«Ο Σιδερένιος Δράκος του Λέντον»: Στο «φως» νέο είδος πτερόσαυρου

nature.com

Νέες λεπτομέρειες έρχονται στο φως για το απολίθωμα ενός μέχρι πρότινος άγνωστου πτερόσαυρου, γνωστού και ως «σαύρα που πετάει», που εντόπισε τυχαία ένας βοσκός προβάτων ονόματι Μπομπ Έλιοτ, στο Κουίνσλαντ της Αυστραλίας.

Οι ερευνητές που μελέτησαν το νέο είδος, το ονόμασαν Ferrodraco lentoni, ή «Σιδερένιο δράκο του Lenton», προς τιμήν του Graham "Butch" Lenton, δημάρχου του Winton -περιοχής του Κουίνσλαντ- ο οποίος πέθανε κάποιους μήνες μετά την ανακάλυψη του απολιθώματος στις αρχές του 2017.

Μια νέα λεπτομερής μελέτη, που περιγράφει το απολίθωμα, δημοσιεύτηκε την Πέμπτη στο περιοδικό Scientific Report. Ο πτερόσαυρος ηλικίας 96 εκατομμυρίων ετών έζησε ανάμεσα σε άλλους δεινόσαυρους.

Τα απολιθώματα πτερόσαυρων είναι σπάνια στην Αυστραλία και αυτό είναι μόλις το τρίτο του είδους του, που εντοπίζεται.

Τα άλλα δύο είχαν βρεθεί επίσης στο δυτικό Κουίνσλαντ.

Το απολίθωμα βρέθηκε σε έναν βραχώδη σχηματισμό, ο οποίος διαθέτει πολυάριθμα απολιθώματα δεινοσαύρων. Ο σχηματισμός αυτός λειτουργεί ως «χρονοκάψουλα» για τα απολιθώματα, αφού κάποτε ήταν λεκάνη θαλασσινού νερού που κάλυπτε μεγάλα τμήματα του Κουίνσλαντ.

Όταν ο Έλιοτ βρήκε το απολίθωμα στην όχθη ενός μικρού ρυακιού, το πήγε στο εργαστήριο του Μουσείου Αυστραλιανής Εποχής των Δεινοσαύρων.

Το απολίθωμα περιελάμβανε ένα μεγάλο μέρος της γνάθου, του κρανίου, των οκτώ οστών των άκρων, πέντε επιμέρους σπονδύλους και 40 απομονωμένα δόντια που έμοιαζαν με ακίδες, όλα πολύ καλά διατηρημένα.

Οι πτερόσαυροι ήταν σε θέση να πετάξουν σε ολόκληρες ηπείρους και τα απολιθώματά τους εντοπίστηκαν σε κάθε μία. Όπως απεικονίζονται και στις ταινίες "Jurassic Park", οι πτερόσαυροι ήταν τρομερά αρπακτικά.

«Με ένα άνοιγμα των πτερυγίων περίπου τεσσάρων μέτρων, το Ferrodraco αποτελούσε κορυφαίο αρπακτικό πριν από 96 εκατομμύρια χρόνια», δήλωσε η Adele Pentland, συγγραφέας της μελέτης και παλαιοντολόγος του Μουσείου Αυστραλιανής Εποχής των Δεινοσαύρων. «Εκείνη την περίοδο, η περιοχή Winton βρισκόταν στις νότιες ακτές μιας εσωτερικής θάλασσας, γύρω από τη σημερινή νότια ακτογραμμή της Βικτώρια».

Πρόκειται για μια σημαντική ανακάλυψη, αφού μέχρι πρότινος στην Αυστραλία είχαν βρεθεί μόνο θραύσματα από 15 διαφορετικούς πτερόσαυρους.

«Με συνολικά 30 διατηρημένα οστά, ή αλλιώς το 10% του σκελετού του Ferrodraco, ο αριθμός των οστών πτερόσαυρων που αναφέρθηκαν από την Αυστραλία έχει τριπλασιαστεί», ανέφερε.

Σε σύγκριση με άλλα δείγματα πτερόσαυρων, οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτά ανήκουν στην ορνιθοκεντρική ομάδα. Αυτοί οι πτερόσαυροι είναι γνωστοί από τη Βραζιλία και την Αγγλία.

Το απολίθωμα εκτίθεται τώρα στο μουσείο μαζί με έναν άλλο δεινόσαυρο από τον σχηματισμό του Winton, ένα μεγάλο, μοναδικό σαυρόποδο που ονομάζεται Savannasaurus elliottorum.

«Η περιοχή του Winton έχει παραγάγει την πλειοψηφία των απολιθωμάτων των μεγάλων δεινοσαύρων της Αυστραλίας, και επομένως η παρουσίαση ενός σημαντικού σκελετού πτεροσαυρου μαζί με τους γίγαντες με τους οποίους συνυπήρχε, είναι ένα τεράστιο μπόνους για την επιστήμη, την εκπαίδευση και τον περιφερειακό τουρισμό», δήλωσε ο David Elliott, συνιδρυτής του μουσείου που ανακάλυψε το απολιθωμένο Savannasaurus το 2005.

Scientists discovered a new partial skeleton of pterosaur and promptly named it 'Butch', By Ashley Strickland, CNN