Φωτογραφίες κάτω από το νερό: Μυστικά και συμβουλές από τους κορυφαίους
Σήμερα ο καθένας μπορεί να γίνει φωτογράφος χάρις στον εξοπλισμό, τα κινητά τηλέφωνα και τις αντίστοιχες εφαρμογές. Όταν πρόκειται όμως για φωτογράφιση κάτω από το νερό, λίγοι είναι αυτοί που ξέρουν τι πραγματικά χρειάζεται για να απαθανατίσουν τον βυθό και τα πλάσματα που ζουν σε αυτόν.
Το CNN μίλησε με τους καλύτερους του είδους οι οποίοι αποκάλυψαν τα μυστικά τους και έδωσαν τις συμβουλές τους.
Ο Μπράιαν Σκέρι (Brian Skerry) έχει περάσει 10.000 ώρες κάτω από το βυθό παρέα με θαλάσσια πλάσματα και καρχαρίες. Τα τελευταία 18 χρόνια εργάζεται για το Νational Geographic και ταξιδεύει σε όλον τον κόσμο. Έχοντας περάσει τόσο χρόνο στη θάλασσα, ελπίζει με τις φωτογραφίες του να ευαισθητοποιήσει και άλλους ανθρώπους.
Αν έπρεπε να δώσεις μια συμβουλή για την τέλεια φωτογράφιση, ποια θα ήταν;
Υπομονή. Οι καλύτερες φωτογραφίες της άγριας φύσης σπάνια θα τραβηχτούν αμέσως μόλις βρεις την τοποθεσία σου. Πρέπει να παρακολουθείς και να μαθαίνεις τη συμπεριφορά των ζώων περιμένοντας την κατάλληλη στιγμή και τον σωστό φωτισμό.
Ποια κάμερα θα πρότεινες σε έναν αρχάριο δύτη;
Για έναν αρχάριο φωτογράφο θα πρότεινα σίγουρα μια αδιάβροχη DSLR. Αυτού του τύπου οι μηχανές επιτρέπουν στο χρήστη να έχει μεγάλη ευελιξία και δημιουργικότητα. Μπορεί κάποιος να μάθει πολλά από τη χρήση της. Ωστόσο, αν κάποιος δεν μπορεί να την αγοράσει, υπάρχουν και άλλες φωτογραφικε΄ς μηχανές στην αγορά που είναι αδιάβροχες και μπορούν να δώσουν καλά αποτελέσματα.
Έχεις αναρωτηθεί ποτέ γιατί το κάνεις αυτό;
Αρκετές φορές. Μια φορά είχα χαθεί για λίγο στην Ανταρκτική, κολυμπώντας σε -2 βαθμούς Κελσίου, όπου ο πάγος έφτανε σε πάχος 6 μέτρα. Δημιουργούσα μια ιστορία φωτογραφίζοντας φώκιες.
Ο πάγος διαρκώς άλλαζε θέση λόγω του ανέμου, κοίταξα πάνω και είδα ότι είχε σφραγιστεί η έξοδός μου. Βρήκα άλλο τρόπο να βγω στην επιφάνεια αλλά αναρωτήθηκα κάποια στιγμή γιατί το έκανα αυτό.
Στην πραγματικότητα έχω ζήσει εκπληκτικές στιγμές και μαγικές εμπειρίες και αυτά είναι που θα θυμάμαι πάντα.
Η Αντριάνα Μπάσκε (Adriana Basques) κατάγεται από τη Βραζιλία και από το 1996 ασχολείται με τις καταδύσεις, έχοντας πάντα μαζί την κάμερά της. Από τότε ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο ενώ είναι και διευθύντρια ενός από τα μεγαλύτερα περιοδικά φυσικού περιβάλλοντος το «National Wildlife Federation». Φωτογραφίες της θα βρει κανείς σε μουσεία, βιβλία και ταινίες.
Ποιος είναι ο αγαπημένος σου υποθαλάσσιος προορισμός όπου και ξέρεις ότι θα τραβήξεις εκπληκτικά πλάνα;
Εξαρτάται από το τι αναζητώ εκείνη την περίοδο. Η άγρια φύση και τα μεγάλα πλάσματα, θεωρώ, αποτελούν το πιο δύσκολο εγχείρημα. Αν και οι κοραλλιογενείς ύφαλοι είναι σπάνιοι, σε μέρη όπως τα νησιά Φίτζι και η Ινδονησία μπορεί κάποιος να τραβήξει εκπληκτικές εικόνες.
Μια συμβουλή για την τέλεια φωτογραφία
Αρχικά, να είσαι εξαιρετικός δύτης. Αυτό είναι το σημαντικότερο.
Τι φωτογραφική μηχανή θα πρότεινες σε έναν αρχάριο;
Το πιο απλό είναι να ξεκινήσει κάποιος με μια αδιάβροχη κάμερα, υπάρχουν πολλές στην αγορά. Σίγουρα δεν παρέχουν χαρακτηριστικά και δυνατότητες όπως οι SLR, ωστόσο ορισμένες είναι εξαιρετικές.
Στα πρώτα στάδια εκπαίδευσης δεν θεωρώ απαραίτητο να δαπανήσει κάποιος πολλά χρήματα καθώς δεν έχει την εμπειρία να τη χρησιμοποιήσει στο 100%.
Ωστόσο, όταν βελτιώσει το επίπεδό του, και θέλει να επενδύσει σε μια DSLR, θα είναι ένα τεράστιο βοήθημα για να οδηγηθεί προς τη σωστή κατεύθυνση της υποθαλάσσιας φωτογράφισης.
Η φωτογραφία σου, με τίτλο «Big Mouth» είναι πιθανόν η πιο διάσημη. Πώς κατάφερες να τραβήξεις κάτι τόσο εκπληκτικό;
Το να γνωρίζεις τη συμπεριφορά των ζώων είναι πολύ σημαντικό. Ήθελα να πετύχω κάτι πρωτότυπο. Περίμενα τον φαλαινοκαρχαρία να αναδυθεί στην επιφάνεια όπου είχαμε ρίξει ψάρια. Τοποθέτησα την κάμερα κοντά στο στόμα του ενώ πίσω βρισκόταν ένα αλιευτικό. Όλα έγιναν τόσα γρήγορα που μπόρεσα να έχω μόνο μια λήψη. Μάλιστα, στην αρχή νόμισα ότι δεν είχα τραβήξει τίποτα καθώς ο καρχαρίας ακουμπούσε τον φακό μου.
Ο Ντέιβιντ Φλίθαμ (David Fleetham) είναι ένας από τους πιο γνωστούς φωτογράφους του είδους και οι φωτογραφίες του φιλοξενήθηκαν σε περισσότερα από 200 εξώφυλλα περιοδικών και σε συλλογές 50 χωρών.
Ποια είναι η πιο δύσκολη κατάσταση που μπορεί κάποιος να αντιμετωπίσει στην υποβρύχια φωτογράφιση;
Αρχικά, δεν ξέρεις ποτέ τι θα συναντήσεις στο βυθό. Πάντα πρέπει να έχεις έτοιμη την κάμερα και τον εξοπλισμό. Όταν καταδύεσαι, έχεις περίπου μια ώρα μέχρι να σου τελειώσει το οξυγόνο. Σε αυτόν τον χρόνο πρέπει να προλάβεις να τραβήξεις τις εικόνες για τις οποίες βουτάς.
Μια συμβουλή που θα έδινες;
Κυνήγησε την εικόνα που θέλεις. Δες την στην πίσω οθόνη για να είσαι σίγουρος τι έχεις απαθανατίσει, συνέχισε με το ίδιο θέμα αλλάζοντας γωνίες. Μην ψάχνεις διαφορετικά πράγματα. Βρες ένα σημείο και δούλεψε σε αυτό.
Ποιο είναι το μυστικό στο να γίνεις γνωστός και η δουλειά σου να βρίσκεται σε εξώφυλλα περιοδικών;
Αποφασιστικότητα. Πιο παλιά μάλιστα, έπρεπε να στέλνεις μια-μια τις φωτογραφίες για να δουν τη δουλειά σου. Σήμερα υπάρχουν τα μέσα δικτύωσης όπου όλος ο κόσμος μπορεί να δει τι κάνεις και να σε γνωρίσει καλύτερα.