ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Το πρώτο ηλιακό SUV στον κόσμο λύνει ένα βασικό πρόβλημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Το πρώτο ηλιακό SUV στον κόσμο λύνει ένα βασικό πρόβλημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Το ηλεκτρικό SUV Stella Terra διέσχισε το Μαρόκο διανύοντας περισσότερα από 1.000 χιλιόμετρα, τροφοδοτούμενο εξ ολοκλήρου από τον ήλιο STE/Bart van Overbeek

Τα αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές ρύπων γίνονται όλο και πιο δημοφιλή, αλλά η λειτουργία ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι σχεδόν αδύνατη σε μέρη με περιορισμένες υποδομές φόρτισης.

Το Stella Terra μπορεί να το αλλάξει αυτό. Πρόκειται για ένα SUV που χρησιμοποιεί ηλιακούς συλλέκτες στην κεκλιμένη οροφή του για τη φόρτιση της μπαταρίας του, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να διανύει μεγάλες αποστάσεις τροφοδοτούμενο εξ ολοκλήρου από τον ήλιο.

Κατασκευασμένο από μια ομάδα φοιτητών του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Αϊντχόβεν, «το πρώτο εκτός δρόμου ηλιακό όχημα στον κόσμο» θα μπορούσε να βοηθήσει στη σύνδεση απομακρυσμένων περιοχών «όπου οι δρόμοι είναι λιγότερο ανεπτυγμένοι και τα ενεργειακά δίκτυα δεν είναι τόσο αξιόπιστα», λέει ο Thieme Bosman, υπεύθυνος εκδηλώσεων της ομάδας.

Η ομάδα δοκίμασε το όχημα στο Μαρόκο στις αρχές του μήνα, διανύοντας περισσότερα από 1.000 χιλιόμετρα μεταξύ της βόρειας ακτής της χώρας και της ερήμου Σαχάρα στο νότο.

H αυτονομία της μπαταρίας του Stella Terra είναι περίπου 710 χιλιόμετρα σε δρόμους και 550 χιλιόμετρα εκτός δρόμουSTE/Bart van Overbeek

«Το Μαρόκο έχει μια τεράστια ποικιλία τοπίων και διαφορετικών επιφανειών σε αρκετά μικρή απόσταση», λέει ο Bosman, προσθέτοντας ότι το αυτοκίνητο δοκιμάστηκε «σε κάθε είδους επιφάνεια που θα μπορούσε να συναντήσει ένα τέτοιο όχημα».

Το SUV έχει τελική ταχύτητα 145 χιλιόμετρα την ώρα. Σε μια ηλιόλουστη μέρα, η αυτονομία της μπαταρίας του είναι περίπου 710 χιλιόμετρα σε δρόμους και περίπου 550 χιλιόμετρα εκτός δρόμου, ανάλογα με την επιφάνεια. Σε συνθήκες συννεφιάς, η ομάδα εκτιμά ότι η εμβέλεια μπορεί να είναι 50 χιλιόμετρα μικρότερη.

Ο Bosman σημείωσε ότι το όχημα στο ταξίδι αποδείχθηκε κατά ένα τρίτο πιο αποδοτικό από ό,τι αναμενόταν, και ότι ο ελαφρύς σχεδιασμός του το καθιστά λιγότερο επιρρεπές στο να κολλήσει σε δύσβατα εδάφη και καταπονεί λιγότερο την ανάρτησή του.

Ηλιακή καινοτομία

Τα ηλεκτρικά SUV είναι βαρύτερα από τα τυπικά ηλεκτρικά οχήματα και απαιτούν μεγαλύτερες και βαρύτερες μπαταρίες για την τροφοδοσία τους.

«Εκεί που η αγορά των SUV καινοτομεί σήμερα πάνω σε προηγούμενα μοντέλα, εμείς ξεκινάμε πραγματικά από το μηδέν και σχεδιάζουμε τα πάντα μόνοι μας», λέει ο Bosman. Η ελαχιστοποίηση του βάρους του οχήματος ήταν απαραίτητη και η ομάδα των 22 φοιτητών επικεντρώθηκε στο να κάνει κάθε στοιχείο εξαιρετικά αποδοτικό. Με βάρος μόλις 1.200 κιλά, το Stella Terra είναι περίπου 25% ελαφρύτερο από το ένα μεσαίου μεγέθους SUV.

Ο αεροδυναμικός σχεδιασμός μειώνει επίσης την αντίσταση και χρησιμοποιεί «ελαφριά και στιβαρά» σύνθετα υλικά για τη μείωση του βάρους, λέει ο Bob van Ginkel, τεχνικός διευθυντής του Stella Terra.

«Ένα από τα πλεονεκτήματα των ηλιακών συλλεκτών στην κορυφή είναι ότι μπορούμε να έχουμε μια πολύ μικρότερη μπαταρία επειδή φορτίζουμε κατά την οδήγηση», προσθέτει ο van Ginkel.

Τι γίνεται όμως σε ταξίδια μεγάλων αποστάσεων, που ο οδηγός πρέπει να κάνει διάλειμμα ή να κοιμηθεί; Στην περίπτωση αυτή τα καθίσματα αναδιπλώνονται πλήρως για να δημιουργήσουν κρεβάτι ενώ οι ηλιακοί συλλέκτες μπορούν να επεκταθούν για να μεγιστοποιήσουν τη φόρτιση, λειτουργώντας παράλληλα και ως τέντα για σκιά. Πρόκειται για ιδέα βασισμένη από ένα ηλιακό τροχόσπιτο που κατασκευάστηκε προηγουμένως στο πανεπιστήμιο.

To Stella Terra με πλήρως ανεπτυγμένους τους ηλιακούς συλλέκτες του σε ένα διάλειμμα από την οδήγησηSTE/Bart van Overbeek

Το εργαστήριο καινοτομίας αυτοκινήτων του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Αϊντχόβεν πειραματίζεται με οχήματα που λειτουργούν με ηλιακή ενέργεια για πάνω από μια δεκαετία, παράγοντας πρωτότυπα αυτοκίνητα που είναι συνήθως «πέντε έως 10 χρόνια μπροστά από την αγορά», λέει ο Bosman.

Από την ιδέα στη μαζική παραγωγή

Μια σημαντική πρόκληση είναι η μετατροπή του ιδεατού αυτοκινήτου σε αυτοκίνητο που μπορεί να παραχθεί μαζικά. Οι απόφοιτοι της πρώτης ομάδας φοιτητών του εργαστηρίου ανακοίνωσαν το 2022 ότι η εταιρεία τους Lightyear ξεκίνησε την παραγωγή ενός αυτοκινήτου εξοπλισμένου με ηλιακούς συλλέκτες. Στις αρχές του χρόνου η εταιρεία κατέθεσε αίτηση πτώχευσης, για να επανεκκινήσει μερικούς μήνες αργότερα και να επικεντρωθεί σε ένα νέο, φθηνότερο μοντέλο.

Ο Bosman και οι συμφοιτητές του ελπίζουν ότι η ιδέα τους για το SUV θα μπορούσε να παραχθεί μαζικά στο εγγύς μέλλον. «Στόχος μας είναι να εμπνεύσουμε όχι μόνο τους καθημερινούς ανθρώπους, αλλά και την αυτοκινητοβιομηχανία, τις Ford και Chrysler αυτού του κόσμου, να ξανασκεφτούν τα σχέδιά τους και να καινοτομήσουν ταχύτερα από ό,τι κάνουν σήμερα», λέει ο Bosman.

Με πληροφορίες από: ‘World’s first off-road solar SUV’ just drove across Morocco powered only by the sun by Rebecca Cairns and Mark Tutton, CNN

ΔΗΜΟΦΙΛΗ