ΜΟΔΑ

Μυρίζοντας το άρωμα του κέρδους. Γιατί τα perfumes είναι τα best sellers κάθε χρονιά

Roses, 2001 @Nick Knight

Αξίωμα: τα αρώματα είναι δημοφιλή δώρα Χριστουγέννων. Προϊόντα της φύσης και της αλχημείας, τα αρώματα είναι μια βιομηχανία αισθήσεων από μόνη της και ως τέτοια απολαμβάνει πρωτεία σε έσοδα και δημιουργικές συνεργίες.

Υπάρχουν περίπου 5.000 πρώτες ύλες που μπορούν οι αρωματοποιοί να χρησιμοποιήσουν στα αρώματά τους. Από τις πρώτες ύλες της φύσης, όπως το αιθέριο έλαιο πορτοκαλιού και του σανταλόξυλου μέχρι τις χημικές αρωματικές ουσίες που μπορεί να θυμίζουν περισσότερο πρατήριο βενζίνης ή φαρμακείο τα αρώματα είναι ένα λαβύρινθος που αποπλανεί την όσφρηση. Η αγορά των αρωμάτων όμως αποπλανεί τους καταναλωτές -κάθε χρονιά.

Οι μυρωδιές κλείνουν μέσα τους μια πειθώ, που είναι δυνατότερη απ΄ τα λόγια, απ΄ τα αισθήματα και τη θέληση, ακόμα κι απ΄ αυτό που βλέπουμε μπροστά στα μάτια μας" έγραψε ο Πάτρικ Ζίσκιντ στο best seller του "Άρωμα" που τον καθιέρωσε. "Κανείς δεν μπορεί ν΄ αντισταθεί στην πειθώ της μυρωδιάς, εισχωρεί μέσα μας όπως ο αέρας στα πνευμόνια, μας κατακυριεύει, χωρίς να μπορούμε ν΄ αντιδράσουμε" επιμένει και έχει δίκιο, ακόμη και με όρους αγοράς.

Η αγορά αρωμάτων είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική, οι εταιρίες τζιράρουν κάθε χρόνο περισσότερα από 51 δισ. ευρώ από αρώματα και καλλυντικά με τα γερμανικά αρωματοπωλεία να κάνουν το ένα πέμπτο του τζίρου τους κατά την περίοδο των Χριστουγέννων. Πλέον όμως η προώθηση των αρωμάτων από διάσημους (είτε πραγματικούς αστέρες βλ. Lady Gaga είτε ήρωες μυθοπλασίας βλ. Τζέιμς Μποντ) δεν φτάνει για να ενισχυθούν οι πωλήσεις ενός προϊόντος.

Roses, 2009 @Nick Knight

"Υπάρχουν πάρα πολλά αρώματα, τα οποία διαφημίζονται πολύ έντονα" λέει ο Frank Schnitzler, ο οποίος εργάζεται στο Ντίσελντορφ ως σύμβουλος για τη βιομηχανία αρωμάτων και καλλυντικών και έχει διαπιστώσει ότι οι "πελάτες αναζητούν περισσότερο ποιοτικά αρώματα με φυσικά συστατικά".

Ωστόσο, όπως σημειώνει σε άρθρο του το Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων, επειδή τα αιθέρια έλαια για την αρωματοποιία μπορεί να φτάσουν την τιμή του χρυσού και οι ποσότητες δεν μπορούν να καλύψουν τη ζήτηση, η βιομηχανία των αρωμάτων ολοένα και περισσότερο στρέφεται στα συνθετικά αρώματα. Το αποτέλεσμα: άρωμα που μυρίζει λεβάντα να προέρχεται από το χημικό εργαστήριο και όχι από τη φύση.

Πίσω από την ετικέτα

Σύμφωνα με στοιχεία του Euromonitor, μέχρι και το 2020, οι πωλήσεις των πολυτελών αρωμάτων θα αυξάνονται κατά 4,4% ετησίως. Η αύξηση αυτή θα προέλθει κυρίως από την ασιατική αγορά ως αντιστάθμισμα στην στασιμότητα που εμφανίζει η αγορά της Ευρώπης και των ΗΠΑ.

Για να δημιουργηθούν νέα αρώματα, αρκετοί οίκοι πολυτελείας χρησιμοποιούν δικούς τους αρωματοποιούς για να μπορέσουν να αντέξουν οικονομικά στον ανταγωνισμό. Παγκοσμίως, υπάρχουν μόνο 600 αρωματοποιοί, οι περισσότεροι από αυτούς εργάζονται σε εταιρίες χημικών προϊόντων με την IFF και την Symrise να απασχολεί περίπου το 10% αυτών.

"Έτσι συχνά στην παραγωγή ενός νέου αρώματος εμπλέκονται πολλά μέρη" αναφέρει το Euromonitor. Η εταιρία που θέλει να λανσάρει στην αγορά το άρωμα κάτω από τη δική της ετικέτα, η εταιρία που εμπορεύεται το άρωμα και η εταιρία που συνθέτει και παράγει το άρωμα. To άρωμα αποπλανεί, πλουτίζει μνήμες και φέρνει έσοδα. Η σχέση όσφρησης και ανθρώπου κρατάει χρόνια και έτσι θα συνεχίσει.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης