ΕΛΛΑΔΑ

«Σήμα» Μητσοτάκη για βαριές καμπάνες στους εμπρηστές - Ποιες ποινές προβλέπονται, τι ισχύει

«Σήμα» Μητσοτάκη για βαριές καμπάνες στους εμπρηστές - Ποιες ποινές προβλέπονται, τι ισχύει
Φωτογραφία από την πρόσφατη φωτιά στη Νέα Αγχίαλο EUROKINISSI

Το σχόλιο του Κυριάκου Μητσοτάκη για τους εμπρηστές και τον «αμείλικτο πέλεκυ της Δικαιοσύνης» κατά τη διάρκεια της καθιερωμένης του συνάντησης με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου την περασμένη Πέμπτη δίνει το «σήμα» για αλλαγές στη νομοθεσία μέσα στο επόμενο διάστημα.

Την ώρα που η χώρα μαστίζεται από τις πυρκαγιές και ενώ η κλιματική αλλαγή έχει ήδη αρχίσει να αλλάζει δραματικά το τοπίο στην Μεσόγειο, ο πρωθυπουργός έστειλε ένα ξεκάθαρο μήνυμα, που δείχνει και τις προσθέσεις του για το επόμενο διάστημα: η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε αλλαγές που θα έχουν πραγματική αποτρεπτική ισχύ για όσους με δόλο ανάβουν φωτιές.

Οι αλλαγές αυτές θα έρθουν να συμπληρώσουν τις τροποποιήσεις που είχαν ήδη γίνει στη νομοθεσία το 2021, επί της υπουργίας του Κώστα Τσιάρα.

Τι προβλέπεται

Το 2021 η κυβέρνηση προχώρησε σε στοχευμένες ρυθμίσεις με σειρά τροποποιήσεις που στόχο, είχαν, μεταξύ άλλων, την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και των δασών.

Ειδικότερα με το άρθρο 46 του ν. 4855/2021 (που τροποποίησε τις διατάξεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας), προβλέφθηκε ότι το αδίκημα του εμπρησμού σε δάση τιμωρείται πλέον ως κακούργημα σε όλες του τις μορφές, προκειμένου να αντιμετωπίζονται με αυστηρότητα οι συνήθως εμπνεόμενες από επιδίωξη οικονομικού κέρδους, συμπεριφορές.

Η εν λόγω νομοθετική ρύθμιση προέκυψε ως επιτακτική ανάγκη, μετά την υποβάθμιση του αδικήματος του εμπρησμού δασών από κακούργημα σε πλημμέλημα στην βασική του μορφή με το νέο Ποινικό Κώδικα (ν.4619/1-7-2019) και την εφιαλτική εμπειρία των πυρκαγιών του 2018 που κατέδειξε με τον πλέον εμφατικό τρόπο την υποχρέωση της πολιτείας για λήψη άμεσων μέτρων ως προς την αυστηρότερη τιμώρηση τέτοιων αξιόποινων συμπεριφορών.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η αυστηριοποίηση αυτή δεν περιορίστηκε μόνο στην προβλεπόμενη ποινή αλλά επεκτάθηκε και στην διεύρυνση του τρόπου τέλεσης του εν λόγω αδικήματος, καθώς για την κατάφαση του αξιοποίνου δεν απαιτείται πλέον να έχει πραγματωθεί ο κίνδυνος για τον άνθρωπο, ως ίσχυε με το νέο ΠΚ, αλλά αρκεί και η δυνατότητα να προκύψει.

Ακόμη, συμπεριλήφθηκε στην επιβαρυντική περίσταση της τέλεσης του εν λόγω αδικήματος και η περίπτωση που το αδίκημα είχε ως αποτέλεσμα μεγάλη οικολογική διατάραξη ή καταστροφή.

Επιπλέον, προβλέφθηκε η μοναδική ποινή της ισόβιας κάθειρξης στην περίπτωση κατά την οποία η πράξη του εμπρησμού σε δάση είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο ακόμα και ενός ατόμου, σε αντικατάσταση της προϊσχύουσας διάταξης με το νέο ΠΚ, που προέβλεπε την ποινή της κάθειρξης τουλάχιστον 10 ετών αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο ενός ατόμου και την δυνητική επιβολή της ποινής της ισόβιας κάθειρξης σε περίπτωση που προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ατόμων.

Η ίδια διάκριση του εμπρησμού σε δάση ως έγκλημα βλάβης γίνεται και στην εξ αμελείας τέλεση του αδικήματος, που προβλέπεται στην παρ. 2 του άρθρου 265 του ΠΚ, για την τέλεση του οποίου δεν απαιτείται πλέον να έχει προκύψει ο κίνδυνος για τον άνθρωπο, αλλά αρκεί η δυνατότητα να προκύψει, ενώ αυξάνεται και το κατώτατο όριο της προβλεπόμενης ποινής από φυλάκιση (10 ημέρες έως 5 έτη) σε φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους.

Περαιτέρω, με το άρθρο 174 του ν.4855/2021 (ΦΕΚ Α 215/12.11.2021) συμπληρώθηκε ο κατάλογος των αναφερομένων κακουργημάτων του άρθρου 4 του ν.2225/1994 για τα οποία επιτρέπεται η άρση του τηλεφωνικού απορρήτου και με το κακούργημα του εμπρησμού σε δάση (άρθρο 265 του ΠΚ), ενώ με το άρθρο 21 του ν.4947/2022 επεκτάθηκε η δυνατότητα άρσης του τηλεφωνικού απορρήτου και στην εξ αμελείας τέλεση του αδικήματος του εμπρησμού σε δάση, προκειμένου να βοηθήσει στην άμεση εξιχνίαση των υποθέσεων εμπρησμού δασών και στην εξακρίβωση των δραστών τέτοιων εγκλημάτων, καθώς και να αποτρέψει τους δράστες από την τέλεση τέτοιων εγκλημάτων στο μέλλον.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ