ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Kineo: Το αύριο στις μετακινήσεις είναι η μικροκινητικότητα

Όταν ο Αδάμ Μαρκάκης και η ομάδα του ξεκινούσαν από το μηδέν την Kineo, προσπαθούσαν να οραματιστούν την «ιδανική πόλη» για τους κατοίκους της και έψαχναν έναν τρόπο να συμβάλλουν και αυτοί στο να το επιτύχουν.

Η λεγόμενη μικροκινητικότητα (micromobility), είναι γι’ αυτούς το σημείο – κλειδί, ο «κρίκος που θα μας οδηγήσει σε πιο βιώσιμες μετακινήσεις και επομένως πιο βιώσιμες πόλεις», δηλώνει ο ιδρυτής της start-up στο CNN Greece.

«Η Kineo ουσιαστικά είναι μία συνδρομητική υπηρεσία για την ιδιοκτησία ελαφρών προσωπικών ηλεκτρικών οχημάτων, κυρίως ηλεκτρικών ποδηλάτων και ηλεκτρικών πατινιών, προς το παρόν. Αυτό σημαίνει ότι με ένα σταθερό μηνιαίο μίσθωμα και χωρίς κάποια μακροχρόνια δέσμευση, μπορεί ο κάθε χρήστης μας ή η κάθε επιχείρηση να δοκιμάσει πώς είναι η ζωή με αυτά τα οχήματα, έχοντας λυμένα ταυτόχρονα όλα τα προβλήματα και όλες τις έγνοιες που μπορεί να έχει, δηλαδή, τη συντήρηση, την ασφάλεια, το πάρκινγκ…», εξηγεί ο ίδιος για το αντικείμενο της νεοφυούς επιχείρησης που γνωρίζει ήδη μεγάλη επιτυχία.

Δίνοντας ο ίδιος το… παράδειγμα, έφτασε στο σημείο της συνάντησής μας με το ηλεκτρικό του ποδήλατο και κάθισε να απολαύσει μια δροσερή Heineken 0.0 – τι κι αν ήταν στη μέση μιας εργάσιμης ημέρας; Αυτή η μπύρα, με μηδενικό αλκοόλ, είναι μια δροσιστική απόλαυση με γεμάτη γεύση που μπορούμε να γευτούμε ανά πάσα στιγμή!

Ξεκινώντας από το μηδέν

«Η ιδέα, ουσιαστικά, είναι ένα αποτέλεσμα, κυρίως, ενός πιο μακροχρόνιου οράματος του πώς φανταζόμαστε πως θέλουμε να είναι οι πόλεις μας σε πέντε χρόνια και με ένα looking back του πώς θα μπορούσαμε να ξεκινήσουμε για να βάλουμε κι εμείς το λιθαράκι μας πάνω σε αυτό», αναφέρει ο κ. Μαρκάκης, τονίζοντας πως η ζωή στο εξωτερικό και η επίπονη και εις βάθος έρευνα, οδήγησαν στη δημιουργία της εταιρείας και στην πραγματοποίησή του οράματός του.

«Η Kineo έχει προκύψει ουσιαστικά από μία πολύ διαφορετική προσέγγιση στον σχεδιασμό των πόλεων όπως τις έχουμε συνηθίσει εδώ στην Ελλάδα, δηλαδή πόλεις περισσότερο ανθρωποκεντρικές και όχι τόσο σχεδιασμένες γύρω από το αυτοκίνητο και τη ζωή με το αυτοκίνητο. Οπότε, εμείς, θέλοντας να βοηθήσουμε τις πόλεις μας να βρουν τον απαραίτητο χώρο και χρόνο για να φτάσουν εκεί, έχουμε σχεδιάσει αυτό το μοντέλο, που ουσιαστικά θα κάνει πολύ εύκολη την ιδιοκτησία και την αλλαγή προς νέους τύπους μετακίνησης, αφήνοντας πίσω το αυτοκίνητο και δημιουργώντας έτσι παράλληλα έναν πολύ διαφορετικό ρυθμό για την πόλη και το πώς τη ζεις», προσθέτει.

Ο Αδάμ Μαρκάκης χαρακτηρίζει «εξαιρετικά ενδιαφέρον» το πώς ξεκίνησε από το μηδέν το χτίσιμο της εταιρείας του, τονίζοντας πως δύο είναι οι καθοριστικοί παράγοντες για όποιον ξεκινά την πορεία του: «Για ‘μένα βασικό είναι πρώτον, το όραμα, να ξέρεις το γιατί θέλεις να κάνεις αυτό που κάνεις και δεύτερον, οι άνθρωποι που θα έχεις μαζί, που θα ξεκινήσετε μαζί αυτήν την προσπάθεια, οι οποίοι θα είναι 100% συμμέτοχοι σε αυτό το όραμα και σε αυτή την προσπάθεια. Άρα, το βασικό για να πας από το μηδέν στο επόμενο βήμα είναι να ξέρεις πάρα πολύ καλά πού θέλεις να φτάσεις, τι θέλεις να κάνεις, τι θες να είσαι και να βρεις τους αντίστοιχους ανθρώπους για να το παλέψετε μαζί».

Στην περίπτωση της Kineo, αυτό το ξεκίνημα απαιτούσε μία ενδελεχή έρευνα σε πολλαπλά επίπεδα: «Ουσιαστικά η έρευνα έπρεπε να πάει πολύ βαθιά, γιατί ουσιαστικά μιλάμε για μία αγορά που δεν υπάρχει στην Ελλάδα. Καλούμαστε να τη δημιουργήσουμε από το μηδέν, άρα κάναμε έρευνα για το τι έχει δουλέψει στο εξωτερικό, πώς έχει δουλέψει, πώς έχει ξεκινήσει και το πώς μπορούμε, με κάποια απλά βήματα, να φτάσουμε σε ένα αρχικό στάδιο και να εφαρμόσουμε κάτι στην Ελλάδα. Υπήρξε μια μακρά περίοδος διαβάσματος, συζητήσεων με ανθρώπους για το πώς σκέφτονται, πώς φαντάζονται την πόλη τους, με ανθρώπους που έχουν ζήσει στο εξωτερικό κι έχουν δει εκεί τι δουλεύει, τι δεν δουλεύει… Και επειδή είμαστε μια εταιρεία με αρκετά έντονο το κομμάτι του hardware, που έχει αρκετές δυσκολίες και στο κομμάτι του αρχικού κεφαλαίου, για να ξεκινήσεις κάτι, αλλά και στο κομμάτι του operational – δεν πουλάς ένα software στο cloud, πουλάς ένα πραγματικό όχημα, που πρέπει να το φτιάξεις, να το παραδώσεις, πρέπει να το προσέχεις, να το συντηρείς. Άρα, ουσιαστικά, χτίζοντας και κάνοντας όλη αυτή την έρευνα και γνωρίζοντας πλέον ποιο είναι το πλάνο για να πάμε από το μηδέν στο 2, στο 3, στο 4 και όχι στο 10 κατευθείαν, βρήκαμε τους κατάλληλους συνεργάτες και επενδυτές για να ξεκινήσουμε με τα πρώτα οχήματα στον δρόμο».

Το χτίσιμο μιας εταιρείας από το μηδέν είναι μια διαδικασία που περιέχει σημαντικούς σταθμούς, που σηματοδοτούν και τη δουλειά που έχει γίνει ως εκείνο το σημείο, αλλά και το πώς προδιαγράφεται το μέλλον. Ποια ήταν για την Kineo τα σημεία που ο Αδάμ Μαρκάκης και η ομάδα του είπαν «Τώρα, μπορείς»;

«Ουσιαστικά, δύο ήταν τα μεγάλα milestones για ‘μένα, με πρώτη την ημέρα που βγάλαμε το πρώτο ποδήλατο στον δρόμο. Την ημέρα που ανοίξαμε, μισή ώρα μετά, είχαμε την πρώτη μας κράτηση και λίγες ημέρες μετά παραδώσαμε το πρώτο ποδήλατο, οπότε αυτό ήταν ένα πάρα πολύ ευχάριστο συναίσθημα. Δυο – τρεις μήνες μετά, είχαμε 100 ποδήλατα στον δρόμο, οπότε είχαμε ένα community, να του μιλάμε, να το ακούμε και να ξέρουμε πλέον ότι έχουμε μία βάση ανθρώπων, οι οποίοι όντως χρειάζονται τη λύση μας και ξέρουμε πλέον πώς να προχωράμε», αναφέρει ο ίδιος.

Δυσκολίες κι εμπόδια: «Να μην μας τρομάζει η ευθύνη της αλλαγής»

Οι ατέλειωτες ώρες εργασίας, οι σκέψεις, οι εναλλακτικές, οι δισταγμοί αλλά και οι δυσκολίες που αντιμετώπισε η Kineo κατά τη δημιουργία της δεν στάθηκαν ικανές να ανακόψουν την πορεία της: «Η μεγαλύτερη δυσκολία γενικά στο δικό μας μοντέλο είναι, δυστυχώς και η μεγαλύτερη δυσκολία γενικότερα: Η κουλτούρα που έχουμε, ως Έλληνες απέναντι στην πόλη, στο αυτοκίνητο και στον τρόπο ζωής μας. Ο αρνητισμός του ‘εδώ είναι Ελλάδα, δεν δουλεύουν αυτά, δεν βλέπεις τους δρόμους μας πώς είναι, έχεις οδηγήσει ποτέ’, όλο αυτό που μπορεί να έρθει σε όλη τη διάρκεια της πορείας, από την αρχή της ιδέας που απλά συζητάς με ανθρώπους κι έρχεται ακόμα μέχρι σήμερα, που είμαστε μια μεγάλη ομάδα με έναν πραγματικό αντίκτυπο, και θα έρχεται, και θα έρχεται και θα έρχεται…», τονίζει ο Αδάμ Μαρκάκης, που έχει ένα μήνυμα ελπίδας να μεταδώσει σε όποιον θέλει να ασχοληθεί με το επιχειρείν:

«Θα συμβούλευα όποιον θέλει να τολμήσει, να μην το σκεφτεί πάρα πολύ, θέλει θάρρος και θράσος για να δοκιμάσεις να κάνεις κάτι και να το ξεκινήσεις κάτι από το μηδέν. Είμαστε στην καλύτερη εποχή όλης της ανθρωπότητας για να ξεκινάμε από το μηδέν, γιατί με το ίντερνετ και με όλα τα εργαλεία που υπάρχουν πάνω σε αυτό είναι πολύ πιο εύκολο από ό,τι ήταν παλαιότερα να έχεις έτοιμο ένα site που να δέχεται πληρωμές, κάτι που έπαιρνε μήνες παλαιότερα, τώρα το κάνεις σε μία ώρα.

»Τώρα το θέμα είναι ο φόβος της αποτυχίας, διότι τώρα και αν αποτύχω, τι έγινε; Πρέπει κυρίως και ως Έλληνες, να μην φοβόμαστε την αποτυχία, μόνο αν αποτύχουμε πολλές φορές, θα έρθει και μία φορά που θα πετύχουμε

»Γενικά δεν πρέπει να μας τρομάζει να πάρουμε την ευθύνη της αλλαγής και να τολμούμε να κάνουμε πράγματα. Ουσιαστικά, αυτό που μας δίνει το θάρρος είναι ότι έχουμε παραστάσεις από πόλεις και από μέρη και το πώς αγκαλιάζουν τον άνθρωπο και βγαίνεις έξω και βλέπεις παιδιά να παίζουν χωρίς να φοβούνται, ηλικιωμένους να περπατούν στον δρόμο χωρίς να φοβούνται, ανθρώπους σε αναπηρικά αμαξίδια να προχωρούν χωρίς να ‘κολλάνε’ πουθενά… Έχουμε παραστάσεις από τέτοιες πόλεις και ξέρουμε ότι γίνεται. Το επιχείρημα ‘εδώ δεν γίνονται αυτά’ δεν ισχύει. Παντού κάποιος κάνει την αρχή και φτάνεις μελλοντικά εκεί που πρέπει να είσαι».

«Εμείς πιστεύουμε ότι η μικροκινητικότητα, που είναι ουσιαστικά ο κλάδος που δραστηριοποιούμαστε, είναι ο κρίκος που μένει για να μας μεταφέρει σε μια πιο βιώσιμη κατάσταση όσον αφορά στις αστικές μετακινήσεις μας. Να πάμε λίγο να μειώσουμε τους αριθμούς αυτοκινήτων, να πάμε σε οχήματα που είναι πολύ πιο φιλικά στο περιβάλλον, σε οχήματα που είναι καλύτερα και για τη δική μας υγεία και ψυχολογία, οπότε θεωρούμε ότι η μικροκινητικότητα είναι ο κρίκος που θα μας πάει σε πιο βιώσιμες μετακινήσεις και θέλουμε η Kineo να είναι ο καταλύτης που θα μας πάει εκεί. Άρα δεν υπάρχει κάποιο ταβάνι στην φιλοδοξία μας, όσο υπάρχουν μετακινήσεις που μπορούν να γίνουν με αυτά τα οχήματα, θα προσπαθούμε να τις αλλάξουμε. Το όραμά μας ουσιαστικά είναι να μετράμε τον αντίκτυπό μας στην καθημερινότητα των μετακινήσεων της πόλης μας, το όραμά μας είναι γεωγραφικά χωρίς περιορισμούς, δεν υπάρχει περιορισμός στο πού μπορούμε να φτάσουμε και να βοηθήσουμε».

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης