Πώς οι άνθρωποι μπορούν να προκαλέσουν φονικούς σεισμούς

REUTERS/Jose Luis Gonzalez

Νέα δεδομένα στις αιτίες που προκαλούν τους ισχυρούς σεισμούς προσθέτει μια νέα επιστημονική μελέτη, σύμφωνα με την οποία, τα τελευταία 150 χρόνια η ανθρώπινη δραστηριότητα προκάλεσε σεισμική δραστηριότητα σε 730 σημεία του πλανήτη.

Αν και εδώ και χρόνια είναι γνωστό ότι ο άνθρωπος μπορεί να επηρεάσει τη σεισμική δραστηριότητα, οι ερευνητές, που δημοσίευσαν τη μελέτη τους στο Seismological Research Letters, με έκπληξη διαπίστωσαν ότι κάποιες φορές, η ανθρώπινη δραστηριότητα προκάλεσε δονήσεις ως κα 7,9 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ, αλλά και ότι ο αριθμός των σεισμών αυξάνεται σε κάποιες περιοχές του πλανήτη.

Οι σεισμοί που προκαλούνται από τον άνθρωπο μπορούν να αποδειχθούν εξίσου επικίνδυνοι, ακόμη και φονικοί, όπως και εκείνοι για τους οποίους «ευθύνεται» η φύση.

Ποια ανθρώπινη δραστηριότητα μπορεί να προκαλέσει σεισμό

Οι σεισμοί που προκαλούνται από τον άνθρωπο, παρατηρούνται συνήθως σε περιοχές με λίγη ή και καθόλου σεισμική δραστηριότητα. Οι περισσότεροι «φυσικοί» σεισμοί, σημειώνονται σε ρήγματα, στα σημεία που συγκλίνουν οι τεκτονικές πλάκες, ενώ εκείνοι που «πυροδοτούνται» από ανθρώπινη δραστηριότητα μπορούν να συμβούν πολύ μακριά από αυτές τις περιοχές.

Η πιο συχνή αιτία πρόκλησης σεισμικής δόνησης παγκοσμίως, είναι η εξόρυξη σε ορυχεία, καθώς διαπιστώθηκαν πολλοί σεισμοί σε 271 διαφορετικά σημεία του πλανήτη. Η μετακίνηση υλικών από τη γη, κατά τη διαδικασία της εξόρυξης σε ορυχεία, μπορεί να προκαλέσει αστάθεια, η οποία με τη σειρά της μπορεί να οδηγήσει σε ξαφνικές καταρρεύσεις οι οποίες μπορούν να «πυροδοτήσουν» σεισμούς.

183115901

Πηγή:EPA/ALROSA PRESS SERVICE

Σύμφωνα με τη μελέτη, πολλαπλοί σεισμοί και μάλιστα ιδιαίτερα φονικοί, που έγιναν σε 167 σημεία, προκλήθηκαν κατά τη διάρκεια εργασιών κατασκευής φραγμάτων ταμιευτήρων νερού.

Το 2008, περίπου 80.000 άνθρωποι πέθαναν ή «εξαφανίστηκαν», από τον σεισμό των 7,9 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ που σημειώθηκε στην κινεζική επαρχία Σετσουάν. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι η ισχυρότατη δόνηση προκλήθηκε από το βάρος 320 εκατομμυρίων τόνων νερού, που είχε συλλεχθεί στην δεξαμενή Zipingpu, που είναι χτισμένη πάνω από ένα πολύ γνωστό ρήγμα.

64353051

Πηγή: EPA/WU HONG

Στις ΗΠΑ η συζήτηση για τους σεισμούς που προκαλεί η ανθρώπινη δραστηριότητα εστιάζει στην εξόρυξη πετρελαίου και φυσικού αερίου. Σύμφωνα με U.S. Geological Survey, η εξόρυξη μπορεί να προκαλέσει σεισμική δραστηριότητα, τόσο άμεσα από τη διαδικασία όσο και έμμεσα από την διάθεση των υγρών αποβλήτων που προκύπτουν και η οποία είναι τόσο ισχυρή που μπορεί να σπάσει ακόμη και βράχους.

97908811

Πηγή:EPA/ALEJANDRO ERNESTO

Οι ερευνητές εντόπισαν 29 σημεία στα οποία σημειώθηκαν σεισμοί από τη διαδικασία εξόρυξης, 36 στα οποία οι σεισμοί σημειώθηκαν από την διάθεση υγρών αποβλήτων, και 12 όπου σημειώθηκαν δονήσεις από «απροσδιόριστη» διάθεση υγρών αποβλήτων. Αναφέρουν μάλιστα ως παράδειγμα την περίπτωση της Οκλαχόμα, μια περιοχή γεωλογικά «ήρεμη», ωστόσο κάθε χρόνο σημειώνονται εκατοντάδες μικροί σεισμοί που συνδέονται με τις εργασίες εξόρυξης που γίνονται εκεί.

Πέραν των εξορύξεων, οι σεισμοί μπορεί να προκληθούν και από πυρηνικές εκρήξεις, με τους ερευνητές να έχουν εντοπίσει 22 τέτοιες περιπτώσεις. «Όλες οι ανθρωπογενείς εργασίες παράγουν δυνάμεις που επηρεάζουν τη γη», τόνισε ο Miles Wilson, γεωφυσικός από το πανεπιστήμιο του Durham.