TRAVEL

Brexit: Όλο και περισσότεροι Βρετανοί επιλέγουν το κάμπινγκ αντί τα ταξίδια

Brexit: Όλο και περισσότεροι Βρετανοί επιλέγουν το κάμπινγκ αντί τα ταξίδια
REUTERS/Dylan Martinez

Πριν από το περσινό δημοψήφισμα για το Brexit, ο Βρετανός Σκοτ ΜακΚρίντι πάσχιζε να γεμίσει το τουριστικό του κατάλυμα στις ακτές της νοτιοδυτικής Αγγλίας. Τώρα, οι εγκαταστάσεις του είναι πλήρεις με τους Βρετανούς να αποφεύγουν τα περισσότερο ακριβά ταξίδια στο εξωτερικό ύστερα από τη βουτιά της στερλίνας.

Αυτή η μεταστροφή στους 10 μήνες μετά την ψήφο υπέρ του Brexit αντανακλά μια αύξηση στη ζήτηση για εσωτερικό τουρισμό, με τους Βρετανούς καταναλωτές να αναζητούν τρόπους για να πιάσουν τόπο τα χρήματά τους καθώς ο αυξανόμενος πληθωρισμός μειώνει τα εισοδήματά τους, αναφέρει το Reuters σε ρεπορτάζ του.

Ο ΜακΚρίντι, μιλώντας στο πρακτορείο θυμάται τις ημέρες μετά το περυσινό δημοψήφισμα. «Το τηλέφωνό μου είχε ανάψει», δήλωσε στο Reuters. «Ήταν σαν κάποιος να γύρισε ένα διακόπτη. Ήμασταν κλεισμένοι για το υπόλοιπο καλοκαίρι και τώρα φέτος πρέπει να διώχνουμε κόσμο».

Ο λόγος για τον οποίο Βρετανοί και κάποιοι Ευρωπαίοι επιλέγουν τα 24 ξύλινα σπιτάκια στο Νιούτον Φέρερς, κάποτε ένα ήσυχο ψαροχώρι 370 χιλιόμετρα από το Λονδίνο, είναι ξεκάθαρος.

Το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος έπιασε τις χρηματοοικονομικές αγορές στον ύπνο, οδηγώντας κάποια στιγμή τη στερλίνα σε πτώση 20% έναντι του δολαρίου και 16% έναντι του ευρώ. Αυτό αύξησε γρήγορα το κόστος διακοπών στις ΗΠΑ και την ηπειρωτική Ευρώπη, που αποτελούν δημοφιλείς προορισμούς για τους Βρετανούς.

Έκτοτε, η στερλίνα έχει ανακτήσει μέρος των απωλειών της αλλά παραμένει σε επίπεδα περίπου 14% χαμηλότερα έναντι του δολαρίου και 8% έναντι του ευρώ, σύμφωνα με το πρακτορείο.

Περίπου 15 χιλιόμετρα πιο πέρα, ο Κρις Νταφ βιώνει μια αντίστοιχη αύξηση στη ζήτηση για το δικό του κατάλυμα, όπου προχωρά σε επενδύσεις για να αναβαθμίσει τις εγκαταστάσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν μια πισίνα και ένα γυμναστήριο. «Εάν μπορούσαμε, θα θέλαμε να επεκταθούμε», δήλωσε.

Η βρετανική οικονομία των 2,6 τρισεκ. δολαρίων εξέπληξε σχεδόν όλους που κάνουν προγνωστικά, αντιστεκόμενη στο αρχικό σοκ της ψήφου υπέρ του Brexit, κάτι στο οποίο αναφέρθηκε η πρωθυπουργός Τερέζα Μέι όταν προκήρυξε τις πρόωρες εκλογές για τις 8 Ιουνίου.

Ωστόσο, η εικόνα για τα επόμενα χρόνια φαίνεται πιο αδύναμη καθώς η υποχώρηση της στερλίνας αυξάνει το κόστος εισαγωγών. Με τον ετήσιο πληθωρισμό να οδηγείται προς το 3%, εκτός της αναιμικής αύξησης των μισθών, οι Βρετανοί γίνονται ολοένα και πιο προσεκτικοί στις δαπάνες τους – και όχι μόνο για διακοπές.

Οι λιανικές πωλήσεις αυξήθηκαν με τον βραδύτερο ρυθμό εδώ και σχεδόν μια δεκαετία τους τρεις πρώτους μήνες του 2017, σύμφωνα με τον Βρετανικό Συνεταιρισμό Λιανεμπορίου, και οι έρευνες δείχνουν ότι τα νοικοκυριά ανησυχούν ολοένα και περισσότερο για τις προοπτικές της οικονομίας.

Μεγάλες γερμανικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, που προσέλκυσαν νέους πελάτες στη Βρετανία κατά την παγκόσμια οικονομική κρίση λόγω των πολύ χαμηλών τιμών τους, καταγράφουν αύξηση στις πωλήσεις τους το 2017.

Τον περασμένο μήνα, η Τράπεζα της Αγγλίας υπέδειξε την αύξηση της ζήτησης για εσωτερικό τουρισμό ως μια ένδειξη του πώς προσαρμόζονται οι καταναλωτές.

Σύμφωνα με το τουριστικό πρακτορείο Visit England, το 63% των ενήλικων Βρετανών αναμένουν ότι θα περάσουν τις διακοπές τους στην Αγγλία το 2017, σε σχέση με 57% πέρυσι. Οι περισσότεροι θα στραφούν σε παραδοσιακούς προορισμούς στη Σκοτία, την Ουαλία και τη Βόρεια Ιρλανδία.

Η ιστοσελίδα κρατήσεων Pitchup.com, που ειδικεύεται σε διακοπές στο ύπαιθρο, λέει ότι παρατηρείται αύξηση 41% στις κρατήσεις από Βρετανούς μετά το δημοψήφισμα, ένα πολύ υψηλότερο ποσοστό σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Οι κρατήσεις για ξενώνες και μικρά καταλύματα έχουν αυξηθεί και σύμφωνα με τον ιδρυτή της Pitchup.com Νταν Γέιτς, αυτό σημαίνει ότι πολλοί θέλουν να αποφύγουν τις ακριβές λύσεις χωρίς να καταφύγουν στην επιλογή μιας σκηνής δεδομένου των ευμετάβλητων καιρικών συνθηκών που επικρατούν στη χώρα.

Οι Βρετανοί βέβαια δεν εγκατέλειψαν απότομα τα ταξίδια στο εξωτερικό. Για τους τρεις μήνες έως τον Ιανουάριο, τα επίσημα στοιχεία δείχνουν αύξηση 8% στον αριθμό των Βρετανών που επιλέγουν το εξωτερικό για τις διακοπές τους. Αυτό βέβαια ωχριά σε σχέση με την αύξηση κατά 22% στον αριθμό των ξένων τουριστών που έρχονται στη Βρετανία την ίδια περίοδο.

Τα στοιχεία υποδηλώνουν επίσης ότι οι Βρετανοί τουρίστες ξοδεύουν πιο επιφυλακτικά όσο βρίσκονται στο εξωτερικό, ενώ οι ξένοι που επισκέπτονται τη Βρετανία εκμεταλλεύονται την αδύναμη λίρα για να ξοδέψουν περισσότερα. Η εταιρία ειδών πολυτελείας Burberry ανακοίνωσε ότι στους έξι μήνες έως τα τέλη Μαρτίου καταγράφεται αύξηση 90% του αριθμού των Αμερικανών που κάνουν τις αγορές τους στη Βρετανία. Ένας από τους πιθανούς ευνοημένους του Brexit είναι η Merlin, η δεύτερη μεγαλύτερη στον κόσμο εταιρία μουσείων και ψυχαγωγικών πάρκων. Η εταιρία αναμένει ότι περισσότεροι τουρίστες θα επισκεφθούν τα αξιοθέατα που διαχειρίζεται, όπως το Μουσείο της Μαντά Τισό και το London Eye.

Ένας άνθρωπος που ελπίζει να ωφεληθεί είναι ο Αντριαν Κόπιν, ιδιοκτήτης του κάμπινγκ Mill Park στη νοτιοδυτική Αγγλία, όπου οι σκηνές νοικιάζονται για 10 λίρες (13 δολάρια) τη βραδιά. Καταγράφοντας ήδη σημαντική αύξηση στις κρατήσεις από Βρετανούς, περιμένει τώρα να δει αύξηση και στους επισκέπτες από την ηπειρωτική Ευρώπη. Το μόνο που χρειάζεται είναι καλός καιρός. «Εάν μπορούμε να έχουμε έξι με οκτώ εβδομάδες υπέροχου καιρού, τότε αυτό θα θέσει τις βάσεις και για τα επόμενα χρόνια», δήλωσε.