμπου. Οι ηλικίες ποικίλαν από εμβρυική εποχή έως και την εποχή της ενηλικίωσης.

Αυτό που ανακάλυψαν στα εμβρυικά δείγματα είναι πως μετά τις 22 εβδομάδες ζωής, η μετακίνηση των κυττάρων είχε μειωθεί. Ως την ηλικία του ενός έτους, υπήρχαν όλο και λιγότεροι νευρώνες που δεν είχαν αναπτυχθεί πλήρως. Σε δείγματα από ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας παρατηρηθήκαν ακόμη λιγότεροι νέοι νευρώνες. Η ηλικία των 13 ήταν η τελευταία που είχε νευρώνες όχι πλήρως αναπτυγμένους.

Τα δείγματα που προέρχονταν από ενήλικες, δεν είχαν κανέναν.

Τι σημαίνει όμως στην πραγματικότητα πως τα μυαλά μας δεν αποκτούν νέα κύτταρα μετά την ηλικία των 13;

Ο Buylla απάντησε με ερώτηση: «Τι θα σήμαινε εάν δημιουργούσαμε νευρώνες σε αυτό το μέρος του μυαλού;».

Μερικοί άνθρωποι πιστεύουν πως η διαδικασία της νευρογένεσης σημαίνει και την ζωτικότητα του μυαλού, όμως, κανείς δεν ξέρει εάν είναι αυτό το πραγματικό ζήτημα, σύμφωνα με τον επικεφαλής της μελέτης.

«Εάν το ενήλικο μυαλό περιλαμβάνει μερικά βλαστοκύτταρα που μπορούν να ενεργοποιηθούν ξανά, τότε θα συνείσφερε πραγματικά;» αναρωτιέται ο Buylla συμπληρώνοντας πως ίσως ναι, αλλά ίσως και όχι.

Πληροφορίες από CNNi / Your brain stopped making new cells at age 13, study claims