ΤΑΞΙΔΙ ΚΟΣΜΟΣ

Κόμης Δράκουλας: O Βλαντ ο Παλουκωτής έκλαιγε κυριολεκτικά με δάκρυα αίματος

Ο Βλαντ o Παλουκωτής, ο πραγματικός Κόμης Δράκουλας, μπορεί να έπασχε από «αιμολακρία», μία πραγματική ασθένεια από την οποία κλαις κυριολεκτικά δάκρυα από αίμα. Φωτό: Public Domain/Wikimedia Commons

Μια νέα χημική ανάλυση του πρίγκιπα Βλαντ III του 15ου αιώνα, γνωστού και ως Βλαντ ο Παλουκωτής αποκάλυψε τις συνθήκες υγείας του τρομακτικού στρατιωτικού ηγέτη που πιθανότατα ενέπνευσαν τη δημιουργία του λογοτεχνικού χαρακτήρα βαμπίρ Κόμη Δράκουλα.

Η νέα μελέτη, που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο περιοδικό Analytical Chemistry, διαπίστωσε ότι ο Βλαντ πιθανότατα είχε δερματικές και αναπνευστικές παθήσεις και θα μπορούσε ακόμη και να κλάψει κυριολεκτικά με δάκρυα αίματος.

Ο αδίστακτος πρίγκιπας - επίσημα ο Βλαντ Γ', Βοεβόδας της Βλαχίας - έζησε στη νότια περιοχή της Ρουμανίας στα μέσα του 1400, με τους ιστορικούς να υπολογίζουν ότι σκότωσε πάνω από 80.000 ανθρώπους, πολλούς από τους οποίους παλούκωσε δίνοντάς του το παρατσούκλι του.

Ήταν επίσης γνωστός ως Vlad Drăculea – που μεταφράζεται ως «ο γιος του δράκου» – κάτι που πολλοί πιστεύουν ότι ενέπνευσε τον δημοφιλή χαρακτήρα από το μυθιστόρημα Dracula.

Στην τελευταία μελέτη, ερευνητές, συμπεριλαμβανομένου του Vincenzo Cunsolo από το Πανεπιστήμιο της Κατάνια στην Ιταλία, ανέλυσαν για πρώτη φορά επιστολές που έγραψε ο Vlad για να μάθουν περισσότερα για την υγεία του πρίγκιπα καθώς και για το περιβάλλον στο οποίο ζούσε πριν από περισσότερα από 500 χρόνια.

Οι επιστήμονες λένε ότι τα μόρια και οι πρωτεΐνες που υπάρχουν σε αυτά τα έγγραφα θα μπορούσαν να παρέχουν μια μοναδική κατανόηση της ζωής και των εποχών του αδίστακτου στρατιωτικού ηγέτη.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μια ειδική πλαστική μεμβράνη που ονομάζεται αιθυλένιο-οξικό βινύλιο (EVA) για να εξάγουν οποιεσδήποτε πρωτεΐνες ή μικρά μόρια από το χαρτί χωρίς να το καταστρέψουν.

Στη συνέχεια εντόπισαν χιλιάδες διαφορετικά μικρά μόρια πεπτιδίου στο χαρτί χρησιμοποιώντας μια τεχνική που ονομάζεται φασματομετρία μάζας που χρησιμοποιείται συνήθως στα εργαστήρια για τον χαρακτηρισμό χημικών ουσιών.

Από αυτά τα μόρια, οι επιστήμονες εστίασαν ιδιαίτερα την προσοχή τους στις πιο αποικοδομημένες πρωτεΐνες, καθώς αυτές ήταν πιθανότατα οι παλαιότερες, και επομένως, είναι πιο πιθανό να προέρχονται από το Βλαντ σε σύγκριση με νεότερες, λιγότερο αποικοδομημένες πρωτεΐνες που θα μπορούσαν να προέρχονται από άλλους ανθρώπους που χειρίζονταν τα γράμματα πιο πρόσφατα. .

Εντόπισαν συνολικά 16 πρωτεΐνες ανθρώπινης προέλευσης, που σχετίζονται με το δέρμα, την αναπνοή και το αίμα.

Τα νέα ευρήματα υποδεικνύουν ότι ο Βλαντ πιθανότατα υπέφερε από αναπνευστικά προβλήματα και μπορεί να είχε ακόμη και μια πάθηση που ονομάζεται αιμολακρία που μπορεί να τον έκανε να κλαίει με δάκρυα αίματος – που ταιριάζει σε έναν τόσο τρομακτικό χαρακτήρα.

«Θα μπορούσε επίσης να υπέφερε από μια παθολογική κατάσταση που ονομάζεται αιμολακρία, δηλαδή, θα μπορούσε να ρίξει δάκρυα αναμεμειγμένα με αίμα», έγραψαν οι επιστήμονες στη μελέτη.

Θα μπορούσε να είχε εκτεθεί σε βακτήρια που σχετίζονται με την πανώλη ή ακόμη και σε ενοχλητικές μύγες φρούτων, λένε οι επιστήμονες.