ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Εστίαση: «Καίει» τις επιχειρήσεις το λειτουργικό κόστος - Το νέο «αγκάθι» από τα μη αλκοολούχα ποτά

Εστίαση: «Καίει» τις επιχειρήσεις το λειτουργικό κόστος - Το νέο «αγκάθι» από τα μη αλκοολούχα ποτά
INTIME

Την ίδια στιγμή που η αύξηση του λειτουργικού κόστους – έως και κατά 44% σε σχέση με πέρσι - «καίει» τις επιχειρήσεις της εστίασης, νέο «πονοκέφαλο» για τον κλάδο αποτελεί η αύξηση του ΦΠΑ στα μη αλκοολούχα σερβιριζόμενα ποτά.

Συγκεκριμένα από την 1η Ιανουαρίου για τα σερβιριζόμενα μη αλκοολούχα ποτά (χυμοί, ροφήματα) εφαρμόζεται συντελεστής ΦΠΑ 24%. Αντίθετα ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ 13% ισχύει για καφέ, κακάο, τσάι, χαμομήλι και λοιπά αφεψήματα έως και την 30η Ιουνίου 2024. Στο 13% παραμένει ο ΦΠΑ και στα μη αλκοολούχα ποτά εφόσον όμως παραδίδονται σε «πακέτο» και δεν καταναλώνονται σε «τραπέζι» στο κατάστημα.

Οι επαγγελματίες της εστίασης, βλέπουν την αύξηση του ΦΠΑ στα μη αλκοολούχα ποτά ως μία επιπλέον επιβάρυνση που ήρθε να προστεθεί σε εκείνη που δέχονται ήδη από την αύξηση του κόστους των πρώτων υλών και της ενέργειας. Με δεδομένο, μάλιστα, όπως επαναλαμβάνουν στελέχη του κλάδου ότι περιθώρια για περαιτέρω απορρόφηση των αυξήσεων από πλευράς των επιχειρήσεων δεν υπάρχουν και ενώ ήδη η κατανάλωση στα καταστήματα εστίασης εμφανίζεται μειωμένη.

Είναι ενδεικτικά όσα είχε επισημάνει στο CNN Greece o πρόεδρος της ΠΟΕΣΕ, Γιώργος Καββαθάς εξηγώντας πως ενώ το κόστος για τις επιχειρήσεις του κλάδου έχει αυξηθεί μεσοσταθμικά κατά 44%οι ανατιμήσεις στις οποίες έχει προχωρήσει έως τώρα κατά μέσο όρο η εστίαση, φτάνουν το 12-15%. Αυτό σημαίνει, πως το υπόλοιπο ποσοστό τη αύξηση έχει απορροφηθεί από τις επιχειρήσεις. Μετά τη νέα επιβάρυνση πάντως που έρχεται πλέον για μη αλκοολοούχα ποτά, τα στελέχη της εστίασης δεν αποκλείουν να ακολουθήσουν αυξήσεις στις τιμές για τους καταναλωτές, όσο μάλιστα, ταυτόχρονα, οι τιμές στα τρόφιμα που αποτελούν τις βασικές πρώτες ύλες παραμένουν σε υψηλά επίπεδα.

Οι γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς πάντως, που αποτελούν παραδοσιακά μία καλή περίοδο για την εστίαση, έφεραν μία «ανάσα» στον κλάδο, με τους εκπροσώπους του, να περιγράφουν μία καλή εικόνα όσον αφορά στην κίνηση στα καταστήματα. Ο προβληματισμός τους ωστόσο για τους προσεχείς μήνες και ενώ η εορταστική περίοδος έχει πλέον ολοκληρωθεί, παραμένεις έντονος, την ίδια στιγμή μάλιστα που ένα σημαντικό ποσοστό επιχειρήσεων αντιμετωπίζει προβλήματα με ληξιπρόθεσμες οφειλές ή διαθέτει χαμηλά ταμειακά διαθέσιμα.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ