FOCUS

Ο πόλεμος στην Ουκρανία εκτόξευσε κόστη και διάρκεια πτήσεων - Ο νέος αεροπορικός χάρτης

Ο πόλεμος στην Ουκρανία εκτόξευσε κόστη και διάρκεια πτήσεων - Ο νέος αεροπορικός χάρτης
(AP Photo/Matthias Schrader)

Στις πρώτες ημέρες της εισβολής στην Ουκρανία, η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Ρωσία έκλεισαν τον εναέριο χώρο μεταξύ τους – ένας εναέριος αποκλεισμός που παραμένει σε ισχύ από τότε.

Τώρα που η Κίνα έχει επανασυνδεθεί με τον κόσμο μετά από σχεδόν τρία χρόνια κλεισίματος των συνόρων εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, ορισμένοι στην ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία κάνουν λόγο για άνισους όρους ανταγωνισμού.

Κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψης στην Κίνα τον Απρίλιο, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν ανακοίνωσε ότι η Airbus με έδρα τη Γαλλία έκλεισε τεράστιες συμφωνίες στην Κίνα, καθώς οι δύο χώρες δεσμεύτηκαν να «επαναλάβουν τις αεροπορικές συνδέσεις σε προ-πανδημικά επίπεδα το συντομότερο δυνατό».

Ωστόσο, η αναβίωση αυτών των αεροπορικών συνδέσεων θα μπορούσε να είναι μια πολύ απλούστερη προοπτική για τις κινεζικές αεροπορικές εταιρείες από τις ευρωπαϊκές.

Μεγαλύτερες πτήσεις, περισσότερα καύσιμα

Όπως και άλλοι επιβάτες που πετούν με ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς στην Ασία, ο Μακρόν δεν ακολούθησε την ταχύτερη διαδρομή μεταξύ Γαλλίας και Κίνας – το αεροπλάνο του απέφυγε να πετάξει πάνω από τη Ρωσία τόσο για πολιτικούς λόγους όσο και για λόγους ασφαλείας.

Επειδή όμως το Πεκίνο και η Μόσχα εξακολουθούν να είναι φίλοι, οι άμεσες, ταχύτερες διαδρομές παραμένουν ανοιχτές στον ρωσικό εναέριο χώρο, απαιτώντας λιγότερα καύσιμα και φέρνοντας καλύτερα κέρδη.

«Το κλείσιμο του ρωσικού εναέριου χώρου για τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες ανάγκασε τους ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς να κάνουν παρακάμψεις, περιλαμβάνοντας περισσότερες νότιες πτήσεις προς την Ανατολική και Νοτιοανατολική Ασία», δήλωσε στο CNNi ο Λοράν Ντόνσεελ, διευθύνων σύμβουλος της Airlines for Europe (A4E).

«Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μεγαλύτερους χρόνους πτήσεων και αυτό προστέθηκε στα καύσιμα που χρησιμοποιούνται σε αυτές τις πτήσεις».

Η μεγαλύτερη ένωση αεροπορικών εταιρειών στην Ευρώπη, τα μέλη της A4E περιλαμβάνουν σημαντικούς παίκτες όπως η British Airways, η Air France, η KLM, η Lufthansa και η Finnair, των οποίων οι διαδρομές και οι χρόνοι πτήσεων επηρεάστηκαν από το κλείσιμο του ρωσικού εναέριου χώρου.

Η Finnair, η οποία δραστηριοποιείται σε έναν σημαντικό κόμβο αερομεταφορών στο Ελσίνκι, έχει πληγεί περισσότερο λόγω της γειτνίασής της με τη Ρωσία, σύμφωνα με τον Ντόνσεελ. Μια πτήση μεταξύ Ελσίνκι και Σιγκαπούρης έχει τώρα επιπλέον 1.400 χιλιόμετρα για διαπραγμάτευση.

Μεταξύ Ελσίνκι και Σεούλ, είναι επιπλέον 4.000 χιλιόμετρα μονής διαδρομής.

«Για να το θέσουμε αυτό σε ένα πλαίσιο, 1.400 χιλιόμετρα προσθέτουν 1,25 ώρες στην πτήση και 4.000 χιλιόμετρα προσθέτουν επτά ώρες σε ένα ταξίδι μετ' επιστροφής μεταξύ Ελσίνκι και Σεούλ», είπε ο Ντόνσεελ.

Αν και αυτό σίγουρα προκαλεί μεγαλύτερη ταλαιπωρία για τους επιβάτες, ο Ντόνσεελ πρόσθεσε ότι έχει επίσης εμπορικές επιπτώσεις.

«Αυτό θέτει τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες σε ανταγωνιστικό μειονέκτημα», είπε.

Απαιτήσεις απαγόρευσης

Ο Μπεν Σμιθ, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Air France-KLM το χαρακτήρισε «άδικο πλεονέκτημα» σε συνέντευξή του στη βρετανική εφημερίδα Financial Times που δημοσιεύθηκε στις 17 Φεβρουαρίου.

Ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών Κλεμέντ Μπον είπε στο CNNi στα τέλη Φεβρουαρίου ότι δεν έχει λάβει ακόμη επίσημες καταγγελίες από την Air France.

Επί του παρόντος, οι απευθείας πτήσεις της China Eastern από τη Σαγκάη διαρκούν 12 ώρες, ενώ η Air France, με την οποία συνεργάζεται μέσω της αεροπορικής συμμαχίας SkyTeam, διαρκεί 14 ώρες.

Ομοίως, η απευθείας πτήση από τη Φρανκφούρτη προς το Πεκίνο με τη γερμανική αεροπορική εταιρεία Lufthansa διαρκεί 11 ώρες, ενώ ο Κινέζος συνεργάτης της στην Star Alliance, η Air China, χρειάζεται μόνο εννέα ώρες.

Η Star Alliance αρνήθηκε να σχολιάσει αυτό το θέμα.

Ορισμένες δυτικές αεροπορικές εταιρείες έχουν εγκαταλείψει τα δρομολόγια προς την Ανατολική Ασία. Η Virgin Atlantic έθεσε επίσημο τέλος στη διαδρομή της από το Λονδίνο προς το Χονγκ Κονγκ τον Μάρτιο, μετά από σχεδόν 30 χρόνια υπηρεσίας, επικαλούμενη τον υλικοτεχνικό αντίκτυπο της παράκαμψης.

«Με βάση το ότι ο ρωσικός εναέριος χώρος παραμένει κλειστός, οι ώρες πτήσης Χίθροου – Χονγκ Κονγκ θα είναι περίπου 60 λεπτά μεγαλύτεροι και ο χρόνος πτήσης Χονγκ Κονγκ – Χίθροου θα είναι 1 ώρα και 50 λεπτά μεγαλύτερος από ό,τι πριν από το κλείσιμο του εναέριου χώρου», είπε η αεροπορική εταιρεία στο CNNi.

Ο ιδρυτής της Virgin Group, Ρίτσαρντ Μπράνσον εξέφρασε την υποστήριξή του για την απαγόρευση όλων των κινεζικών αερομεταφορέων να πετούν στο Ηνωμένο Βασίλειο μέσω του ρωσικού εναέριου χώρου σε συνέντευξή του στη βρετανική εφημερίδα The Telegraph στα τέλη του 2022.

Είπε στην εφημερίδα ότι οι αεροπορικές εταιρείες που πετούν πάνω από τη Ρωσία βοηθούσαν έμμεσα την πολεμική προσπάθεια του Κρεμλίνου.

Συνέπειες ασφάλειας

Ο ρωσικός εναέριος χώρος που συνορεύει με την Ουκρανία είναι κλειστός για όλες τις εμπορικές αεροπορικές εταιρείες από την έναρξη της εισβολής.

Ο Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EASA), στην τελευταία του ενημέρωση για τις ζώνες συγκρούσεων στις 16 Μαρτίου, ενημέρωσε επίσης ότι οι αεροπορικές εταιρείες που πετούν πάνω από τον εναέριο χώρο που διοικείται από τη Μόσχα θα πρέπει να είναι προσεκτικοί λόγω της «αυξημένης στρατιωτικής δραστηριότητας που μπορεί να περιλαμβάνει εκτοξεύσεις πυραύλων μεσαίου βεληνεκούς που διεισδύουν στον ελεγχόμενο εναέριο χώρο».

Ο κίνδυνος να πετάς κοντά σε ζώνες ενεργών συγκρούσεων επισημάνθηκε βάναυσα το 2014, όταν η πτήση MH17 της Malaysian Airline από το Άμστερνταμ προς την Κουάλα Λουμπούρ καταρρίφθηκε πάνω από την ανατολική Ουκρανία, σκοτώνοντας 298 άτομα.

Οι ερευνητές κατέληξαν αργότερα στο συμπέρασμα ότι ο πύραυλος που κατέρριψε το αεροπλάνο εκτοξεύτηκε από εκτοξευτή που ανήκε στην 53η ταξιαρχία αντιαεροπορικών πυραύλων της Ρωσίας.

Τα ευρωπαϊκά δρομολόγια της Κίνας δεν πετούν κοντά στον εναέριο χώρο της Ουκρανίας. Εισέρχονται ή αναχωρούν κυρίως από τον ρωσικό εναέριο χώρο πάνω από τη Βαλτική Θάλασσα, κοντά στην Αγία Πετρούπολη.

Το αν οι Κινέζοι ταξιδιώτες –ή οι επιβάτες που κατευθύνονται στο σκέλος της επιστροφής από την Ευρώπη– ανησυχούν για τους κινδύνους πτήσης μέσω οποιουδήποτε ρωσικού εναέριου χώρου μένει να φανεί.

Το CNNi επικοινώνησε με τις τρεις κύριες κρατικές κινεζικές αεροπορικές εταιρείες – την Air China, την China Eastern και την China Southern – για σχόλια.

Προς το παρόν, οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες δεν έχουν ακόμη επιστρέψει σε πλήρη δυναμικότητα πριν από την πανδημία. Για παράδειγμα, η China Southern Airlines, με βάση τη νότια πόλη Guangzhou, θα έχει ακόμα μόνο μία πτήση την εβδομάδα για τα δρομολόγιά της που συνδέουν το Guangzhou με το Παρίσι και τη Φρανκφούρτη για την καλοκαιρινή-φθινοπωρινή σεζόν του 2023, ενώ το επίπεδο πριν από την πανδημία ήταν μία πτήση ανά ημέρα.

Όμως, καθώς οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες επιστρέφουν σταδιακά στην κανονικότητα και ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζει να μαίνεται, οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες ενδέχεται να αντιμετωπίσουν πιο σκληρές προκλήσεις στα δρομολόγια μεταξύ Ευρώπης και Ανατολικής ή Νοτιοανατολικής Ασίας, δημιουργώντας μερικές ενδιαφέρουσες επιλογές για τους επιβάτες.

Επιμέλεια: Σπυριδούλα Σκούρα

Russia’s war on Ukraine redrew the map of the sky – but not for Chinese airlines By Xiaofei Xu, CNN

ΔΗΜΟΦΙΛΗ