ΚΟΣΜΟΣ

Γερμανία: Διάσημος ηθοποιός κατηγορείται για παρενόχληση από συναδέλφους του

AP Photo/Gero Breloer

Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις στη Γερμανία σχετικά με τις καταγγελίες για λεκτικό φοβισμό και παρενόχληση από τον διάσημο ηθοποιό Τιλ Σβάιγκερ, ο οποίος βρίσκεται στο επίκεντρο για κατάχρηση εξουσίας εις βάρος νεότερων συναδέλφων του.

Tο κίνημα #MeToo δραστηριοποιήθηκε και στη Γερμανία, κάνοντας λόγο για «κλίμα φόβου» που καλλιεργούσε ο πασίγνωστος ηθοποιός.

Για την επικράτηση ενός «κλίματος φόβου» έκανε λόγο και η υπουργός Πολιτισμού της Γερμανίας, Κλόντια Ροθ, σχετικά με τον χώρο του κινηματογράφου της χώρας, έπειτα από πολυάριθμες καταγγελίες για εκφοβισμό και κακοποίηση που «δείχνουν» ως δράστη έναν από τα μεγαλύτερα αστέρια του κλάδου.

Ο Τιλ Σβάιγκερ, πολυβραβευμένος ηθοποιός και σκηνοθέτης, κατηγορείται για εκφοβισμό, βίαια ξεσπάσματα και λεκτική επιθετικότητα κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της τελευταίας του ταινίας, «Manta Manta - Zwoter Teil». Ο ίδιος σκηνοθέτησε την ταινία, η οποία έχει σημειώσει μεγάλη επιτυχία από την κυκλοφορία της Constantin Film, ενώ επίσης πρωταγωνιστεί σε αυτήν και συνυπογράφει το σενάριο.

Πενήντα άτομα έχουν δώσει ξεχωριστές αναφορές για τη φημολογούμενη κακή του συμπεριφορά στο ειδησεογραφικό περιοδικό Der Spiegel. Περιλαμβάνουν αναφορές για τις εμφανίσεις του σε βαριά κατάσταση μέθης στα γυρίσματα, με κάποιους να ισχυρίζονται ότι η κακή του συμπεριφορά είχε ξεκινήσει εδώ και μια δεκαετία.

Η Κλόντια Ροθ, ζήτησε να διεξαχθεί μια «ολοκληρωτική έρευνα» για τις αναφορές και απείλησε να διακόψει τις κρατικές επιδοτήσεις σε κινηματογραφικές παραγωγές που δεν τηρούσαν τους κανόνες προστασίας των εργαζομένων. Είπε ότι ήρθε επιτέλους η ώρα για τον απολογισμό του πολιτιστικού κόσμου της Γερμανίας, πέντε χρόνια μετά την έναρξη του κινήματος #MeToo, υποστηρίζοντας ότι πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη προσοχή στους ισχυρισμούς για κατάχρηση στις καλλιτεχνικές και πολιτιστικές βιομηχανίες.

Ο 59χρονος Σβάιγκερ, ένας από τους μεγαλύτερους αστέρες του κινηματογράφου και της τηλεόρασης της Γερμανίας, γνωστός στο διεθνές κοινό για τον ρόλο του ως λοχία Ούγκο Στίγκλιτς στην ταινία «Άδοξοι Μπάσταρδοι» του Κουέντιν Ταραντίνο το 2009, αρνείται τους ισχυρισμούς. Το ίδιο και η εταιρεία παραγωγής του Μονάχου Constantin Film, με την οποία παρήγαγε το Manta Manta, το οποίο έλαβε περισσότερα από 2,1 εκατ. ευρώ από κρατικές επιδοτήσεις.

Μετά την έρευνα του Der Spiegel, αρκετοί άλλοι εργαζόμενοι της κινηματογραφικής βιομηχανίας εμφανίστηκαν και είπαν ότι μια τοξική ατμόσφαιρα στα γυρίσματα δεν περιορίζεται μόνο στις ταινίες του Σβάιγκερ, αλλά είναι πολύ πιο διαδεδομένη.

«Να μην το υπομένει κανείς μόνος του»

«Χαίρομαι που αυτό συζητείται τώρα δημόσια», είπε η Καρολίν Πέτερς, κορυφαία ηθοποιός του κινηματογράφου και του θεάτρου και είπε ότι συχνά ήταν δύσκολο να γίνει διάκριση μεταξύ δεσποτισμού και διεκδικητικότητας στα κινηματογραφικά πλατό. «Δεν θα αναγκάζονται πλέον τα άτομα να το αντέχουν αυτό μόνα τους».

Η ηθοποιός Νόρα Τσίρνερ είπε ότι οι ισχυρισμοί ήταν «ένα κοινό μυστικό εδώ και χρόνια» και κάλεσε όσους βρίσκονται σε θέσεις ευθύνης να δράσουν.

Από την πλευρά της η Ροθ είπε ότι η ανάληψη δράσης έχει ήδη καθυστερήσει.

«Η καλλιτεχνική και πολιτιστική βιομηχανία είναι ξεκάθαρα επιρρεπής στην κατάχρηση εξουσίας, σε σεξουαλικές επιθέσεις καθώς και στην παράβαση των νόμων για την προστασία της εργασίας», είπε σε δημοσιογράφους στο Βερολίνο.

Επιπλέον, ζήτησε έναν κώδικα συμπεριφοράς τον οποίο θα πρέπει να τηρήσουν οι κινηματογραφικές παραγωγές διαφορετικά θα κινδυνεύσουν να χάσουν τις κρατικές επιδοτήσεις από το επόμενο έτος.

«Οι εποχές που οι μάγκες έκαναν κατάχρηση εξουσίας, τελείωσαν»

«Το λέω πολύ ξεκάθαρα», πρόσθεσε η Ροθ, χωρίς να κατονομάσει τον Σβάιγκερ, «ακόμη και οι καλλιτεχνικές ιδιοφυΐες ή οι υποτιθέμενες καλλιτεχνικές ιδιοφυΐες δεν είναι υπεράνω του νόμου. Οι εποχές που οι πατριαρχικοί μάγκες έκαναν κατάχρηση των θέσεων εξουσίας τους με τον χειρότερο τρόπο θα έπρεπε πραγματικά να έχουν τελειώσει. Ακόμα κι αν είναι προφανές, δεν το έχουν καταλάβει όλοι».

Δικηγόρος που εκπροσωπεί τον Σβάιγκερ είπε ότι αρνήθηκε τις κατηγορίες. Μερικά από τα «θέματα» που τέθηκαν, όπως είπε, είναι «άγνωστα» στον πελάτη της, και άλλα «υποδηλώνουν ζητήματα που δεν συνέβησαν». Κατηγόρησε το Spiegel ότι επαναλάμβανε φήμες που κυκλοφορούσαν εδώ και χρόνια και τις παρουσίαζε λανθασμένα ως γεγονότα. Σε ανακοίνωσή της, η Constantin Film είπε ότι οι κατηγορίες ήταν «συντριπτικά ελλιπείς και παραμορφωμένες και σε ορισμένες περιπτώσεις ήταν απλώς λανθασμένες».

Σύμφωνα με τις μαρτυρίες, ο Σβάιγκερ εμφανιζόταν συχνά στα γυρίσματα τα πρωινά έχοντας καταναλώσει αλκοόλ και μερικές φορές ήταν μεθυσμένος και επιθετικός. Τα μέλη του πληρώματος περιέγραψαν την έκπληξή τους όταν είδαν τον Σβάιγκερ να χτυπά έναν συνάδελφο στο πρόσωπο, αφού εκείνος προσπάθησε να αποτρέψει τον μεθυσμένο ηθοποιό από το να πάει στο πλατό, λέγοντάς του ότι δεν ήταν σε θέση να εργαστεί. Είπαν ότι ο Σβάιγκερ, ο οποίος αντιμετώπιζε το καστ «σαν δουλοπάροικους», είχε συχνά ουρλιάξει στους συναδέλφους του στα γυρίσματα του Manta Manta και τους παρενοχλούσε σωματικά.

Το Der Spiegel ανέφερε ότι τα όρια του χρόνου εργασίας συχνά ξεπερνούνταν, με ατυχήματα να συμβαίνουν πιθανώς λόγω κούρασης, ενώ αναφέρει ότι εργαζόμενοι έφτασαν σε «ψυχολογικό και σωματικό οριακό σημείο» λόγω της εμπειρίας τους από τη συνεργασία με τον Σβάιγκερ, ο οποίος τους συμπεριφερότα κακοποιητικά. Στο Manta Manta μια νεαρή ανέφερε ότι αναγκάστηκε να αφαιρέσει αυθόρμητα το σουτιέν της για μια σκηνή για την οποία δεν είχε προετοιμαστεί. Κάποιοι είπαν ότι αυτό το περιστατικό ήταν που τους ώθησε να πλησιάσουν το Der Spiegel.

Αξίζει να σημειωθεί πως η Γερμανία είχε εμφανιστεί «ανέγγιχτη» από το κίνημα #MeToo που ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2017, μέχρι και τα τελευταία χρόνια, όπου τα κρούσματα βίας, ξεσπούν το ένα μετά το άλλο.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης