ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

O master της αναγεννησιακής ζωγραφικής που ξέφυγε από τους πειρατές

O master της αναγεννησιακής ζωγραφικής που ξέφυγε από τους πειρατές
Οι άγριοι καιροί που έζησε ο Lippi έχουν κεντρίσει την περιέργεια του κόσμου της τέχνης, προσελκύοντας τους λάτρεις της νατουραλιστικής θρησκευτικής ζωγραφικής και των χαοτικών βιογραφιών. photo / Walters Art Museum / Gemäldegalerie

Ένας σημαντικός δάσκαλος της Αναγέννησης του 15ου αιώνα, ο Filippo Lippi έζησε μια ζωή τόσο άξια που θα μπορούσε κανείς να την κάνει ταινία και που η αναδρομική ματιά στο έργο του συχνά απασχολεί τον κόσμο της τέχνης.

Η καθιερωμένη πολιτιστική του αποτύπωση είχε ωθήσει τον Robert Browning να γράψει ένα ποίημα με τίτλο Fra Lippo Lippi, το οποίο για τις σχέσεις του Lippi με την τέχνη και την εκκλησία, και φυσικά είδε το έργο του να κρεμιέται σε μουσεία σε όλο τον κόσμο.

Μόνο κατά τη διάρκεια της ζωής του, τα υψηλά σημεία της καριέρας του περιλάμβαναν παραγγελίες τοιχογραφιών σε καθεδρικούς ναούς αλλά και μία απόδραση από πειρατές! Οι άγριοι καιροί που έζησε ο Lippi έχουν κεντρίσει την περιέργεια του κόσμου της τέχνης, προσελκύοντας τους λάτρεις της νατουραλιστικής θρησκευτικής ζωγραφικής και των χαοτικών βιογραφιών.

Γεννημένος στη Φλωρεντία, ο Lippi έμεινε ορφανός σε ηλικία μόλις δύο ετών. Η θεία του τον πήρε αρχικά αλλά στη συνέχεια τον έδωσε σε ένα μοναστήρι των Καρμελιτών όταν η συντήρησή του έγινε πολύ ακριβή. Εκεί διαμορφώθηκαν οι πιο βαθιές σχέσεις του με τη θρησκεία και γρήγορα έγινε δεκτός στην κοινότητα των καρμελιτών μοναχών ενώ σπούδαζε ζωγραφική.

Αφού είδε το έργο του Masaccio, άρχισε να σκιτσάρει περισσότερο. Ενώ η εκκλησία ήταν αρχικά υποστηρικτική - ο προηγούμενος του έδωσε ακόμη και την ευκαιρία να μάθει ζωγραφική - όταν εγκατέλειψε το μοναστήρι το 1432, η σχέση του με τους μοναχούς δεν πήγε καλά. Ξαφνικά βρέθηκε έξω από την εκκλησία αλλά δεν απελευθερώθηκε από τους όρκους του. Κατηγορούμενος για την εγκατάλειψη του τάγματος του, δήλωσε ότι είναι ο «φτωχότερος μοναχός της Φλωρεντίας» σε μια επιστολή της εποχής.

Ωστόσο, η τολμηρή απόφασή του να ασχοληθεί με την τέχνη ήταν χρήσιμη όταν απήχθη από πειρατές Barbary στη Νάπολη.

Όταν ο Lippi επέστρεψε στη Φλωρεντία, το σοκ της απαγωγής του έδωσε νέα δημοτικότητα. Η απαγωγή και τα βάσανα του στα χέρια των πειρατών τον έκαναν αγαπητό στον κόσμο κι έτσι είχε πολλές παραγγελίες για να ζωγραφίσει εκκλησίες. Το μόνο εμπόδιο ήταν ότι ο Cosimo de' Medici, ο αποτελεσματικός ηγεμόνας της Φλωρεντίας κατά την ιταλική Αναγέννηση, έπρεπε να τον φυλακίσει για να ολοκληρώσει…τον μύθο του.

Ο Lippi αρνήθηκε τις κατηγορίες του Cosimo για εγκατάλειψη του τάγματος των Καρμελιτών κι αποφάσισε να δραπετεύσει από το κελί του αφού έφτιαξε ένα σχοινί φτιαγμένο από τα σεντόνια του. Ο Lippi ήταν ένας αστικός μύθος στη εποχή του αλλά το έργο του ακόμη και σήμερα βρίσκεται στα πιο διάσημα μουσεία του κόσμου.

Ακόμη και ο θάνατός του καλύπτεται από μυστήριο μιας και λέγεται ότι κάποιος τον δηλητηρίασε.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ