ΑΠΟΨΕΙΣ

Τουρισμός: Είμαστε πλέον ακριβοί, να είμαστε και αντίστοιχα καλοί

Το θέμα είναι ότι πλέον, σε αυτά τα επίπεδα τιμών, η Ελλάδα παύει να είναι ο «φθηνός» τουριστικός προορισμός.

Τα μηνύματα για την τουριστική κίνηση σε ολόκληρη την Ελλάδα είναι διθυραμβικά. Ρεκόρ αφίξεων, προοπτικές για σεζόν μεγάλης διάρκειας και αυξημένα έσοδα καθιστούν το 2022 μια χρονιά ιδανικής επανόδου.

Την ίδια στιγμή όμως, στην πλειονότητα των τουριστικών προορισμών, οι τιμές είναι σαφώς υψηλότερες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Και λογικά, καθώς η εκτίναξη του πληθωρισμού σε συνδυασμό με την ανάγκη των επιχειρηματιών να «ρεφάρουν» από την προηγούμενη διετία έφεραν ανατιμήσεις.

Είτε μιλάμε για τη διαμονή, είτε για τα μεταφορικά αλλά και την εστίαση και τη διασκέδαση, τα χρήματα που καλείται να δώσει κανείς για τις διακοπές του είναι σαφώς περισσότερα. Και δεν μιλάω μόνο για προορισμούς όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, αλλά για το σύνολο σχεδόν της χώρας, όπου μεσοσταθμικά οι αυξήσεις είναι της τάξης του 20-30% σε σχέση με πέρυσι.

Θα μου πείτε, αυτό είναι αναγκαστικά κακό; Προφανώς και όχι. Είμαι υπέρμαχος της προσέλκυσης επισκεπτών με υψηλότερα βαλάντια και αντίστοιχων επενδυτών που θα δώσουν «ζεστό χρήμα» στην οικονομία. Και εξάλλου, με τα έσοδα από τον τουρισμό χρηματοδοτούνται μεταξύ άλλων οι επιχορηγήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα.

Το θέμα είναι ότι πλέον, σε αυτά τα επίπεδα τιμών, η Ελλάδα παύει να είναι ο «φθηνός» τουριστικός προορισμός. Με τα ίδια χρήματα μπορεί κανείς να επισκεφθεί την Ιταλία, τη Γαλλία και την Ισπανία, που είναι και βασικοί ανταγωνιστές μας.

Άρα, πλέον πρέπει να δώσουμε τη μάχη στο μέτωπο της ποιότητας και όχι του κόστους. Ούτως ώστε να προσελκύσουμε επισκέπτες που είναι διατεθειμένοι να δώσουν παραπάνω χρήματα, αρκεί να περάσουν καλά.

Και εδώ αρχίζουν τα δύσκολα: η έλλειψη προσωπικού και κυρίως έμπειρων επαγγελματιών ήταν έκδηλη σχεδόν σε ολόκληρη τη χώρα. Ξενοδοχεία και εστιατόρια ήταν (επιεικώς) υποστελεχωμένα ή απασχολούσαν εργαζόμενους που δεν γνώριζαν το αντικείμενο. Γεγονός που με τη σειρά του «έγραψε» στο επίπεδο των προσφερόμενων υπηρεσιών.

Την ίδια στιγμή, στα σημερινά επίπεδα αφίξεων, οι υποδομές έχουν φτάσει στα όριά τους σχεδόν στο σύνολο της χώρας. Επικίνδυνοι δρόμοι, ανύπαρκτο πάρκινγκ, καθυστερήσεις σε λιμάνια και αεροδρόμια αλλά και προβλήματα με τον καθαρισμό των παραλιών επηρεάζουν την εμπειρία των επισκεπτών.

Θα μου πείτε, δεν συμβαίνουν αυτά και αλλού; Ή δεν συνέβαιναν και τα προηγούμενα χρόνια; Προφανώς και ναι, αν όμως θέλεις να παίξεις σε καλύτερα πρωταθλήματα, πρέπει να αναβαθμίσεις και το προϊόν σου.

Προφανώς, το 2022 ήταν και είναι μια ιδιαίτερη χρονιά. Ο κόσμος -μετά από χρόνια πανδημίας- ήθελε διακαώς να ταξιδέψει, έχοντας διαθέσιμο εισόδημα, ενώ η κατακόρυφη άνοδος των τιμών λίγο πριν την έναρξη της σεζόν εκτροχίασε τον προϋπολογισμό των επιχειρηματιών.

Το μεγάλο στοίχημα λοιπόν είναι τι κάνουμε από του χρόνου. Γιατί, αν θέλουμε να διατηρήσουμε τις τιμές στα σημερινά επίπεδα, πρέπει να προσφέρουμε υπηρεσίες και υποδομές αντίστοιχης ποιότητας. Αλλιώς, κινδυνεύουμε να είμαστε και ακριβοί και άδειοι…

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης