ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Το γλυπτό Aesthetics A προλογίζει τη νέα Mercedes A-Class

Οι σχεδιαστές αυτοκινήτων δεν είναι μόνο ταλαντούχοι. Πρέπει να έχουν τη δυνατότητα, πριν καταλήξουν στην τελική μορφή ενός μοντέλου, να αφομοιώνουν και να επεξεργάζονται πολλά στοιχεία και δεδομένα, που έχουν να κάνουν με τις αισθητικές τάσεις που θα ισχύσουν όταν το συγκεκριμένο αυτοκίνητο βγει στην παραγωγή και στις κατά τόπους εκθέσεις, με την εξέλιξη της σχεδιαστικής φιλοσοφίας και λογικής της μάρκας για την οποία εργάζονται και βέβαια με την παράδοσή της.

Σε ότι αφορά τη Mercedes ο τελευταίος παράγοντας είναι ιδιαίτερα σημαντικός, μιας και η γερμανική εταιρεία έχει πίσω της μια ιστορία που φτάνει πλέον τα 130 χρόνια και έχει να επιδείξει μοντέλα που έχουν επηρεάσει σημαντικά την εξέλιξη της αυτοκίνησης. Επιπρόσθετα η Mercedes δεν επικεντρώνεται μόνο στα επιβατικά, καθώς το πορτοφόλιό της περιλαμβάνει και επαγγελματικά οχήματα -είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής φορτηγών παγκοσμίως με δραστηριότητες πέρα από την Ευρώπη και στις ΗΠΑ αλλά και την Ασία- οπότε τα πάντα πρέπει να ακολουθούν μια ενιαία λογική. Κάτι που ισχύει και για τις αντιπροσωπείες της ανά τον κόσμο ή την παρουσία της π.χ. σε διεθνείς εκθέσεις αυτοκινήτων.

Προκειμένου να επιτευχθούν όλα τα παραπάνω υπάρχει μια ομάδα 600 περίπου σχεδιαστών, με επικεφαλής τον Gorden WagEner -μεταξύ αυτών και αρκετοί Έλληνες- κατανεμημένη σε διευθύνσεις -από το ψηφιακό σχεδιασμό, μέχρι τα φουτουριστικά κόνσεπτ- που εργάζονται σε διάφορα στούντιο ανά τον κόσμο και συντονίζονται από την παραδοσιακή έδρα της μάρκας, στο προάστειο της Στουτγκάρδης Σιντέλφινγκεν.

Αυτό βέβαια που γίνεται αντιληπτό από όλους είναι η εξέλιξη της αισθητικής των επιβατικών μοντέλων της μάρκας, με το τελευταίο μεγάλο βήμα να έχει σημειωθει το 2012, με την παρουσίαση της τρέχουσας γενιας της A-Class. H οποία όχι μόνο άλλαξε ριζικά προσανατολισμό σε σχέση με την προκατοχό της που ήταν πολυμορφικό, αλλά εισήγαγε και μια έμφαση στο ανάγλυφο του αμαξώματος, η οποία εκφράζεται από έντονες ακμές και γωνίες.

Η επιλογή αυτή ήταν φυσικά συνειδητή και στα πλαίσια της μετεξέλιξης της Mercedes από μια παραδοσιακή μάρκα πολυτελείας σε μια μοντέρνα μάρκα πολυτελείας. Ο στόχος μεταξύ άλλων ήταν φυσικά να γίνουν τα μοντέλα της πιο ελκυστικά και σε ένα πιο νεανικό κοινό -ο διαχρονικά διακάης πόθος των υπευθύνων της- κάτι που επιτεύχθηκε.

Το επόμενο βήμα της εξελικτικής πορείας είναι αυτό που ο Gorden Wagener μας το περιέγραψε ως «Αισθησιακή Σαφήνεια» (Sinnliche Klarheit στα γερμανικά) και το οποίο στην πράξη μεταφράζεται στην ελαχιστοποίηση των ακμών και των γραμμών που κυριαρχούν μέχρι στιγμής, στην επίτευξη των όσο πιο τέλειων αναλογιών και στη συναισθηματική διαμόρφωση των επιφανειών -με το τελευταίο να είναι παραδοσιακά μέρος του σχεδιαστικού DNA της μάρκας. Ο επικεφαλής του τμήματος σχεδίασης του ομίλου της Mercedes τόνισε πως η επιδίωξη είναι τα καινούργια μοντέλα να είναι ταυτόχρονα hot και cool, να είναι δηλαδή τόσο όμορφα ώστε να τα ερωτεύεσαι και τόσο διαφορετικά ώστε να εκπλήσσουν.

Οι σχεδιαστές της Mercedes δεν περιορίζονται μόνο στα οχήματα, αλλά ασχολούνται και με το σχεδιασμό π.χ. σκαφών αναψυχής, κατοικιών ή το εσωτερικό αεροσκαφών, όπως στη φωτογραφία. Σε κάθε περίπτωση ακολουθούν τις αρχές της φιλοσοφίας του design της μάρκας. Πηγή: Mercedes

Ως ένα πρώτο δείγμα γραφής των παραπάνω είδαμε από κοντά το Skulptur Aesthetics A. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα γλυπτό που προλογίζει την νέα γενιά της A-Class και πιο συγκεκριμένα την τετράθυρη έκδοσή της, που θα είναι ολοκαίνουργια και θα προστεθεί στη γκάμα.

Παρόλο που όπως είπαμε πρόκειται για γλυπτό μπορεί να διακρίνει κανείς τις καθαρές γραμμές -έντονο ανάγλυφο υπάρχει μόνο στο καπό- και τις ενδιαφέρουσες αναλογίες -τα μικρά σεντάν δεν είναι εύκολη υπόθεση εργασίας- που δημιουργούν ένα ελκυστικό σύνολο. Μάλιστα αν προσέξει κανείς θα διακρίνει πως η μάσκα του Skulptur Aesthetics A είναι μια παραλαγή αυτής με την επωνυμία Panamera, που χρησιμοποιείται ήδη στο κορυφαίο σπορ μοντέλο της Mercedes, την AMG GT.

Παράλληλα τόσο ο Gorden Wagener όσο και οι επικεφαλείς των διαφόρων τμημάτων του σχεδιαστικού κέντρου τόνισαν την όλο και μεγαλύτερη σημασία της ψηφιοποίησης του αυτοκινήτου, που στα επόμενα 10 με 15 χρόνια θα επιφέρει τόσες αλλαγές όσες δεν είχαμε δει τα προηγούμενα 50.

Οι σχεδιαστές έχουν στη διαθεσή τους πανίσχυρους υπολογιστές και εξελιγμένο λογισμικό, αλλά η παραδοσιακή τεχνική της κατασκευής μοντέλων από πηλό, μέχρι και στο κανονικό μέγεθους του αυτοκινήτο, θεωρείται εκ των ουκ άνευ. Πηγή: Mercedes

Η λογική της Mercedes σε αυτόν το τομέα είναι πως η ψηφιοποίηση πρέπει να χρησιμοποιηθεί για να απλοποιεί και να διευκολύνει τις όποιες διαδικασίες και να προσωποποιεί τη μετακίνηση. Δηλαδή ο άνθρωπος στο όχι και πολύ μακρινό μέλλον θα πάψει να φροντίζει τη μηχανή, στη συγκεκριμένη περίπτωση το αυτοκίνητο, όπως κάνει μέχρι τώρα και η μηχανή θα αρχίζει να φροντίζει τον άνθρωπο, μιας και θα ξέρει τι θέλει και τι χρειάζεται.

Ενδιαφέρον είναι πως σε αντίθεση με τη γενικότερη τάση που θέλει τη λογική των smartphones να ακολουθείται και στη επικοινωνία του οδηγού με το αυτοκίνητο στη Mercedes ακολουθούν το δικό τους δρόμο, παρέχοντας εναλλακτικά interfaces.

Η ψηφιοποίηση πάντως διευκολύνει και τη δουλειά των σχεδιαστών, όπως είδαμε στην πράξη, μιας και με το hardware και το software που διαθέτουν μπορούν να κάνουν εύκολα και γρήγορα αλλαγές στα σχέδιά τους. Παρόλα αυτά τα παραδοσιακά «εργαλεία» τους, όπως η κατασκευή μοντέλων μέχρι και σε κλίμακα 1:1 από πηλό εξακολουθούν να παίζουν καθοριστικό ρόλο στη λήψη της τελικής απόφασης για τα καταληκτικά στάδια της όλης διαδικασίας, που είναι η παραγωγή και η πώληση ενός αυτοκινήτου. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που ετησίως το στούντιο σχεδιασμού του Σιντέλφιγκεν καταναλώνει από 60.000 έως 80.000 κιλά πηλού...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης