ΕΛΛΑΔΑ

Μαύρη Παρασκευή: Είδε άσπρη μέρα η αγορά;

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ουρές στα εμπορικά καταστήματα, κίνηση στους δρόμους, διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα, σακούλες, ενθουσιασμός αλλά και παράπονα ή σκόμα και σκληρή κριτική. Έτσι υποδέχθηκαν οι καταναλωτές την πρώτη Black Friday αλα ελληνικά.

Η ώρα είναι 7 το πρωί, τα καταστήματα θα ανοίξουν σε δύο περίπου ώρες, αλλά η ουρά έξω από γνωστό κατάστημα του συντάγματος μεγαλώνει... και ξεπερνά τα 100 μέτρα. Οι πελάτες έφτασαν εδώ πριν από τους πωλητές!

πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Στην Ερμού, τα ρολά των καταστημάτων είναι ακόμα κατεβασμένα, οι ουρές όμως, έχουν αρχίσει ήδη να σχηματίζονται.

Οι περισσότεροι καταναλωτές επέλεξαν την Ερμού, τα μεγάλα mall αλλά και το εκπτωτικό χωριό.

Τα προϊόντα που κινήθηκαν περισσότερο είναι ηλεκτρονικές συσκευές. Τάμπλετ, κινητά τηλέφωνα και προτότυπα γκάτζετ είχαν την τιμητική τους στο ανδρικό και νεανικό κοινό. Οι γυναίκες επέλεξαν τσάντες και παλτό. Οι γονείς ηλεκτρονικά παιχνίδια. Και τα πιτσιρίκια, αθλητικά και casual ρούχα και παπούτσια.

Αγορές με λίστα....

Από χθες το βράδυ γνωστές εταιρίες άρχισαν να στέλνουν μηνύματα στα κινητά των πελατών τους προκειμένου να τους ενημερώσουν για τις ειδικές προσφορές της ημέρας. Άλλωστε, οι περισσότεροι καταναλωτές κινήθηκαν στοχευόμενα, κατέβηκαν δηλαδή στα μαγαζιά για να αγοράσουν, σε χαμηλότερη τιμή, κάτι που έτσι κι αλλιώς είχαν ανάγκη. Πολλοί λίγοι ήταν οι καταναλωτές που είχαν την οικονομική δυνατότητα να δουν τις βιτρίνες και να διαλέξουν...

Κοπάνα... λόγω shopping

Το κέντρο της Αθήνας γέμισε αγόρια και κορίτσια κάτω των 18 που έκαναν κοπάνα λόγω shopping! Στήθηκαν υπομονετικά στις ουρές καταστημάτων, προκειμένου να προμηθευτούν τα νέα trend των σχολικών αυλών.

Η εικόνα στην υπόλοιπη Ελλάδα

Η ίδια εικόνα και στην Θεσσαλονίκη, όπου η Τσιμισκή πλημμύρισε καταναλωτές κάθε ηλικίας, αλλά και σε πολλές πόλεις της περιφέρειας όπως η Πάτρα, η Λάρισα και το Ηράκλειο.

Online Black Friday

H φρενίτιδα της Μαύρης Παρασκευής επεκτάθηκε και στο διαδίκτυο... Από ηλεκτρονικές συσκευές μέχρι βιβλία! Εκεί, οι καταναλωτές επωφελήθηκαν από το γεγονός ότι τα ψώνια θα φτάσουν στην πόρτα του σπιτιού τους χωρίς καν να βγουν από το σπίτι τους! Άλλωστε, τα τελευταία χρόνια, στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο τζίρος στις Online αγορές την Μαύρη Παρασκευή, σπάει κάθε ρεκόρ.

Τα παράπονα και οι παραπλανητικές εκπτώσεις

  • Σύμφωνα με πολλούς καταναλωτές, κάποιοι καταστηματάρχες επιχείρησαν να παραπλανήσουν το κοινό παρουσιάζοντας ως παλιά τιμή του προϊόντος, όχι την τιμή που είχε το προϊόν πριν από την έκπτωση αλλά την αρχική του τιμή.
  • Άλλα παράπονα αφορούσαν τα χαμηλά ποσοστά των εκπτώσεων. Συγκεκριμένα, κάποια καταστήματα διαφήμισαν «εκπτώσεις και προσφορές σοκ» προσελκύοντας έτσι τους πελάτες, που τελικά αντίκρισαν εκπτώσεις της τάξης του 20%.
  • Πολλοί καταναλωτές διαπίστωσαν πως οι προσφορές αφορούσαν στοχευόμενα προϊόντα.
  • Άλλοι, είδαν γενναιόδωρες εκπτώσεις αλλά όχι στις νέες παραλαβές.

Μαύρο στην Μαύρη Παρασκευή από την Αυγή

Πάντως, η Αυγή έριξε μαύρο στην Μαύρη Παρασκευή. Στο πρωτοσέλιδο της εφημερίδας, η Μαύρη Παρασκευή είναι πρώτο θέμα, με τίτλο «Η μαύρη όψη της κατανάλωσης».

Η «Αυγή» υποστηρίζει πως «μαυρίζοντας ακόμη πιο πολύ τη ζωή των εργαζομένων, μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων και παραρτήματα πολυεθνικών κολοσσών εισάγουν στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης έναν θεσμό καταναλωτικού παροξυσμού».

«Σε μια εποχή που η μείωση της αγοραστικής δύναμης των πολιτών έχει μετατρέψει την πλειονότητα των καταναλωτών σε ‘‘κυνηγό προσφορών’’, τα πολυκαταστήματα εφαρμόζουν τον θεσμό της Black Friday σε μια προσπάθεια να ξεπουλήσουν το μεγάλο τους στοκ, το οποίο μόνο αυτές έχουν τη δυνατότητα να διατηρούν, στοχεύοντας παράλληλα στον ακόμα μεγαλύτερο περιορισμό του μεριδίου των ‘‘μικρών’’ ανταγωνιστών τους», προσθέτει.

Παράλληλα, στο ρεπορτάζ της, περιλαμβάνει και αντιδράσεις της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος που σε ανακοίνωσή της αναφέρει:

«η Μαύρη Παρασκευή είναι εντελώς αμερικάνικος θεσμός, ο οποίος υποτίθεται ότι κηρύσσει την έναρξη των χριστουγεννιάτικων αγορών και προκαλεί υστερία στους καταναλωτές (κυρίως χαμηλής αγοραστικής δύναμης) με τις «απίθανες προσφορές». Στην ουσία, η Μαύρη Παρασκευή στοιβάζει αξημέρωτα έξω από τα καταστήματα πλήθη καταναλωτών, που στο τέλος ποδοπατούνται μεταξύ τους για να αγοράσουν, ενώ οι εργαζόμενοι βρίσκονται να είναι ακόμα μια φορά τα εξιλαστήρια θύματα της εργασιακής δουλείας. Όλα αυτά στο βωμό του κέρδους και του ανταγωνισμού των μεγάλων εμπόρων, οι οποίοι θέλουν να συγκεντρώσουν όσο το δυνατό μεγαλύτερο τζίρο από μια αγορά που δεν έχει εισοδήματα, από μια αγορά όπου η φτώχεια και η ανεργία κάνουν τη μεγάλη πλειοψηφία των καταναλωτών “κυνηγό προσφορών”».

Η ομοσπονδία δηλώνει ότι καταγγέλλει αυτές τις ξενόφερτες και επιθετικές στρατηγικές πωλήσεων, τύπου Black Friday, «που εισάγουν οι μεγαλοεργοδότες», και οι οποίες, «όχι μόνο καταστρέφουν τον υγιή ανταγωνισμό στον κλάδο, αλλά επιπλέον εκμεταλλεύονται καταναλωτές και εργαζόμενους, που καλούνται να είναι συνεχώς ελαστικά εργαζόμενοι».

ΣΥΡΙΖΑ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ: «Αμερικανιά το black Friday»

«Τώρα και στην Ελλάδα μια «αμερικανιά», το Black Friday, που εξυπηρετεί μόνο τις πολυεθνικές αλυσίδες παραγωγής και εμπορίου, οι οποίες δημιουργούν μια ακόμη ευκαιρία να ξεπουλήσουν το μεγάλο τους στοκ, που μόνο αυτές έχουν την δυνατότητα να διατηρούν και με προφανή στόχο τη μεγαλύτερη συρρίκνωση των επιχειρηματικών δυνατοτήτων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων» αναφέρει το Τμήμα Μικρομεσαίων του ΣΥΡΙΖΑ Μαγνησίας.

«Άλλωστε στην περίοδο της επταετούς ύφεσης και λιτότητας, οι πολυεθνικές αλυσίδες αποδεδειγμένα είναι οι μόνες που παρουσιάζουν άνοδο στον όγκο λιανικών πωλήσεων ενώ οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις διαρκώς συρρικνώνονται» σχολιάζει.

Blood Friday

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρήσεων Βασίλης Κορκίδης δήλωσε ότι ο θεσμός Black Friday σε ό,τι αφορά στη χώρα μας και δεδομένων των συνθηκών:

«μάλλον ταιριάζει καλύτερα να ονομαστεί ... blood Friday λόγω των καθημερινών προβλημάτων που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι έμποροι και οι μικρομεσαίοι με την αύξηση των φόρων, την προβληματική πρόσβαση στη χρηματοδότηση, τα κόκκινα δάνεια και άλλα πολλά ζητήματα που τους δημιουργούν ανασφάλεια για τη βιωσιμότητα τους στο άμεσο μέλλον».

Όπως λέει στο CNN Greece, ο ειδικός γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Μάκης Σαββίδης, η αγορά κινήθηκε ικανοποιητικά και παρά τις προβλέψεις κάποιων, ο κόσμος δεν είδε μόνο τις βιτρίνες αλλά έκανε και αγορές. Στόχος του Εμπορικού Συλλόγου ήταν άλλωστε να δοθεί μία ανάσα στην αγορά εν όψει των Χριστουγέννων, και ο στόχος επετεύχθη.

Όπως λέει ο κ. Σαββίδης, μαζί με τα μεγάλα πολυκαταστήματα επωφελήθηκαν και οι μικροί καταστηματάρχες γιατί η Μαύρη Παρασκευή, έκανε τον κόσμο να βγει από τα σπίτια του και να κατέβει στην αγορά! Ο Εμπορικός Σύλλογος θα μιλήσει με αριθμούς τη Δευτέρα αλλά το πρόσημο για τους καταστηματάρχες είναι θετικό.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης