ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΣΕΒ: Ισχυρές προοπτικές στην Ινδική αγορά για τα ελληνικά προϊόντα

Η Ινδία αναμένεται να γίνει η τρίτη μεγαλύτερη καταναλωτική αγορά έως το 2030 Unsplash

Σημαντικές προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη του διμερούς εμπορίου αλλά και των άμεσων ξένων επενδύσεων παρουσιάζει η αγορά της Ινδίας και ειδικότερα οι κλάδοι των τροφίμων, των φαρμάκων, των δομικών υλικών, των κατασκευών και της ενέργειας.

Της Βίκυ Μακρυγιάννη *

Η Ινδία έχει αναδειχθεί ως μια ταχύτατα αναπτυσσόμενη οικονομία και αναμένεται να είναι μία από τις τρεις κορυφαίες παγκόσμιες οικονομικές δυνάμεις τα επόμενα 15 χρόνια.

Αποτελεί σήμερα την 6η μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου και τη 2η μεγαλύτερη σε έκταση χώρα στην Ασία. Μεταξύ άλλων, είναι παγκόσμιος ηγέτης στην παραγωγή διαφόρων προϊόντων όπως το ρύζι, το σιτάρι, το βαμβάκι, η ζάχαρη και τα γαλακτοκομικά. Είναι επίσης ο 8ος μεγαλύτερος εξαγωγέας στον κόσμο και 10ος μεγαλύτερος εισαγωγέας εμπορικών υπηρεσιών.

Αναμένεται να γίνει η τρίτη μεγαλύτερη καταναλωτική αγορά έως το 2030. Το εργατικό της δυναμικό είναι μορφωμένο, εργατικό και ειδικευμένο. Έχει τον μεγαλύτερο πληθυσμό νέων στον κόσμο και προβλέπεται να ξεπεράσει την Κίνα, ως η πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου έως το 2024. Τέλος, είναι μια από τις λίγες χώρες στον κόσμο με προηγμένο διαστημικό πρόγραμμα.

H μεσαία τάξη της Ινδίας βρίσκεται σε άνοδο. Εάν η οικονομία της Ινδίας συνεχίσει να αναπτύσσεται όπως έχει προβλεφθεί, μέχρι το 2025 η ινδική μεσαία τάξη θα αριθμεί 583 εκατομμύρια ανθρώπους, ή το 41% του προβλεπόμενου πληθυσμού της Ινδίας. Η μεσαία τάξη αναμένεται επίσης να οδηγεί το 75% των καταναλωτικών δαπανών το 2030.

Παρόλο που δεν μπορεί ακόμη να συγκριθεί με χώρες όπως η Κίνα, που έχει τη μεγαλύτερη μεσαία τάξη παγκοσμίως, η ανερχόμενη μεσαία τάξη της Ινδίας είναι πιο δυναμική και χαρακτηρίζεται από αυξανόμενες καταναλωτικές και αναπτυξιακές ανάγκες. Ο νέος Ινδός καταναλωτής θα είναι πλουσιότερος και πιο πρόθυμος να ξοδέψει και σε αντίθεση με τους προκατόχους του, θα έχει πολύ συγκεκριμένες προτιμήσεις προς προϊόντα και υπηρεσίες, όλο και περισσότερο μοντέρνα και ποιοτικά.

Το γεγονός αυτό και μόνο, καθιστά την Ινδία μία πολύ σημαντική αγορά για τις ελληνικές εταιρείες. Όσον αφορά στις επιχειρηματικές σχέσεις, ειδικά ανάμεσα στην Ινδία και την Ευρωπαϊκή Ένωση, ήδη εδώ και πολλά έτη έχουν ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για τη σύναψη Συμφωνίας Ελεύθερου Εμπορίου ΕΕ-Ινδίας. Η Ε.Ε. είναι ο τρίτος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Ινδίας, με συναλλαγές αγαθών που εκπροσωπούν το 11,1% του συνολικού ινδικού εμπορίου, μετά την Κίνα (12%) και τις ΗΠΑ (11,7%).

Η Ε.Ε. είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος προορισμός για τις ινδικές εξαγωγές, 14% του συνόλου, μετά τις ΗΠΑ. Όσον αφορά τις διμερείς μας σχέσεις, είναι αλήθεια ότι το εμπορικό ισοζύγιο δεν αντικατοπτρίζει τις πραγματικές δυνατότητες και είναι αρνητικό για τη χώρα μας, με τον όγκο του συνολικού εμπορίου να κινείται στα 833 εκατ. ευρώ (2021), παρουσιάζοντας αύξηση 69% σε σύγκριση με το 2020. Οι ελληνικές εισαγωγές από την Ινδία ανήλθαν σε σχεδόν 700 εκατ. ευρώ. Όσον αφορά τις εξαγωγές, παρόλο που παρατηρούμε 75% αύξηση σε σχέση με το 2020, οι τελευταίες κυμαίνονται σε σχετικά χαμηλά επίπεδα (134 εκατ. ευρώ το 2021). Αυτό σίγουρα δεν αντανακλά τις πραγματικές δυνατότητες του εξαγωγικού εμπορίου, σε μία χώρα που οι παγκόσμιες εισαγωγές της ξεπερνούν τα 320 δισ. ευρώ τα τελευταία χρόνια. Προοπτικές για περαιτέρω εξαγωγές, επενδύσεις και κοινή συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών υπάρχουν σε διάφορους τομείς, όπως οι υποδομές, η ενέργεια, οι κατασκευές, τα οικοδομικά υλικά, τα τρόφιμα και τα φάρμακα.


Στον ΣΕΒ, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στις αναδυόμενες οικονομίες της Ασίας, γιατί βάσει των αναλύσεων του ExportReady βλέπουμε ότι χαρακτηρίζονται από ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης και αυξανόμενη ζήτηση για προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής ποιότητας, με αποτέλεσμα να υπάρχουν μεγάλες ευκαιρίες για τις ελληνικές επιχειρήσεις στους περισσότερους από τους κλάδους της οικονομίας.

Στο πλαίσιο αυτό, διοργανώσαμε ψηφιακό εργαστήριο από κοινού με το ΕΒΕΑ, την Enterprise Greece και τον ΣΕΒΕ, με θέμα: «Discover India», την Τρίτη 29 Μαρτίου 2022, με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Ελλάδας στην Ινδία και την Πρεσβεία της Ινδίας στην Ελλάδα. Η ημερίδα, η οποία είχε ευρεία συμμετοχή, στόχευε στην ενδυνάμωση των οικονομικών σχέσεων μεταξύ της Ελλάδος και της Ινδίας, μέσω της ενημέρωσης των ελληνικών εξαγωγικών εταιρειών για τις δυνατότητες δραστηριοποίησής τους στη μεγάλη αυτή αγορά καταναλωτών.

Προκειμένου να αυξήσουν τις πιθανότητες να εισέλθουν με επιτυχία στην Ινδική αγορά, οι ελληνικές επιχειρήσεις πρέπει να ακολουθήσουν μια μεθοδική και συστηματική προσέγγιση της αγοράς. Απαιτείται συνεχής παρακολούθηση, υπομονή και δέσμευση. Για την επιτυχημένη διείσδυση στην αγορά της Ινδίας προτείνεται επίσης προσεκτική ανάλυση των προτιμήσεων των καταναλωτών, των υπαρχόντων καναλιών πωλήσεων και των αλλαγών στις πρακτικές διανομής και μάρκετινγκ. Η Ινδία είναι μια κοινωνία που λειτουργεί κατά πρόσωπο και συνήθως απαιτούνται προσωπικές συναντήσεις πριν από την επισημοποίηση εργασιακών συνεργασιών ή συμφωνιών.

* Η Βίκυ Μακρυγιάννη είναι Senior Advisor ExportReady, ΣΕΒ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης